Hastighet!

Kunde man dessutom eliminera dessa fånar som kör utan körkort och med droger i kroppen skulle vi ju få ner olycksstatistiken ordentligt.

De borde inte ingå i statistiken egentligen. Det borde klassas som olycka i samband med annan brottslighet.

Kunde man dessutom eliminera dessa fånar som kör utan körkort och med droger i kroppen skulle vi ju få ner olycksstatistiken ordentligt.
Lägg till grupptryck till listan också så täcker vi nog in en stooor del av alla olyckor. Tyvärr drabbas ju vi som grupp när påtända tomtar stjäl hojar och skrotar dom i rymdnissehastighet :huvet

När haffa jagar har man haft kul ett tag och missat något,när haffa fångar eller man går av har man räknat fel.

Ägaransvar och skyhöga böter + en reell risk att ens stöta på en polis ute på vägarna skulle nog dra ner farten hos många.

Har haft körkort (för bil) i 13 år, aldrig blivit stoppad för fortkörning. Då har jag tidvis kört mkt i tjänsten. Och bötesbeloppen idag är ju skrattretande låga.

Ofta debatteras hastigheten som den enda anledningen till olyckor. Tråkigt speciellt för oss som loggar på ”Forum för alla som kör snabb motorcykel” många av oss ha en hoj som på 10 sekunder eller mindre kan dubbla alla hastighetsbegränsningar i Sverige. Tror inte det finns någon i detta forum som inte provat fartresurserna på allmänna vägar. Jag tror att speciellt vi som kör motorcykel är mer uppmärksamma på andra faror som tex dålig uppmärksamhet beroende på att man alltid har sin IPhone i handen när man kör bil eller att man kör när man är trött eller av annan anledning tappar uppmärksamheten i trafiken. Kör man motorcykel kör man oftast aktivt och uppmärksamt beroende på att vi inte skulle överleva annars. Jag kör oftast med helljus på hojen under dagtid och är vaksam på allt jag kan tänka mig kör ut rakt framför mig. Finns risken för barn eller djur i närheten tar man det extra försiktigt. Naturligtvis måste man köra i allmän trafik så att man fortfarande har en marginal men det finns ingen möjlighet att garantera att inget sker då beroende på misstag eller oförutsedda faror som dyker upp traktorer med skopor eller pensionärer som kanske inte borde köra längre. http://www.sydsvenskan.se/lund/article1597593/Det-kunde-ha-gatt-mycket-varre.html I detta fall gäller det fotgängaren men en oskyddad trafikant som vi motorcyklister.
Min åsikt är dock att farten inte dödar av sig själv, sannolikheten ökar för olyckor men det finns annat man borde debattera före som är större faror. Jag som kör totalt ca 7000 mil i trafik per år varav ca 1000 på två hjul känner att hastigheterna har ökat de senaste åren. Men också andra faror har också tillkommit som tex att för 10 år sedan satt ingen och uppdaterade facebook i trafiken. Tror också att mängden människor som kör trötta har också ökat för att man kanske har mer man ska hinna under dygnets vakna timmar.
Jag tror inte högre straff är rätt väg men kanske upprepade utbildningar för både bil och mc och att kämpa för ett bättre samspel. Kanske ett samarbete mellan mc och bil organisationer. Jag tror dock inte att jag kommer att hålla hastighetsgränserna 100% men försöker i stället med aktiv körning minska risken med andra faror. Jag kommer även i fortsättningen anpassa hastigheten efter sikt, väglag, trafik mm samt fartkameror och polis de sistnämnda två för ekonomin skull inte för säkerheten.

Last edited:
Ägaransvar och skyhöga böter + en reell risk att ens stöta på en polis ute på vägarna skulle nog dra ner farten hos många.

Har haft körkort (för bil) i 13 år, aldrig blivit stoppad för fortkörning. Då har jag tidvis kört mkt i tjänsten. Och bötesbeloppen idag är ju skrattretande låga.

Har aldrig haft böter i skallen när jag gasat på vad jag än kört,hade däremot böterna varit enorma skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag stannade..........finns en risk att höja böterna.........

