Hastighet!

En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Gott nytt år, från en Dansk (som för SMC:s räkning intensivt diskuterar detta med myndigheterna!)

hastighetsskyltarna är rekomonderad hastighet.skit i dom om du kan köra

Kan inte säga att jag bryr mig det minsta om skyltad hastighet utan det är helt andra saker som styr tex. område, väder, underlag, humör och trafik. Skulle väl påstå att jag 90% av tiden kör för fort(på mc)) En sak som skulle få mig att fundera är grova böter men då endast på riskabla vägar!

Åkte närmare 350mil i somras genom nästan hela landet och höll mig borta från de mest trafikerade vägarna och stötte inte på en enda polis utanför samhällena, vill man göra något åt problemet, måste man vara där det händer.

För att sammanfatta detta så spelar det egentligen ingen roll vad de hittar på för de kommer inte finnas till hands för att följa upp reglerna.

Börjar också bli riktigt trött på att man inte tar itu med blinda/döva/knarkande pensionärer samt mobiltelefonpratare.

hastighetsskyltarna är rekomonderad hastighet.skit i dom om du kan köra

Det gäller vissa digitala skyltar på riktigt stora genomfartsleder inte de vanliga i plåt.

Skulle väl säga att de REKOMMENDERADE skyltarna är de viktigaste att följa på mc då det är där det finns överlägset mest trafik och idioter!
Men strunta du i dom precis som du gjorde med svenskalektionerna så blir det nog bra...

Eller för att risken att åka fast är mikroskopisk, och även om man åker fast så är straffet i det närmaste försumbart.
Om du tycker det är billigt kan du få betala mina böter för jag tycker det är dyrt! Jag har 2 på G, kan PMa OCR nummret och summan när jag får dom :(

Nu handlade tråden om folk i allmänhet, inte om dig personligen. Jag tror fortfarande, trots min bristande fattningsförmåga, att trafikanter generellt, med vissa undantag då, skulle sänka farten om det var dyrt att åka fast för fortkörning och risken att åka fast var hög.
Böterna dubblades för några år sedan men vad jag vet så saktade folk i allmänhet inte ner för det.

Tanke 1.
När dvs motorprogram görs en provkörning med bil -ekomoni,pris,kvalitet,mm som körs det på landsväg. När det gäller prestanda så åker dom alltid till en provbana. Detta gäller inte bara muskelbilar utan även normalbilar, för att även dom har blivit riktigt bra.
Hur många bilägare känner du som har varit med på bandagar eller hur ofta har du varit med på bandagar med din bil???
Samma för motorcykel, hur många dagar?? Känner du någon???
Det måste göras lättare att få "köra av sig". Göras det inte på bana så görs det på vägen.
Hur många har "drats" vid rödljus, kört lite för fort eller toppat det man åker.
Tanke 2.
Böter gör att det är surt att fort,hindar inte många. En/två extra kontroll i backspegeln, sedan körs det!
Tanke 3.
Skylt fram!!!. Bak manupeleras redan, dröjer inte länge innna man har en "lång" framlampa. Känns bara som mer storebro ser dej!
Tanke 4
Tisdag och torsdag vid bra väder = Några kronor-kör ett par varv på samtliga banor i sverige. Vem skulle fort på våra vägar då???
Jag bör i göteborg, jag hade gärna åkte jätte lagligt till falkenberg,anderstorp och mantorp för att "åka" lite.

Va!

Köra snabbare än hastighetsbegränsningen tillåter, trots vetskapen om att påföljden mycket väl kan bli höga böter och förlorat körkort:eek: Låter ju helt galet!
Det vore nästan lika tokigt som att påstå att någon skulle tända eld på en torkad växt, för att sedan andas in rökgaserna från densamma!
Och detta trots att det rimligen inte kan vara nyttigt för dom. Kanske till och med livsfarligt.

Nä, människan är en enkel varelse att förstå.

Ironi mode: OFF

Förmodligen så är det enda sätten att komma åt "problemet" men hastighetsöverträdelse
att tillverka fordonen så att dom inte går fortare än skyltningen på den givna platsen.

//Micke

Det enda som skulle få folk att respektera hastighetsgränserna vore om man satt dem på en nivå som stod mer i proportion till vägarnas förutsättningar. Det lär dock aldrig inträffa i vårt land.

Det som återstår om man vill få folk att respektera dagens hastighetsgränser i synnerhet på lands och motorvägar är att man inför en polisstat med hård övervakning där man riskerar att åka dit för minsta överträdelse samt införa böter baserat på inkomst alternativt personlig förmögenhet. Men vem vill ha ett sådant samhället? Det står knappast i proportion till olycksstatistiken på våra vägar.

Ingen är nog intresserad av att gå tillbaka i utvecklingen där man kör fordon med dålig väghållning som känns osäkra i 70+ km/h. Dagens bilar och motorcyklar har chassi och väghållning som gör att det känns som rena sömnpillret att framföra dem i lagstadgad hastighet. Många av oss som kör mc söker lite spänning i vardagen. Att vara en oskyddad trafikant i en farlig miljö kan ge upphov till viss tillfredsställelse utan att man för den delen är någon fartdemon som tänjer på gränserna på något extremt sätt.

