Harpic toalettrengöring för grenrören

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har sökt förra året men måste antingen ha missat det, men Harpic gick nu att beställa från svenska hemsidor.
Specifikt denna version ”Super Plus” som folk i utlandet verkar få strålande resultat med för rostiga och oxiderade grenrör.
- Någon som använt detta tidigare?
Billigt, men framförallt väldigt effektivt.
Om man avslutar med lite Autosol så bör man kanske få den sista putsade hinnan som skydd.
Ska testa på gammelhojarna till våren.
Trajan är nog bara oxiderad och lite gulnad, inte direkt rostig, så den bör vara en lätt match.
Men Kawan har definitivt rostiga grenrör.
Men jag har sett videos där grenrören varit ännu rostigare och man lyckats få dem anständiga igen, speciellt med Autosol som slipar lite försiktigt.
Jag tänkte återkomma med bilder före och efter när det ger sig.
 

Bifogat

  • 50B08FE3-3A80-4176-AFE9-F38D3D42B5DE.png
    50B08FE3-3A80-4176-AFE9-F38D3D42B5DE.png
    607.1 KB · Visningar: 42
Last edited:
Det är antagligen saltsyran i den som gör den effektiv, och då är det kanske ännu billigare att helt enkelt köpa saltsyra? Inte så kul att hantera hemma dock.
 
Det är antagligen saltsyran i den som gör den effektiv, och då är det kanske ännu billigare att helt enkelt köpa saltsyra? Inte så kul att hantera hemma dock.
Kanske det.
Med Harpic så räcker vanliga gummihandskar, men ren saltsyra kräver andningsskydd och skyddskläder.
Vet inte om lack och annat mår så bra av stänk heller…
Nåja, en akademisk fråga, för Harpic blir bra, och det rinner inte av direkt heller.
 
Har sökt förra året men måste antingen ha missat det, men Harpic gick nu att beställa från svenska hemsidor.
Specifikt denna version ”Super Plus” som folk i utlandet verkar få strålande resultat med för rostiga och oxiderade grenrör.
- Någon som använt detta tidigare?
Billigt, men framförallt väldigt effektivt.
Om man avslutar med lite Autosol så bör man kanske få den sista putsade hinnan som skydd.
Ska testa på gammelhojarna till våren.
Trajan är nog bara oxiderad och lite gulnad, inte direkt rostig, så den bör vara en lätt match.
Men Kawan har definitivt rostiga grenrör.
Men jag har sett videos där grenrören varit ännu rostigare och man lyckats få dem anständiga igen, speciellt med Autosol som slipar lite försiktigt.
Jag tänkte återkomma med bilder före och efter när det ger sig.
Oxalsyra är magiskt bra om man vill få bort roststänk på fälgar eller det där röda som kan bli i toaletten om man har mycket järn i vattnet. Svag syra, säker att jobba med men använd ändå skyddsglasögon. Det borde funka för att ta bort rost på grenrör. Blanda med vatten. Stryk på. Vänta 10 minuter typ. Testa på en liten yta först.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top