Tycker beloppen idag ligger på en rimlig nivå,tillräckligt för man ska vara lite uppmärksam när man kör för att slippa om det går men inte höga nog att man faktiskt ser det som sin skyldighet att få valuta för biljetten och dra om man torskar.

"Det enda område där motorcyklister hade en sämre attityd jämfört med bilister är frågan om hastighet. Motorcyklisterna är mindre benägna att hålla hastighetsgränsen."

Koncentration och fokus på körningen har troligen långt större betydelse när man kör MC än själva hastigheten, hellre kör jag 20 km/h för fort och är koncentrerad än håller hastighetsgränsen och är okoncentrerad, att rikta uppmärksamheten på ex. hastighetsmätaren istället för på omgivningen och körningen kan bli rätt ödesdigert...

När jag kör bil kan jag ärligt säga att jag byter radiokanal, kollar SMS, talar i telefon och annat distraherande som rätt snabbt kan bli ödesdigert i laglig hastighet, även i så låg hastighet som 30 km/h, jag skulle inte säga att jag är en bättre bilförare än MC-förare, även om snitthastigheten är lägre med bil, jag är nog en bättre förare på MC då antalet tillfällen med ouppmärksamhet är långt färre än i bil.

Avsaknaden av koncentration vägs inte upp så lätt med sänkt hastighet.

Har aldrig haft böter i skallen när jag gasat på vad jag än kört,hade däremot böterna varit enorma skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag stannade..........finns en risk att höja böterna.........

Tycker beloppen idag ligger på en rimlig nivå,tillräckligt för man ska vara lite uppmärksam när man kör för att slippa om det går men inte höga nog att man faktiskt ser det som sin skyldighet att få valuta för biljetten och dra om man torskar.

Jo, det finns alltid de som kommer att låta bli att stanna. Kanske leder höjda böter till att några väljer att dra eller försöker dra. Men för den stora massan, särskilt om man räknar in bilister, skulle nog bli avskräckta.

Ägaransvar, skyhöga böter, och fängelse direkt om det går riktigt fort.
(jag ser också vissa praktiska problem med det. Men jag tror att det skulle funka)

Jo, det finns alltid de som kommer att låta bli att stanna. Kanske leder höjda böter till att några väljer att dra eller försöker dra. Men för den stora massan, särskilt om man räknar in bilister, skulle nog bli avskräckta.

Ägaransvar, skyhöga böter, och fängelse direkt om det går riktigt fort.
(jag ser också vissa praktiska problem med det. Men jag tror att det skulle funka)

Nackskått dårå?

Bra eller anus?

Är inte det resonemanget lite bakvänt? Om böterna hade varit mycket högre än idag, och risken att åka fast hade varit hög, så kanske man inte skulle gasa på utan hålla hastigheten. Jag tror att det är rätt få som väljer att försöka dra polisen när det kommer till kritan.

Om du aldrig funderat på bötesbeloppen när du gasat så tycker du att de är i en rimlig nivå för att riskera att få betala dem. Då är de ju inte riktigt i en rimlig nivå för att avskräcka.

Respekt skall förtjänas inte krävas. Vettiga gränser är lättare att respektera.

En sån där fundering - off season!

En del bortklippt...

- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Något mer bortklippt...

När hastighetsgränserna känns vettiga kommer de också att följas. D.v.s det finns ingen gemensam uppfattning om vad som är rätt hastighet!
Det råder en uppenbar dissonans mellan trafikanter i allmänhet och våra emellanåt märkliga myndigheter, både om beloppet på skyltarna och var de står någonstans. Den politiskt korrekta och sägs det inkomstbringande hastighetsfixeringen står sannolikt i vägen för mer meningsfulla åtgärder som faktiskt närvaro i trafiken, jobba med att fått bort alla fyllon, detsamma med de körkortslösa. Och jag är inte den första att påpeka detta. Inte ens i denna tråden.
Med mindre att något görs åt hastighetsgränserna så lär inget vettigt hända.
Skall väl för sakens skull säga en gång till att min uppfattning om respekt innebär att den är något som skall förtjänas! Inte krävas...
Kliver vi över till den krävda respektens sida så har väl våra statsmakter ett en uppsjö av potentiellt mycket repressiva åtgärder på lager -några redan nämnda i tråden- att ta till.

