hastighet-varv

ulf_lundin skrev:
FYI: Lamellerna utsätts för samma kraft oberoende av växel eftersom dom sitter före lådan.
/u

Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
 
Stoppsladd skrev:
Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
Jo, men han sa bara att det är samma kraft på kopplingen på 1:an som på 6:an :)
 
Stoppsladd skrev:
Ja ha så om du belastar tex en bil med dålig koppling med ett släp el dyligt är det lika stor risk att kopplingen slirar då som när den är obelastad??

Det är väl ganska själv klart att lamellerna inte behöver hålla i lika mycket när du åker på en lägre växel eftersom det då går lättare.

Och VARFÖR provar man oftast om kopplingen är bra genom att åka på högre växel i tex 50-60 km/h, varva upp och släppa kopplingen tvärt istället för att göra det på ettans växel. :fakta
Överlåter med varm hand åt dig att förklara varför kopplingen lättare slirar på höga växlar.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top