Miljonbelopp i böter och 25års straff, alt dödstraff på plats.
Frågan är om självbestämmelen och den egna fria viljan är värt mer än några lagar...
Seriöst.. Hur allvarlig ser ni på fortkörning? Att en högre makt sagt bä så måste ni likaså säga bä? Blir en fin sång om ett vitt lamm iof;)

Last edited:
Fri fart, så var problemet löst! Det som inte klarar av det sorterar ut sig själva ganska omgående!

Eller tex på söndagar, hela veckan är nog för mycket. :tungan

Skämt åsido, med den förmyndarmentalitet som staten har i detta land (och det blir bar värre och värre) kommer snart folk bli helt tokiga för dom inte får göra nåt spännande längre...

Tanke 1.
När dvs motorprogram görs en provkörning med bil -ekomoni,pris,kvalitet,mm som körs det på landsväg. När det gäller prestanda så åker dom alltid till en provbana. Detta gäller inte bara muskelbilar utan även normalbilar, för att även dom har blivit riktigt bra.
Hur många bilägare känner du som har varit med på bandagar eller hur ofta har du varit med på bandagar med din bil???
Samma för motorcykel, hur många dagar?? Känner du någon???
Det måste göras lättare att få "köra av sig". Göras det inte på bana så görs det på vägen.
Hur många har "drats" vid rödljus, kört lite för fort eller toppat det man åker.
Tanke 2.
Böter gör att det är surt att fort,hindar inte många. En/två extra kontroll i backspegeln, sedan körs det!
Tanke 3.
Skylt fram!!!. Bak manupeleras redan, dröjer inte länge innna man har en "lång" framlampa. Känns bara som mer storebro ser dej!
Tanke 4
Tisdag och torsdag vid bra väder = Några kronor-kör ett par varv på samtliga banor i sverige. Vem skulle fort på våra vägar då???
Jag bör i göteborg, jag hade gärna åkte jätte lagligt till falkenberg,anderstorp och mantorp för att "åka" lite.

Hur många just jag känner som åker bana är irrelevant, men det är många.

Varför kör du inte bana då?

Sviestad: 200:- kvällskörning 50:- tisdagsträning
Mantorp: 500:- kvällskörning onsdagar
Gelleråsen: Några hundra kvällsträning onsdagar
Falkenberg: Också massa träningar
Knutstorp: Både heldagar och kvällskörningar nästan varje vecka under säsong..

Så sluta grisa på gata, och åk bana istället. Ditt argument är ju bara dålig research, inte dåliga förutsättningar.

men jag tycker att farten för motorcyklar är ganska bra. eftersom där är 2 skyltar med tex 70 så blir det väll 70+70 för motorcyklar? sen är det ju lite töntigt att hålla hastigheten så man kör ju alltid plus 30km/h över skyltat eller? :va:hojraket

Hur många just jag känner som åker bana är irrelevant, men det är många.

Varför kör du inte bana då?

Sviestad: 200:- kvällskörning 50:- tisdagsträning
Mantorp: 500:- kvällskörning onsdagar
Gelleråsen: Några hundra kvällsträning onsdagar
Falkenberg: Också massa träningar
Knutstorp: Både heldagar och kvällskörningar nästan varje vecka under säsong..

Så sluta grisa på gata, och åk bana istället. Ditt argument är ju bara dålig research, inte dåliga förutsättningar.

Jamen att nöta samma 2km bana om och om igen är ju så drygt så det finns inte.
Speciellt som sviesta officiellt är tråkigaste banan i sverige. (samt att dom kräver orginalavgas, och jag har gjort misstaget att montera helsystem och orkar inte byta tillbaka)
Mantorp är något roligare, men det släpper tamifan alltid i mjölnaren och parisaren känns så sjukt konstig att köra igenom (doserad åt fel håll? och lappad asfalt)
iaf jag vill ha lite mer variation, vilket i stort sett (tyvärr) bara finns på offentlig väg...
Dessutom är det skoj att köra om bilar om det rätt flyt infinner sig, 5-6 bilar på vägen till favvofiket kan ge minst lika mycket kick som att gasa satan tycker jag personligen.

men jag tycker att farten för motorcyklar är ganska bra. eftersom där är 2 skyltar med tex 70 så blir det väll 70+70 för motorcyklar? sen är det ju lite töntigt att hålla hastigheten så man kör ju alltid plus 30km/h över skyltat eller? :va:hojraket

Jo man kan undra de där med 2 skyltar, jag räknar själv ihop dom, sen va det dära med 29+ per skylt, helt plötsligt värkar motorvägen rolig.

Nä men som en annan tog upp tidigare, hastigheten är inte det viktigaste, tänk redan på alla moment som man tänker på, förutom momenterna man inte räknar med som slökörande bilförare med knapandes mobil, läser tidnigen, knapar sterion, vänder sig om för att leta efter saker eller hjälpa sitt barn/ungar.

Ska hastigheten fungera får man nästan ha nån form av GPS sändare som läser av varje hastighetskylt, så det kvitar hur fort du kör, den går ändå inte snabbare en vad hastighetsskylten visar.

Eller som nån annan påpeka med nån form av GPS med superdator som läser av allt man gör så den beräknar bötesbeloppet, men borde bli skyhöga böter om man ska stirra blint på hastigheten för att inte köra 1 enda km/h för snabbt.

De dära med billigare att köra barna borde införas, eller att få köra snabbare vissa tidpungter, baserat på en del faktorer.

Tycker inte om när det sitter någon bakom ett bord o bestämmer hur jag ska framföra mitt fordon, hur ska det funka, kanske fungerar till viss del, men svårt att bestämma till 100%, nästan så vi måste bli robotar i sånna fall ju om dom är ute efter sin 0 vision.

Vart tog männskligheten vägen.

Klart att många vill känna en kick när dom kör, andra får den ju på andra vis, sen är det himla olika i farten hur fort en indevis vill framföra fordonet, vissa köra under hastighetsgränsen får dom det, vissa håller hastighetsgränsen, vill vissa köra snabbare en vad nån skrivbordsmänniska har bestämt är det plötsligt dödsfarligt, allt över gåfart är la dödsfarligt ( div max 5-10km/h )

Finns säkert mycke att ta upp i detta ämne o listan kan bli oändlig.

Skyhöga böter, körkortet taget på plats o mycke annat, men människan kommer ändå att köra för fort, så länge fordonet går köra snabbare en vad som är tilllåtet.

Ska man få bort att folk gör minsta mistag får man nästan börja avliva indevid efter indevid i detta landet :machinegu blir inte många indevider kvar i detta landet tuvär.

Borde införas att inte polisen får jaga folk, dom som stannar snällt är en sak, alla andra lär ju gassa på, men tror att efter några år så borde det lugna ner sig.

Tänk på holland där droger blev lagliga, helt plötsligt insåg människan där att det är inte lika kul att röka när det är lagligt att röka, tänk om det vore samma sak i swe med farten, skulle farten vara free skulle säkert många tänka om o inte tycka det va lika kul på samma vis när det helt plötsligt är lagligt, nu får man ju kick av bara tanken att köra snabbt.

Tanken är ju god i vissa delar o säkert dåliga i andra, men en tanke är en tanke.

Last edited:
- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?
Det som på fullt allvar skulle få mig att respektera hastighetsgränserna mer är om dessa höjdes.

Istället för att rätta sig efter knasiga regler ska regler rätta sig efter verkligheten.

Jamen att nöta samma 2km bana om och om igen är ju så drygt så det finns inte.
Speciellt som sviesta officiellt är tråkigaste banan i sverige. (samt att dom kräver orginalavgas, och jag har gjort misstaget att montera helsystem och orkar inte byta tillbaka)
Mantorp är något roligare, men det släpper tamifan alltid i mjölnaren och parisaren känns så sjukt konstig att köra igenom (doserad åt fel håll? och lappad asfalt)
iaf jag vill ha lite mer variation, vilket i stort sett (tyvärr) bara finns på offentlig väg...
Dessutom är det skoj att köra om bilar om det rätt flyt infinner sig, 5-6 bilar på vägen till favvofiket kan ge minst lika mycket kick som att gasa satan tycker jag personligen.

Både Sviestad och Mantorp är mycket roligare om man kör SNABBT runt dem, testa :tummenupp.

Sen var det inget generellt påstående, utan ett svar på det här:

Ginis skrev:
Vem skulle fort på våra vägar då???

Jag tror att man behöver jobba på att få hastighetsgränserna mer anpassade efter verkligheten.

Det är svårt att respektera att jag idag, 2012, "bara" får köra 110, eller i en del fall t om bara 90, på en i princip spikrak, minst 2-filig motorväg, med mitträcke. Särskilt med tanke på att både bilar och motorcyklar utvecklats enormt rent säkerhets och väghållningsmässigt sen begränsningen sattes från början.

Ibland kanske man litar för mycket på tekniken och smäller just därför.

Ett test som kanske de flesta har sett, men passar i sammanhanget. Även om det är en prototyp. :)

Verklighetsanpassad hastighetsbegränsning och införande av minimihastighet.
Maxhastighet bör nog dock inte höjjas så mycket av miljöskäl.
Men om de flesta 70, 80, 90, 100 vägar fick samma maxhastighet, med rekomenderat hastighetsspann (70-120) så är jag säker på att folk i allmänhet skulle respektera hastighetssänkningarna där det är motiverat (korsningar och bebyggelse).
Fordon med LGFskylt får naturligtvis köra under minimihastighet där minimihastigheten underskrider 90 km/h.
Sippa 2-1vägar och satsa på tvåfiligt med ordentliga renar och täckdiken (avåkningszoner).

Back