Det du och somliga andra verkar be oss om är att vi, för att undvika repression i framtiden skall självmant respektera -läs vara rädda för- just här, hastighetsgränser och ev. konsekvenser både kort- och långsiktiga av att bryta dem.

När fyllona -alla sorters droger- de extremt riskbenägna och de som av medicinska skäl är olämpliga är borta ur trafiken så ska jag nog fundera på att prioritera att hålla hastigheten. Att idag fokusera på hastighetsmätaren är be om att hamna i en situation förorsakad av någon som inte alls borde röra sig i trafiken.

Som så många här i tråden, i forumet och annorstädes sagt det så väl...hastigheten är inte riktigt rätt grej att fixera sig vid...

Last edited:
Är inte det resonemanget lite bakvänt? Om böterna hade varit mycket högre än idag, och risken att åka fast hade varit hög, så kanske man inte skulle gasa på utan hålla hastigheten. Jag tror att det är rätt få som väljer att försöka dra polisen när det kommer till kritan.

Om du aldrig funderat på bötesbeloppen när du gasat så tycker du att de är i en rimlig nivå för att riskera att få betala dem. Då är de ju inte riktigt i en rimlig nivå för att avskräcka.

Det går inte att förklara för folk som inte begriper.......

Som sagt,när jag gasat är inte böter,kortet eller risken att dö i ett dike som funnits i min skalle utan kicken.

Oavsett belopp eller konsekvens så har jag kört för fort,däremot stannat när det endast varit böter på tapeten de gånger jag blivit tagen i en rimlig hastighet(under +30)

Om beloppet skulle ligga på 10´skulle jag fortfarande köra men Om jag blev tagen skulle jag iaf. fundera på om der är värt att stanna......

Det går inte att förklara för folk som inte begriper.......

Som sagt,när jag gasat är inte böter,kortet eller risken att dö i ett dike som funnits i min skalle utan kicken.

Oavsett belopp eller konsekvens så har jag kört för fort,däremot stannat när det endast varit böter på tapeten de gånger jag blivit tagen i en rimlig hastighet(under +30)

Om beloppet skulle ligga på 10´skulle jag fortfarande köra men Om jag blev tagen skulle jag iaf. fundera på om der är värt att stanna......

Nu handlade tråden om folk i allmänhet, inte om dig personligen. Jag tror fortfarande, trots min bristande fattningsförmåga, att trafikanter generellt, med vissa undantag då, skulle sänka farten om det var dyrt att åka fast för fortkörning och risken att åka fast var hög.

Eftersom de flesta i både bil och på motorcykel överskrider gällande hastighetsbegränsningar så måste det bero på att nuvarande hastighetsbegränsningar är för lågt satta för att respekteras.

Eftersom de flesta i både bil och på motorcykel överskrider gällande hastighetsbegränsningar så måste det bero på att nuvarande hastighetsbegränsningar är för lågt satta för att respekteras.

Eller för att risken att åka fast är mikroskopisk, och även om man åker fast så är straffet i det närmaste försumbart.

Utbildning, utbildning och återigen utbildning.
Trafiklektioner i skolan med praktiska element som en obligatorisk del av den allmänna undervisningen vore ett bra även för de som "inte vill ha körkort". Alldeles förmånga olyckor sker i trafiken där oskyddade trafikanter (tyvärr räknas vi på MC inte in i den kategorin av någon underlig anledning.) skadas allvarligt för att de inte kan/bryr sig om trafikreglerna.
Alla som någon gång bott eller tillbringat tid i Lund eller annan valfri stad full av cyklister vet vad jag menar med detta.

Sen borde man avskaffa fotgängares företräde vid övergångsställen igen. Detta har enligt mig endast bidragit till att folk slutat se sig för innan de korsar gatan. Har själv vi säkert 10-talet tillfällen den gångna hösten nästa kört över mörkt klädda ungdomar på väg till/från skolan när de stövlar rakt ut i gatan, många gånger inte ens där det faktiskt är ett övergångsställe.

