Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmm låter ju skumt tycker jag men det kanske ska vara så på vissa modeller fast låter som en genväg. Enligt mig så borde ytterlagrena sitta stumt i navet & när de väl gör det så kan det vara lite spel på innedistansen, sen så ska ytterdistanserna sitta mot innelagret. Eller om det är koniska lager har jag för mog att man ska mäta upp spelet med klocka till ca 7 hundradelar. Men som sagt Jappsarna kanske hade nån annan smart hittapågrej som jag inte alls fattar (inte 1: gången precis)
Nä den amerikanska med komiska den vet jag + att jag dricker rödvin idag![]()
Angående att distansen är en bredare än lagerlägena så är det som det ska vara. När lagren har knackats dit ska distansen gå att röra men men det ska gå lite trögt. Om det vore tvärtom skulle det döda lagren när hjulaxeln dras åt och att göra det så det skulle vara nolltolerans kräver onödigt stor precision vid tillverkning. Om hjulet är någon halv mm fel i sidled kvittar. En motorcykel eller något annat tillverkas med toleranser och att hjulen ska spåra perfekt finns det säkerligen även det en tolerans på, min gissning är ca 5mm på en masstillverkad knarr, detta innebär att de flesta kanske ligger inom en millimeter eller två men någon på 4 mm och den blir också godkänd men om det blir 6mm så riktar man upp cykeln eller kanske byter komponenter som ligger på toleranserna åt andra hållet. Måttet 5 mm är endast en spekulation men säkerligen finns ett toleransmått på just hjulens inbördes lägen.
Vi har en portad topp utan ventiler till CB900, kommer kräva helrenovering av styrningar och liknande men slipa i kanalerna behövs ej, hör av dig om du är intresserad.
Då känns det bättre, nu skall jag ju förståss ändå byta gaffel sedan du kom med ny influenser.
Jag tänkte titta över toppen jag har i första hand.
Är portningen hemmameck eller är det någon erkänd mek som gjort den? Hur ser ventilsäten ut?
Måste det vara en gammal gaffel? Du kan ju ta en Honda CBR900RR gaffel fram till -98 som är en vanlig konventionell. Den är väldigt lik en gammal 80-tals konventionell racegaffel sen får du dessutom en gaffel som är fullt justerbar. Sen finns dom att hitta skitbilligt på eBay.
Problemet blir väl då att du får 43mm gaffelben och måste ha nya gaffelkronor.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |