Hastighet!

Tycker begränsningarna är bra.

FÖR

Man måste tänka på alla.
Din hoj gör kanske 270, då kan 200 tyckas vara en bra fart på bra väg. Men min hoj toppar max 175 om man håller stumt en mil, då är 200 för mycket, för min del på hoj då hade 90 räckt överallt eftersom den går bäst där.

Sen är det samma sak med bil.
En BMW, Audi, Mercedes klarar utan vidare att marcha 200, men min gamla Volvo toppar kanske 250, en bra dag, men är inte riktigt byggd att konstant gå i dom farterna. För den skulle en gräns på 150-160 vara ganska lagom.

Men en Toyota Aygo t.ex, känns redan dagens 120-gräns som för mycket.

Frihet (fri fart) under ansvar funkar i Düskland, men det skulle aldrig funka här. Annars hade det varit lösningen, kör i vad som är lagom för dig.

Det farligaste i de fallen är hastighetskillnaden, man måste vara på alerten då någon kan hålla 240 bakom och är på väg att köra om dig, när du ska gå ut för omkörning i 160 för att köra om nån som bara håller 120

Som sagt tidigare.. Jag är ingen expert men jag har 20 års erfarenhet och långt över 100000 mils erfarenhet av trafik. det jag anser och jag gör det med väldigt stor erfarenhet är.
Hastighetsbegränsningar är i princip helt onödiga. MEN.. detta förutsätter att man utbildar folk till ett vettigt beteende. Vad jag menar är att varje individ på vägen SKA kunna läsa vad som är lämpligt och vad är fel. På en folktom väg under goda förutsättningar är en högre hastighet motiverad. Vid regn, intensiv trafik eller allmänt svåra förhållanden ska man ta det lugnt. Min erfarenhet är att de flesta trafikanter lämnar hjärnan och omdömet hemma när de kör och förlitar sig blint på skyltar.
Klockrent exempel på detta är grusvägar. 70km/h gäller på grusväg om inte annat skyltats. Är då alla grusvägar lämpliga för det? nej! Åker folk av vägen på grusvägar? Ja massor av gånger!
Ett annat exempel är ganska nära där jag bor. Hastighetsbegränsningen på E22 sänktes generellt nyligen. på ett ställe där det alltid varit 70Km/h tidigare sänktes hastigheten till 60Km/h. Ingen fel i det då det är genom ett litet samhälle, MEN.. på en väg som går vid sidan av E22 (gamla sträckningen) som också går genom samhället är det fortfarande 70Km/h.. Var är logiken?
Lär folk att köra och bedöma, Lär folk ett vettigt beteende istället för att lagstifta en massa. Ju fler lagar desto mer skiter folk i dem! Den som vill åka fort kommer alltid göra det ändå!

Som sagt tidigare.. Jag är ingen expert men jag har 20 års erfarenhet och långt över 100000 mils erfarenhet av trafik. det jag anser och jag gör det med väldigt stor erfarenhet är.
Hastighetsbegränsningar är i princip helt onödiga. MEN.. detta förutsätter att man utbildar folk till ett vettigt beteende. Vad jag menar är att varje individ på vägen SKA kunna läsa vad som är lämpligt och vad är fel. På en folktom väg under goda förutsättningar är en högre hastighet motiverad. Vid regn, intensiv trafik eller allmänt svåra förhållanden ska man ta det lugnt. Min erfarenhet är att de flesta trafikanter lämnar hjärnan och omdömet hemma när de kör och förlitar sig blint på skyltar.
Klockrent exempel på detta är grusvägar. 70km/h gäller på grusväg om inte annat skyltats. Är då alla grusvägar lämpliga för det? nej! Åker folk av vägen på grusvägar? Ja massor av gånger!
Ett annat exempel är ganska nära där jag bor. Hastighetsbegränsningen på E22 sänktes generellt nyligen. på ett ställe där det alltid varit 70Km/h tidigare sänktes hastigheten till 60Km/h. Ingen fel i det då det är genom ett litet samhälle, MEN.. på en väg som går vid sidan av E22 (gamla sträckningen) som också går genom samhället är det fortfarande 70Km/h.. Var är logiken?
Lär folk att köra och bedöma, Lär folk ett vettigt beteende istället för att lagstifta en massa. Ju fler lagar desto mer skiter folk i dem! Den som vill åka fort kommer alltid göra det ändå!

Här sänkte de gamla riksvägen (riksettan från början) från 90 km/h med 70km/h genom byn till 70 km/h hela vägen.
Resultat:
Tidigare kördes det cirka 100 km/h, "alla" ner till sjuttio genom byn.
Nu skiter alla i hastighetsbegränsningen eftersom den är omotiverad och håller 100 km/h även genom byn.
Ergo:
Hastighetsbegränsningar är bra och fungerar OM de är motiverade.