Hastigheten är självklart en bidragande faktor till olyckor men oaktsamhet är säkerligen den absolut vanligaste anledningen till att folk skadas eller omkommer i trafiken. Detta är något jag själv försöker ändra i mitt körbeteende vilket automatiskt gör att jag sänker hastigheten i så kallade risk-områden. Är det spikrak 70-väg med åker på båda sidorna och bra väglag är jag inte sen att vrida på rullen och dubbla hastigheten.

Jag är en hycklare utan dess like känns det som. Men jag är i alla fall medveten om det och om riskerna mitt beteende medför, vilket i mina ögon är bättre än att vara omedveten om konsekvenserna ens handlingar medför.

En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Gott nytt år, från en Dansk (som för SMC:s räkning intensivt diskuterar detta med myndigheterna!)

Det finns väl säkerligen en hel del att göra. Men jag tror att det är så att så länge som myndigheterna sätter hastighetsgränser som inte är i paritet med vad gemene man anser vara en säker hastighet så kommer hastighetsgränserna att överskridas. Och det är oavsett man kör bil eller motorcykel.

Enligt en undersökning för något år sedan så var det ju mindre än 10% av alla fordonsförare som alltid höll hastighetsgränserna. En förbluffande hög andel körde regelbundet över gällande gränser.

Det talar för att hastighetsgränserna inte respekteras av majoriteten av fordonsförarna och jag har svårt att se att det skulle bero på något annat än att man anser att hastighetsgränserna är för lågt satta.

I dagsläget så ägnar man sig mest åt att sänka hastighetsgränserna. Jag vet vägar där man åker på raksträcka över fält med fri sikt i kilometer åt alla håll och inte en enda korsning där man plötsligt bestämt sig för att sänka från 90 till 80. Sådana sänkningar på en väg där alla redan innan körde 100-110 kommer inte att respekteras av vare sig motorcyklister eller bilister.

Så jag tror att en justering av hastighetsgränserna så att dom är högre där man faktiskt kan köra fortare är en väg att gå. Annars utgår alla alltid ifrån att det är satt en gräns som är "för låg".
Sätter man gränserna så att det ska vara lagom i dåligt plogat vinterföre så kör alla för fort när det är torr vägbana.

Nu handlade tråden om folk i allmänhet, inte om dig personligen. Jag tror fortfarande, trots min bristande fattningsförmåga, att trafikanter generellt, med vissa undantag då, skulle sänka farten om det var dyrt att åka fast för fortkörning och risken att åka fast var hög.

Jag tror inte det faktiskt. Jag har inte lust att betala 2000 kr i fortkörningsböter men jag kör för fort i alla fall. Jag skulle troligen köra för fort även om det var dom tiodubbla bötesbeloppen. Skillnaden skulle vara att dom som inte har råd råkar i personlig konkurs om dom åker dit.

Det finns gott om undersökningar gällande straff och förseelser eller brott mot lagen. En skärpning av straffen ger oftast inte så stor effekt i praktiken då dom allra flesta utgår ifrån att dom kommer att komma undan.

Eller för att dra en analogi. Är risken för ett livstidsstraff verkligen det enda som avhåller dig från att gå ut och mörda?
Och varför har inte USA världens lägsta frekvens av mord när dom ju har det ultimata straffet. Dödsstraffet?

Och,om man inte utgår från sig själv personligen,vem ska man utgå ifrån?
Gör inte du detsamma?

Senaste höjningen verkade inte ha någon effekt annat än initialt så........nja säger jag om det.

Min Personliga(och nu utgår jag från Mig)uppfattning är att beloppet på böterna inte har betydelse i fortkörningsögonblicket,annat än för ett fåtal,om risken att åka fast är obefintlig.

Om risken att åka fast ökar kommer fler hastighetsgränser troligtsvis respekteras oavsett om beloppen höjs eller ligger kvar.

Och,för de liksom mig,som kör (sport)hoj aktivt på väg så är böter inget som finns i tanken när man kör och det enda som höga böter kan avskräcka ifrån är att stanna,det som får en att ta det lugnare är risken att åka fast.

Alla undviker väl vägar där polisen ofta står när man ska ut och köra.......

Back