Harris Magnum Honda - 81, Restaurering

Bägge ska väl va i bott så brukar jag få till det iallafall. Det är ju ett lagerläge då ska det väl sitta i "läge"...eller??
 
Tänkte till en början inte köpa nya dyrbarheter.

Blir så tråkigt om jag ändrar inriktning efter att ha köpt tex fälgar för multum. Fint nytt bromssystem plus dymag fälgar slutar ju minst på 50k+.
Däremot kan det hända att jag byter ut vart eftersom när jag känner mig säker på valen.
Jag har bestämt mig för att köra på en 900f motor och börjat titta titta runt smått. Men efter middagen fick jag en uppenbarelse, fick jag inte med en 900 motor vid harris köpet?
. Ut i garaget och titta, jajjemensan där ligger det en 900 och skräpar. Från -79 är den dessutom!
Är motorstativen som säljs på jula/biltema något att ha? Börjar bli trött på att sitta på golvet.
Numera är cb1100f -83 motorn till salu, toppen är avtagen för inspektion och ny packnning behövs där och under ventilkåpan.
Ikväll skall vi tydligen titta på film så ingen tid med hojjen trots min höga ambition efter garage-fyndet.
 
Jag skulle ha behållt 1100motorn. Den har tre stora fördelar och en negativ.
+Cylindern är 70mm, ventilerna får plats och andas som dom ska.
Samt att cylindern är igengjuten mellan 1-2 och 3-4. Det går att borra mer.
+Kammaxlarna räcker väldigt långt vid trimning. MG5 tror jag dom heter.
+Kolvbultarna är 17mm och håller mycket bättre än 900:ans 15mm bultar.
-Den för grova transkedjan som gör vevaxeln klen. Bytes enkelt mot 900 veven.

9ggr av 10 är det ett helvete att få av 1100 cylindrarna. Det rasar in vägsmuts kring dragstängerna och packar fullt med rost. Cylindrarna fastnar på blocket. Men det gär att byta vevaxel på plats om det skulle vara så.

Så är ju frågan om du har gummiupphängd motor eller inte. Bör helst vara lika som innan.

Mats
 
Hej Mats.
Det är just de fördelarna du listade upp som gjorde att jag ville behålla motorn.
Numera är jag dock intresserad av att sikta på forgotten era, och då blir det 900an.
Jag tror att ramen är byggd för motor utan gummibussningar och jag vill helst montera motorn fast.
Jag kommer inte bygga cykeln för att använda som brukshoj utan vill sikta på tidsenligt samlarobjekt/forgotten era racer. Och då tror jag att fördelarna med 900an väger tyngre.

Est: jag har bara bytt lager på ett hjul innan detta, men även det hjulet hade en inre distans som var ca 1mm längre än hjullagerhålsbottnarnas avstånd sins emellan. Slår man då in båda lagren i botten spänner lagrets inre ring ut, och vad jag har förstått är det med kraftigt begränsad livslängd som följd.
Är det ite någon mer som har någon tanke om mina hjullager?
 
Kan de gamla lagerna vara minimalt smalare i innerringen än i ytterringen kanske. :va
För knacka in dem i botten brukar väl vara det som gäller, finns ju risk att lagerpaketet
vandrar annars. Jaja, det var min spontana reaktion. :)
 
Hmm låter ju skumt tycker jag men det kanske ska vara så på vissa modeller fast låter som en genväg. Enligt mig så borde ytterlagrena sitta stumt i navet & när de väl gör det så kan det vara lite spel på innedistansen, sen så ska ytterdistanserna sitta mot innelagret. Eller om det är koniska lager har jag för mog att man ska mäta upp spelet med klocka till ca 7 hundradelar. Men som sagt Jappsarna kanske hade nån annan smart hittapågrej som jag inte alls fattar (inte 1: gången precis :) )
 
Angående att distansen är en bredare än lagerlägena så är det som det ska vara. När lagren har knackats dit ska distansen gå att röra men men det ska gå lite trögt. Om det vore tvärtom skulle det döda lagren när hjulaxeln dras åt och att göra det så det skulle vara nolltolerans kräver onödigt stor precision vid tillverkning. Om hjulet är någon halv mm fel i sidled kvittar. En motorcykel eller något annat tillverkas med toleranser och att hjulen ska spåra perfekt finns det säkerligen även det en tolerans på, min gissning är ca 5mm på en masstillverkad knarr, detta innebär att de flesta kanske ligger inom en millimeter eller två men någon på 4 mm och den blir också godkänd men om det blir 6mm så riktar man upp cykeln eller kanske byter komponenter som ligger på toleranserna åt andra hållet. Måttet 5 mm är endast en spekulation men säkerligen finns ett toleransmått på just hjulens inbördes lägen.

Vi har en portad topp utan ventiler till CB900, kommer kräva helrenovering av styrningar och liknande men slipa i kanalerna behövs ej, hör av dig om du är intresserad.
 
Ja det låter ju helt skitlogisk när du väl skrev det :) Allting ska vila på inneringarna när det är ihopdraget....med "vanliga" kullager. PS Jag mätte upp en Daytona 675 som var 8mm sned & ekerhjul brukar de släppa med kast på 2mm...
 
