Hastighet!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

- Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Gott nytt år, från en Dansk (som för SMC:s räkning intensivt diskuterar detta med myndigheterna!)

Ingen skyltning i världen hjälper om inte huvet är påskruvat :fakta

Höj maxhastigheten till 200km/h så lovar jag att köra lagligt oftare! ;)

Mer krokiga vägar.
Långa raksträckor på motorväg gör att det går för fort.
En krokig småländsk skogsväg där inte ens rakorna är raka går sällan att ens hålla de skyltade 70 utan att ha hjärtat i halsgropen. :D

Klart man har problem att respektera hastighetsgränserna när de är satta 10-30 km/h för lågt..beroende på väg

Jag tror att man behöver jobba på att få hastighetsgränserna mer anpassade efter verkligheten.

Det är svårt att respektera att jag idag, 2012, "bara" får köra 110, eller i en del fall t om bara 90, på en i princip spikrak, minst 2-filig motorväg, med mitträcke. Särskilt med tanke på att både bilar och motorcyklar utvecklats enormt rent säkerhets och väghållningsmässigt sen begränsningen sattes från början.

Om man faktiskt höjer hastigheten där det lämpar sig så tror jag att det blir lättare att respektera att den är lägre på andra ställen. I dagsläget kan man få känslan av att den enda agendan som finns är att sänka alla hastighetsgränser.

Ett alternativ kan vara att utnyttja variabla hastighetsbegränsningar i större utsträckning. Dv s att tillåten hastighet är högre vid strålande bra väder och väglag, men kanske lägre vid tvivelaktiga förhållanden.

Ändra (oftast höj) hastighetsgränserna så det stämmer överens med vägens skick.

Så länge risken att åka fast är liten och straffen är låga så väljer man att köra för fort. Om risken att åka fast var hög, böterna var 40 000 istället för 3 000 och körkortet återkallades två år istället för tre månader så hade folk gasat försiktigare.

Så länge risken att åka fast är liten och straffen är låga så väljer man att köra för fort. Om risken att åka fast var hög, böterna var 40 000 istället för 3 000 och körkortet återkallades två år istället för tre månader så hade folk gasat försiktigare.
Tror jag inte på, alla är vi ögontjänare och vi skulle få ännu fler jakter med tragisk utgång.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror inte man sitter och kalkylerar på den ekonomiska biten med Haffa i röven.
Och fler skulle köra utan körkort är jag övertygad om.

Det är svårt att respektera att jag idag, 2012, "bara" får köra 110, eller i en del fall t om bara 90, på en i princip spikrak, minst 2-filig motorväg, med mitträcke. Särskilt med tanke på att både bilar och motorcyklar utvecklats enormt rent säkerhets och väghållningsmässigt sen begränsningen sattes från början.
Det stora problemet är att dom bakom ratten och styret inte alls har utvecklats i samma omfattning, snarare att vi är sämre förare idag, med all bakomliggande stress i samhället, ökat informationsflöde och mer trafik att ta hänsyn till.

Jag tror inte det stora problemet är att få folk att respektera lagen, eftersom majoriteten kör för fort, men inte stjäl mat på Ica eller slår ihjäl folk dom inte tycker om, dvs lagen tillämpas bara i dom fall där vi har en moral som styr våra handlingar och/eller en förståelse av konsekvenserna av dom. Alltså måste man öka förståelsen av vad som faktiskt kan hända om man kör för fort (dvs fortare än situationen/egna förmågan tillåter, oavsett vad som står på skylten).

Mitt intryck är att det i många fall är turen som gör att folk kommer hem från sina rundor, och det skapar inte en trygg trafikmiljö för någon i långa loppet, och kommer att resultera i att vi får hårdare och hårdare regler, inkl övervakning av dom.

Det fanns ju trots allt inte hastighetsbegränsningar från början, men eftersom folk inte hade vett att hålla igen på rätt ställen så infördes det. Det fanns inte krav på vare sig bälten, dubbdäck eller mc-hjälm heller, men folks brist på sunda förnuft krävde att man lagstiftade runt det.

Tror jag inte på, alla är vi ögontjänare och vi skulle få ännu fler jakter med tragisk utgång.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror inte man sitter och kalkylerar på den ekonomiska biten med Haffa i röven.
Och fler skulle köra utan körkort är jag övertygad om.

När Haffa jagar så har man redan gjort sin kalkyl, och räknat fel.

En polis per mil efter vägarna kan ju få en att fundera på det,en plast/plåt polis får mig inte på "köra lagligt"humör......

Personligen kör jag utan större tanke på skyltarna oavsett vad jag kör för fordon utanför samhällena,finns nog fler med mig och på sådana hjälper inte något annat än totalövervakade vägar.

Jag köpte inte en hoj för jag gillar att köra fort,jag gillar att köra fort och köpte en hoj!

Tror framför allt på ökad riskmedvetenhet. Gör man en djupanalys på mc-olyckor så ser man t.ex. ganska tydligt att det är inte när man kör i 150+km/h på motorväg som olyckan inträffar utan på helt andra ställen.

Kunde man dessutom eliminera dessa fånar som kör utan körkort och med droger i kroppen skulle vi ju få ner olycksstatistiken ordentligt.

Sen tror jag dessutom att ett bakomliggande problem till en hel del mindre allvarliga olyckor är att det finns en stor grupp mc-förare som kör alldeles för lite och sällan vilket leder till högre olycksfrekvens för dessa. Så kör mer!

Jag skulle även vilja förbjuda mobiltelefonerande för alla bilister och skärpa begreppet "vårdslöshet i trafik". En stor del av alla mc-olyckor är ju nämligen inte vi vållande.

För egen del jobbar jag hårt med att undvika att köra för fort slentrianmässigt. Det går sådär, men jag försöker ;)

Sen är det något med tät stadstrafik som väcker farliga känslor i mig när jag är på hojen, men jag jobbar med det också ;)

Back