Förbjud hjälmar med visir ska ni se att hastigheterna sjunker ;D

Skrotnisse skriver
Maxhastighet bör nog dock inte höjjas så mycket av miljöskäl.
Jag såg för några år sedan en redogörelse över koldioxidutsläppen i världens mest motoriserade land, USA.
De var
uppvärmning ca 25%
industriell andvändning ca 25%
elkraftproduktion ca 25%
kollektivtrafik ca 15% (alla transporter utom personbilar)
personbilar 10%
Varför tjatas det så mycket om våra privata bilar och hojar?
Jo för det är politiskt korrekt. Man ska alltid lägga skulden på ett problem på något som har väldigt liten betydelse för att inte få majoriteten av väljarna mot sig. Det här visste Hitler och det visste Birgitta Dahl här i Sverige. Så jag låter miljöminister BD illustrera.
När hotet mot ozonskiktet från freoner upptäcktes så kom det i Sverige en förordning som skulle minska köldmedieanvändningen, Köldmedieförordningen. Den satte upp stränga regler för hur freoner fick användas i vanliga kylanläggningar. Men bara för användningen i vanliga kylanläggningar. Av det skälet att bara 20% av freonerna användes i kylanläggningar. 80% användes i svensk industri. Och det hade ju inte varit så lyckat skära halsen av industrin. Därför måste du då enligt köldmedieförordningen vara certifierad, ackrediterad för att handla R134a till AC, en värmepump eller ett kylrum.
Samtidigt som allmänheten kunde och kanske fortfarande kan handla R134a som engångs kylspray på Biltema utan restriktioner.

Verklighetsanpassad hastighetsbegränsning och införande av minimihastighet.
Maxhastighet bör nog dock inte höjjas så mycket av miljöskäl.
Men om de flesta 70, 80, 90, 100 vägar fick samma maxhastighet, med rekomenderat hastighetsspann (70-120) så är jag säker på att folk i allmänhet skulle respektera hastighetssänkningarna där det är motiverat (korsningar och bebyggelse).
Fordon med LGFskylt får naturligtvis köra under minimihastighet där minimihastigheten underskrider 90 km/h.
Sippa 2-1vägar och satsa på tvåfiligt med ordentliga renar och täckdiken (avåkningszoner).

Minimihastighet är något jag skulle vilja ha men det blir mkt problem om den skall tillämpas praktiskt. Hur gör man tex vid besvärliga vädersituationer? Kör väldigt mkt bil själv i jobbet och ibland är det så svårt före så man tvingas ligga bra mkt under gällande begränsning. Om då en olycka sker och man håller för låg hastighet kommer man alltså bli vållande vilket knappast är bra då man tog hänsyn! I teorin vill jag ha detta med funkar nog inte praktiskt!

Hastighetsspann är en fin tanke men ingen praktisk möjlighet!

2-1 vägar är ett jävla tilltag och jag har insett att den största fördelen med dem var att staten såg ett sätt att spara pengar på att göra ett mindre körfält då vägbygge generellt är horribelt dyrt!

För egen del är det enkelt.
Motorcykelkörning går för mig inte att kombinera med trafikmiljön vi har nu eftersom det inte ger mig det jag vill ha så då kör jag hoj på bana. På bana kan en hoj framföras på ett för mig meningsfullt sätt.

Det gör också att jag håller hastighetsbegränsningarna bättre i bilen, förutom på motoräg där jag får erkänna att marschfarten ligger +20 km/h över tillåten hastighet. Lägre hastigheter är inga problem att hålla med bil.