Hmm låter ju skumt tycker jag men det kanske ska vara så på vissa modeller fast låter som en genväg. Enligt mig så borde ytterlagrena sitta stumt i navet & när de väl gör det så kan det vara lite spel på innedistansen, sen så ska ytterdistanserna sitta mot innelagret. Eller om det är koniska lager har jag för mog att man ska mäta upp spelet med klocka till ca 7 hundradelar. Men som sagt Jappsarna kanske hade nån annan smart hittapågrej som jag inte alls fattar (inte 1: gången precis :) )

7 hundradels millimeter?:va Ge fan i den polska exportölen mister!!!111:7peta
Tror det kan var försummbart även i centimeter:D.
 
Nä den amerikanska med komiska den vet jag + att jag dricker rödvin idag :tummenupp
 
Angående att distansen är en bredare än lagerlägena så är det som det ska vara. När lagren har knackats dit ska distansen gå att röra men men det ska gå lite trögt. Om det vore tvärtom skulle det döda lagren när hjulaxeln dras åt och att göra det så det skulle vara nolltolerans kräver onödigt stor precision vid tillverkning. Om hjulet är någon halv mm fel i sidled kvittar. En motorcykel eller något annat tillverkas med toleranser och att hjulen ska spåra perfekt finns det säkerligen även det en tolerans på, min gissning är ca 5mm på en masstillverkad knarr, detta innebär att de flesta kanske ligger inom en millimeter eller två men någon på 4 mm och den blir också godkänd men om det blir 6mm så riktar man upp cykeln eller kanske byter komponenter som ligger på toleranserna åt andra hållet. Måttet 5 mm är endast en spekulation men säkerligen finns ett toleransmått på just hjulens inbördes lägen.

Vi har en portad topp utan ventiler till CB900, kommer kräva helrenovering av styrningar och liknande men slipa i kanalerna behövs ej, hör av dig om du är intresserad.

Då känns det bättre, nu skall jag ju förståss ändå byta gaffel sedan du kom med ny influenser.
Jag tänkte titta över toppen jag har i första hand.
Är portningen hemmameck eller är det någon erkänd mek som gjort den? Hur ser ventilsäten ut?
 
Då känns det bättre, nu skall jag ju förståss ändå byta gaffel sedan du kom med ny influenser.
Jag tänkte titta över toppen jag har i första hand.
Är portningen hemmameck eller är det någon erkänd mek som gjort den? Hur ser ventilsäten ut?

Jag har tittat på toppen idag, är lite oldschooltrimmat. Känns väl som arbetet är ok men jag har inte kanske den yttersta kunskapen om vad som är bäst eller inte. Stora förgasare är nog ett krav för att arbetet som är gjort ska bli maximalt utnyttjat. SAM_0315.jpgSAM_0314.jpgSAM_0317.jpg
 
Sådär, då är motorn såld.
Ska bli spännande att följa den mannens fortsatta arbete med sin hoj.
Plockade fram det gamla 900-blocket från garaget, den satt som en smäck i ramen. Detta är garanterat den motor ramen byggdes för. 1100an är lite annorlunda med sin gummiupphängnibg och krävde andra distanser när den satt i ramen.
Jag hoppar över det där med toppen Grandell. Satsar på originalmotor tills hojen är körbar.

Jag är dock precis som Grandell numera på jakt efter en ny framgaffel, jag måste inte prompt ha europeiskt ursprung, japanskt går också bra. Verkar dock somm att de flesta 37-40mm har anti-dive. Yamaha fzr 750-89 är den enda 39mm som jag hittar utan.
Eller räcker det med att man plockar bort anti-diven?
Har ni någon gaffel borta i Kolsva som kan tänkas passa?
 
Ska kolla lite efter en gaffel som kan funka, 40mm är det endast gamla kawasaki som har bland de vanliga japanerna, 38 eller 39mm ska nog kanske hittas. Återkommer senare.
 
Måste det vara en gammal gaffel? Du kan ju ta en Honda CBR900RR gaffel fram till -98 som är en vanlig konventionell. Den är väldigt lik en gammal 80-tals konventionell racegaffel sen får du dessutom en gaffel som är fullt justerbar. Sen finns dom att hitta skitbilligt på eBay. :)

Problemet blir väl då att du får 43mm gaffelben och måste ha nya gaffelkronor.
 
Rackarns, missade precis en auktion på ebay med ett par marzocchi 38mm från guzzi lemans mk2.
De gafflarna verkar fina, men sällsynta och dyra.
Snygg framskärm och stag verkar ganska standard också.
 

Bifogat

  • CX100seat008.jpg
    CX100seat008.jpg
    84.5 KB · Visningar: 289
Måste det vara en gammal gaffel? Du kan ju ta en Honda CBR900RR gaffel fram till -98 som är en vanlig konventionell. Den är väldigt lik en gammal 80-tals konventionell racegaffel sen får du dessutom en gaffel som är fullt justerbar. Sen finns dom att hitta skitbilligt på eBay. :)

Problemet blir väl då att du får 43mm gaffelben och måste ha nya gaffelkronor.

Det hade såklart varit enkelt, dock är de för grova för att godkännas för classic racing, forgotten era - 79.
Jag tänkte sikta på att cykeln skall bli godkänd i den klassen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top