Harley Davidson Road Glide special, och alla andra HD touring modeller

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Tänkte göra en tråd om denna eminenta sportiga halvtonsbjässe.
Dels för att släcka lite myter och dels för att det kanske kan övertyga någon fler att våga prova något annat på 2 hjul.

Så varför väljer man då som föredetta sporthojsåkare att bokstavligen sadla om till att åka Custom touring?
Jo för att jag helt enkelt värderat om vad mc åkning innebär för mig, när man var 20 så var det viktigare att åka fort och fränt. Nu mera så vill jag åka långt och länge!

Jag hade en Yamaha Royalstar Venture 1300 innan jag köpte harleyn. Och jag var väldigt nöjd med den men det var helt enkelt dags att byta till något nyare. Och i Goldwingklassen så finns det idag nästan bara att välja mellan Harley och honda.

Om än en honda är något mer modern än Harleys motsvarande så kostar dom nästan 100k mer!

Så hur är då en Harley i touring familjen att köra och äga då?
Ja jag måste säga att jag är grymt nöjd!. Den nya Milwaukee 8 Motorn går silkeslent på alla varvtal förutom tomgång.
Det nya uppdaterade touringchassiet som kom med den nya motorn 2017 är ett riktigt fint chassie som ger en väldigt lugn och trygg motorcykel som framförallt strävar efter att stå upp. En detalj som är ganska intressant är att om man pressar hojen lite i tex halkiga rondeller på blött underlag så får man framhjulssläpp som är helt odramatiska! Ja du läste rätt! Hojen strävar efter att stå upp snarare än att tippa vilket verkar bidra till att den tex om man kör över rullgrus eller blöt halkig asfalt, beter sig väldigt säkert och inte får sladd eller lowsidar i första taget!
Min som är av 2020årsmodell har dessutom både antispinn och kurvabs . Bromsarna är också riktigt grymma!

Några grejer som jag däremot inte är lika nöjd med är Dämpare och frjädrar . Fram sitter det en klen showa gaffel som verkar ha sitt ursprung från någon honda från 70talet. Och bak så har den eftersom det är en spical som är lägre från fabrik riktigt kassa dämpare med endast 5cm fjädringsväg inget sag och riktigt stenhårda fjädrar! En annan grej som också är riktigt dåligt är att sadeln inte tål vatten så om hojen ståt ute när det har regnat blir man blöt i arslet av sadelns stoppning. Orginalrutan på Specialen är inte så mycket att hurra för heller men det går att byta. Jag har satt en Clockwerks sportflair ruta som är cirka 38cm hög vilket vart mycket bättre!

Min hoj har jag kört strax över 1000mil med när jag skriver detta och jag har inte haft ett endaste problem med den.
Lyset fram som harley kallar för Daymaker är helt okej men mera helljus hade inte skadat. Tanken är på cirka 22 liter och man kommer närmare 40mil om man inte har svinbrottom.
Farthållare är standard på alla Hd touring hojar.
När jag köpte min så bytte jag ljuddämpare till Harleys egna som dom kallar streetcannon .

Här är några bilder på min pjäs:

DSC_0343.JPG
IMG_20200626_100019763_HDR.jpg

IMG_20200807_185134780_HDR.jpg
 
Last edited:
Trevligt inlägg att läsa ? Dock övertygade det mig att trots 45 år på lite sportigare hojar kommer jag att fortsätta med det. Vi får väl se om "när fan blir gammal blir han religiös” (ännu äldre i mitt fall) ?
 
Tänk jag var med här redan på den tiden.
Men nä road glidens sharkfairing är ju inte ens nästan lik xkjell kåpan ?
 
Inte för att vara sådan e ju 55 men fy fasen vad fula dom är, o att kalla något som strävar efter att stå upp sportigt, nja.

Att design mässigt hänga på ett par lådor som nästan släpar i marken ja en del tycker ju detta är fräckt. Sedan har HD köppt in ett antal tjock tv som dom snott bildröret från o monterad som framlampa så otroligt 70-80 tals design.

22 liter 40 mil jaha vadå det går ju min ace med 145 HP med trots förgasare o födelse år 1998 så det e ju inte så imponerande på något vis.

Sedan bekräftar du själv att fjädring är något obefintligt som påstås finnas.

Men kul att du gillar den, personligen är det som att sätta sig på en död häst o piska den för att liket skall röra sig frammåt.
 
5cm fjädringsväg hur fan funkar det på Svenska kälknölar?
Får ont i ryggen bara av att läsa det.
Finns Wilbers till Harley? Om isåfall byt dämpare!
 
Är du säker? Har du provat en? Den har 165 nm från ungefär tomgång och upp. Den rör på sig!

Och ja! Även jag tycker den är ful och snygg och ful ja det beror på vart och när man tittar.
 
5cm fjädringsväg hur fan funkar det på Svenska kälknölar?
Får ont i ryggen bara av att läsa det.
Finns Wilbers till Harley? Om isåfall byt dämpare!

Nej det funkar inte bra alls tyvärr. Finns bättre att köpa. Men på en redan dyr hoj känns det som att det borde vara standard.
 
Skitful men ball! Ungefär som jag upplever mig själv:tungan

Förstår absolut varför man kör en sådan hoj. Baggerracen dom har i USA är ju klart underhållande.
 
Asså utseendet kan jag stå ut med eftersom var och en har sin smak, men är inte verandan i vägen, man verkar sitta rätt så lågt och kåpan ser hög ut?
 
På vilket sätt höjer hojen upplevelsen? Tänker på långa MC resor.
För mig är det att den dels är riktigt skön att åka på trots fjädringen. Bra sittställning stora fotplattor som man kan röra sig på när man egentligen skulle ha stannat och tagit en bensträckare. Och om vägen blir allt för rak så är farthållare guld värt. Jag använder farthållaren väldigt mycket. Sen är den faktiskt väldigt rolig att köra. Går helt okej och jag tycker den är rolig även på kurvig väg. Att den har en stor skärm med en GPS som funkar ganska bra är också en grej som jag tycker gör touringen enklare och bättre.
 
Oavsett vad folk tycker om den så ger den dig glädje och mycket hojkörning vilket är vad det hela handlar om.

:tummenupp
Tycker folks reaktioner på den är det roligaste . Jag har kört väldigt många olika motorcyklar genom åren och kommit fram till att min dalydriver båge ska vara stabil i full storm ha farthållare och rymma saker utan att man behöver ryggsäck. den uppfyller dom kraven. Och den är rätt frän också. Jag har ju en ktm 690 duke och en klx 450 r också om jag vill stressa i kurvor eller åka i skogen.
 
Provade en såndär för två år sen, lokala handlaren hade nån "kör allt du hinner med-dag".

Förstår lite grejen med aphängare och herrejössesmuller och så men.. Höll på att skita ner mig när jag kom för snabbt i en rondell och drog fotpinnarna i backen så gnistorna sprutade.
 
Du skriver att den är bekväm, men blir det inte jobbigt för ryggen med fötterna framför sig? Jag brukar vilja lyfta arslet nån gång ibland för att trivas.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top