Måste säga att det var en något oväntad diskussion på ett forum för entusiaster av övermotoriserade motorcyklar, med fartresurser så långt över hastighets gränserna att det oftast kan uppfattas som löjligt.
Kan ju inte uttala mig för mer än mig själv och ja jag kör för fort mycket för fort med i princip allt o har alltid gjort .
Tycker nog att jag är väl upplyst om min egen skröplighet som människa och vilka risker som jag utsätter mig o i absolut värsta fall någon annan längs med vägen för.
Ja jag vet att min ekonomi inte är av den sorten att böter går att skratta bort , utan körkort där jag bor skulle alternativet och den troliga följden bli mer olagligheter dvs köra vidare.
Har skrotat ett antal bilar i olika hastigheter byter bakram på cykeln i vinter ni kan nog gissa varför ?
Men alltid haft turen på rätt sida o hårstråt på rätt ställe när nu bokstavligt gåtan med livet efter detta varit nära , tror ni det går lugnare ?
Nej inte mycket en stund men sen så , Med ökad ålder kommer naturligtvis ett större riskmedvetande o man väljer mer sina tillfällen mest för att inte skada någon annan sen är jag inte självmords benägen även om jag ej är överdrivet rädd om mig själv.
Naturligt vis finns det en gräns för när det blir omöjligt att fortsätta typ lagstiftning men ljust nu är det enda jag kommit på att skaffa fordon som omöjliggör sådana framfarter (det går att köra varberg-hem 27mil på ca2,2tim med 60tals full sise jänk)
Så frågan är varför ? ärligt talat så vet jag inte riktig men det får mig att känna att jag lever och helt enkelt gillar att köra aktivt för mitt absolut egna höga nöjes skull .
Denna formen av personlig egoism tror jag faktiskt inte är överdrivet ovanlig bland läsarna på denna sida.
Att sedan ursäkterna är både många och väl formulerade tror jag bara är ursäkter till sig själva o resten av värden.
Bygger detta på att jag träffat många likasinnade och blivit ordentligt avhäng längs med vägen både nu o då.
Lösningen skulle kanske vara en anonym förening för blådårar typ (jag heter x o jag kör vanemässigt för fort ):)
Nu har jag givit mitt perspektiv i frågan och samma jag skiter i vilket attityd som gör att jag väljer att bryta mot både skrivna /oskrivna regler i trafiken gör att jag skiter fullständigt i hur mycket regel o moral förespråkarna idiot förklarar mig .

Det som på fullt allvar skulle få mig att respektera hastighetsgränserna mer är om dessa höjdes.
Istället för att rätta sig efter knasiga regler ska regler rätta sig efter verkligheten.

Jag plussettar denna, det är enklare än att alla tänkande varelser skriver samma sak med mer eller mindre lyckade formuleringar.

Ska man få folk att respektera t.ex 80 på e20 norr om Alingsås krävs nog att man byter ut airbags mot hullingförsedda spjut och inför obligatoriskt glapp i gaffelkrona eller spindelleder.

Om man höjde alla skyltar med 15-20 km/h och skapade vettiga omkörningszoner som t.ex finns på e20 i Skara-trakten kanske vi kom till en nivå där diskussionerna kunde bli seriösa?

Dagens trafikverk med nollvision imponerar sådär på mig, skylta ner alla vägar till 20 km/h vetja.
Ställ lagkrav på att personutrymmena i bilar ska fyllas med popcorn och kräv hockeyhjälm för fotgängare.

Inse att extremsportare även rör sig i trafikerade områden och hantera problemen utifrån det perspektivet istället kanske?

Så länge det inte är permanenta fysiska skador som straff på att köra för fort, så är det bara en rekomendation.
Ty följer man inte rekomendationen så kan förljande hända
1) Ingen ting (ty länsman stog inte där, Jippi sa räven o gasade på )
2) man får böta (surt sa räven)
3) man blir av med kortet (tvi ännu surare sa räven)
4) man blir frihetsberövad ett tag (jobbit, men mat + husrum gör att räven varken svälter ihjäl eller fryser till döds)

Men känner räven för att gasa på och dödsstraff inte finns med på skalan över möjliga konsekvenser för att bryta mot rekomendationen på skylarna, då kommer räven alltid att gasa på. Allt annat är av underordnad betydelse.

Jämför med rekomendationen att inte sätta handen på en platta på spisen (för att kunna äta nått väldig gott).
Vad händer om man bryter mot den rekomendationen?
1) Inget ty plattan var inte varm
2) Man bränner sig lite
3) Man bränner sig mycket (ev litet ärr som följd)
4) man bränner sig så pass att man får stora permenenta fysiska skador

I båda fallen är det först vid punkt fyra som räven börjar tänka till före både en och två gånger.

Så vad vill jag ha sagt med detta?
Jo, det spelar ingen roll vad straffen för fortkörning är, så länge det inte är EXTRMA straff vi pratar om.

Så vad ska man ev göra åt detta med fortkörning?
Först bör man fråga sig: "Varför ska vi göra nått åt detta? Är detta ens ett verkligt problem?"
Sen bör man fråga sig: "om detta nu är ett verkligt problem, är inparametrarna de rätta?" (dvs är hastigheten rätt satt på vägen? Är lagen rätt om störredelen av svenska folket blir lagbrytare då folkets uppfattning om detta "brott" inte verkar vara i samma andemening som lagen)
Först härefter bör man kolla på vilka åtgärder som ev kan vara lämpliga att vidta. (straff, övervakning, fordonsrestiktioner, farthinder etc etc)

Jag hävdar att det är inte är ett problem och därför behöver inte det göras nått åt.

