Harris Magnum Honda - 81, Restaurering

Det hade såklart varit enkelt, dock är de för grova för att godkännas för classic racing, forgotten era - 79.
Jag tänkte sikta på att cykeln skall bli godkänd i den klassen.

Aha, då är jag med på noterna.

Vad är det för år som gäller som max då? -85?
 
Det är 79 som är det senaste årtalet. Replikor och delar tillverkade senare är också tillåtna men det skall vara av samma typ och modell.
Det är lite olika riktlinjer beroende vilket del av cykeln det gäller.

Jag har bara läst igenom reglerna på papper några gånger.
Dock är det ju maskinkomitens tolkning av reglerna det intressanta egentligen.
 
Har letat lite bland gafflar och det finns lämpliga 38 och 39 mm från exempelvis Yamaha FZ750 som nämnts tidigare. Om du mailar mig så kan vi diskutera vidare angående priser och annat, mailadress finns på http://nonshine.blogspot.se/
 
En nostalgibild.
Ett par oanvända Jollisport handskar från mitten/senare delan av 80-talet.

jollisport.jpg

Hur går det med bygget ?

/Peter
 
Vilka balla!
Jag har varit lite sugen på att köpa en retro skinnjack. Men jag vet inte om klädmodet på 80-talet är specielt upphetsande.
Det går sakta frammåt, återkommer med en uppdatering när det finns något att visa.
Håller på att måtta in bakhjulet, vilket visade sig vara ganska svårt.
Eccentriska kedjesträckare lurar till det hela.
Tänker bygga en ställning/jig för att underlätta all mätning.
Har också beställt en sadel från airtechstreamline.
Funderar på att rikta in utseendet på -79. Det är egentligen en magnum 1 ram fast tidigare ägaren har monterat magnum 2 kåpor.
 
Det inföll en bonusdag idag. Råder trafikkaos i stockholm efter snön som fallit och jag beslutade att stanna hemma.
Passade på att börja med det ram-stativet jag vill ha.
Tanken är att kunna loda in ramen med precition och den skall dessutom stanna i det läget.
Snickrade ihop de 4 kolvar som håller upp cykeln och som dessutom är inviduellt höj/sänkbara.
Dessa skall sedan monteras i en ram med fyra låsbara hjul.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    230.2 KB · Visningar: 170
hej!
Går bygget bra?
Har inte hunnit så långt med 1100f motorn än. blir en hel del jobb med den som det ser ut nu då den ska får mycket nya delar:) Portningen av toppen börjar ta form dock.

mvh Jimmy
 
Tjena,
Det går sakta men säkert.
Stativet börjat ta form och jag väntar fortfarande på glasfiber-bakdelen.
Prio ett är att rikta in bakhjulet och därefter svetsa om bakramen, har eventuellt hittat en firma som fixar sånt.
Har tittat in lite på cb1100f.net kul att se när du får ordning på motorn.
Det är mycket annat nu runt jul som tar en massa tid.
 
kul att du följer, kommer nog ta ett bra tag innan allt är färdigställt dock! jobb etc tar upp mkt av tiden. ang insugningsgummin till 1100f... tänkte att jag inte skulle komma att behöva dem men det visade sig att jag hade fel. Hade du en uppsättning liggande? Vad vill du ha för dem isf? God Jul!
 
Tjena,
Jag har säkert en uppsättning liggandes. Om du pröjsar frakten är de dina.
Tar en titt imorgon om jag har tid.
 
Hej
Kul å se en tråd med en Harris Magnum II... Byggde en 83 den finns kvar än.. även om den just nu är demonterad.. Ska du ut på bana så bör du byta till en Öhlinare bak jag fick en special tillverkad 83/84 hos Öhlins så den borde finnas beställningsbar ännu om de har kvar gamla specen..
Får du inte sprätt på Hondan så kan du ju lägga i en Suzuki 1100, med lite trim blir det en riktigt snabb och tillförlitlig maskin.
 
En liten uppdatering.

Stativet jag snickrat på är nästan klart, det fyller sin funktion bra även halvfärdigt.
Projektet har dock tagit några steg tillbaka från nästan rullande.
Jag kom nämligen över en GSX1100-82 motor som jag tänkte försöka passa dit.
Jag har varit sugen på en gsx motor men inte orkat lägga någon energi på långa inköps-resor.
När en sådan blev till salu 1 mil från mitt hus var jag tvungen att slå till.
Det är totalt 4 genomgående hål på en sådan motor, harrisen använder 3 utav dessa. Jag kan endast passa in en av dem rakt av (främre alternativt nedre bakre).
Jag vill inte modifiera ramens motorfästen eftersom det är en av få harrisar som gjorts för en cb900f-motor.
Detta försöker jag nu klura ut, och så fort jag kommit på hur jag skall göra låter jag nya fästen i aluminium tillverkas.

Det lilla problem som finns är att om jag passar in främre hålet blir nedre bak bara något förskjutet. Inte tillräkligt för att låta axeln passera motorn med byglar mot motorn, och inte heller så nära att det går att få dit.

Detta känns dock som lösbara problem, ramen i övrigt passar fint över motorn.
Känns roligare att satsa på en motor där tillgången på delar är stort.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    234 KB · Visningar: 142
  • image.jpg
    image.jpg
    232.3 KB · Visningar: 176
  • image.jpg
    image.jpg
    234.9 KB · Visningar: 149
  • image.jpg
    image.jpg
    235.4 KB · Visningar: 178
Det går inte att borra om fästena på motorn då?
 
Hej, det kommer nog inte gå heller. När främre ligger i linje hamnar nedre bakre ca 1cm förskjuten. Om jag skjuter i den axeln ligger ca halva mot motorn.
 
Var det denna maskinen som såldes från Norrtälje eller krokarna däromkring ?

Han se men inte reagera själv på en den när den skyndade förbi på blocket.....men det ser ut som att den hamnade bra med tanke på hur du behandlar den.

Har ibland undrat hur det gått för maskinen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top