Skrotnisse skriver

Jag såg för några år sedan en redogörelse över koldioxidutsläppen i världens mest motoriserade land, USA.
De var
uppvärmning ca 25%
industriell andvändning ca 25%
elkraftproduktion ca 25%
kollektivtrafik ca 15% (alla transporter utom personbilar)
personbilar 10%
Varför tjatas det så mycket om våra privata bilar och hojar?

Helt sant och jag håller med.
Men:
Hastighetshöjning bör gälla alla.
Av kollektivtrafikens 15%, så antar jag att det är direkta utsläpp och räknar bort tunnelbana, tåg och liknande (tror inte att det är så stor del).
Då är trafikens bidrag 25%.
Ökas hastigheten med 10%, så ökas förmodligen utsläppen med betydligt mer än 10%.
Jag tror inte att det är genomförbart.

Jag föreslår fri fart för luftkylda motorcyklar och bilar med stötstångsvåtta.
En ren kulturgärning.
Övriga kan stanna hemma.

Egentligen är väl enda gången man skulle köra enl. skyltad hastighet om man visste säkert att man skulle åka dit ifall man inte körde lagligt.

Varför har alla:confused: så bråttom?

man när alla pratar om "farliga straff" tänk då på hur ofta man egentligen stannar nu, fast man bara blir några papp fattigare så vem fan vill bli det? då är det lättare och vrida på lite till och slippa bli pank. Om man då skulle ha hand amputering på plats som straff eller nått liknande vem fan hade inte gasat satan då om man hade blivit jagad. Då hade fler kört av vägen och förmodligen dött. Istället gör som på island of man! fri fart över allt förutom i byarna! det hade kanske blivigt lite kaos i början men efter några år hade alla följt fartbegränsningen i byarna och kört lagom fort utanför!

Det är svårt att respektera att jag idag, 2012, "bara" får köra 110, eller i en del fall t om bara 90, på en i princip spikrak, minst 2-filig motorväg, med mitträcke. Särskilt med tanke på att både bilar och motorcyklar utvecklats enormt rent säkerhets och väghållningsmässigt sen begränsningen sattes från början.

Om man faktiskt höjer hastigheten där det lämpar sig så tror jag att det blir lättare att respektera att den är lägre på andra ställen. I dagsläget kan man få känslan av att den enda agendan som finns är att sänka alla hastighetsgränser.

Riktigt så enkelt är det inte. Tänk alla 60+ personer som knappt vågar köra i 90km/h. Sedan har vi alla lastbilar som inte klarar så mycket högre fart.

Sedan finns även vissa veckopendlare som hellre ligger i 110km/h med en förbrukning på 0.69 liter/mil istället för 1.24 liter/mil.

Sedan har vi oss motorcyklister som gärna ligger och småputtrar lite mellan 150 och 200km/h.

Last edited:
Sedan finns även vissa veckopendlare som hellre ligger i 110km/h med en förbrukning på 0.69 liter/mil istället för 1.24 liter/mil.

Jag tillhör numer dem som mer än ofta ligger mellan 95-105 beroende på hur obråttom jag har och hur bra saker som spelas på radion. Dels för att jag stressat ner som fan sen jag alltid hade en tid att passa, dels för att bilen drar 0,4 om man vill, istället för 0,7 i 130+.

Men det stör inte mig att bli omkörd i 140. Kommer det däremot nån i 170 så är det inte mitt ansvar att stämpla pedalen för att komma om lastbilen eller what ever, även om jag normalt ökar på en skvätt för att inte bli Agda som är i vägen och tar 4 minuter på sig att komma om.

Lite hjälpsamhet i trafiken så funkar ALLT.

Riktigt så enkelt är det inte. Tänk alla 60+ personer som knappt vågar köra i 90km/h. Sedan har vi alla lastbilar som inte klarar så mycket högre fart.

Sedan har vi oss motorcyklister som gärna ligger och småputtrar lite mellan 150 och 200km/h.

Sedan kan man ju fråga sig om gamlingarna som inte vågar köra i skyltad hastighet egentligen har på vägen att göra?

Finns ett sett vad jag kan se.

Navigator med koll på hastigheterna som via t.ex. mobilnätet rapporterar när hastigheten är bruten. Bötesbeloppen tillskriver man ägaren precis som med parkeringsböter. Frågan är om man vågar bråka med 3,3% av Sveriges väljare? Nästa steg hade blivit att ge sig på bilarna och vilket ramaskri hade det inte blivit där?

Back