Harley-Davidson Racing

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Visste inte att man tävlade med dessa i USA. Borde egentligen inte vara förvånad. Motståndskraften för vurpor verkar inte vara den bästa. Kolla in hur fram- och bakhjul linjerar när Zampach fortsätter köra efter kraschen!

Och kommentatorns förtydligande att travarna med bildäck, som Zampach flyger rakt in i, är speciellt anpassade för mc-racing: förarna bromsas upp innan de når stålräcket.

:rofl :rofl :rofl

[YOUTUBE-ID]F6_PIJD9zhw[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • 883_racing.jpg
    883_racing.jpg
    117.7 KB · Visningar: 110
  • 883_2.jpg
    883_2.jpg
    159.4 KB · Visningar: 75
  • 883_3.jpg
    883_3.jpg
    178.3 KB · Visningar: 45
  • 883_4.jpg
    883_4.jpg
    180.3 KB · Visningar: 66
Sportsterracing är väldigt underhållande.
Hyfsat billig instegsklass.
Stort även i England.
 
Sportsterracing är väldigt underhållande.
Det verkar så! :tummenupp

Saknar en liknande ekonomiklass i Sverige där man kör på tekniskt föråldrade motorcyklar och med ett reglemente som inte tillåter några större modifikationer. Som i England där man tävlar (tävlade?) med Honda CB 500.
 

Bifogat

  • honda-cb500.jpg
    honda-cb500.jpg
    97.2 KB · Visningar: 32
  • chris2moto.JPG
    chris2moto.JPG
    38.9 KB · Visningar: 27
  • leading.jpg
    leading.jpg
    45.3 KB · Visningar: 31
  • mountain.jpg
    mountain.jpg
    24.8 KB · Visningar: 45
Det verkar så! :tummenupp

Saknar en liknande ekonomiklass i Sverige där man kör på tekniskt föråldrade motorcyklar och med ett reglemente som inte tillåter några större modifikationer. Som i England där man tävlar (tävlade?) med Honda CB 500.

Man gör det fortfarande, i Thundersports UK-arrangemangen.

Visas på Motors TV här, mycket underhållande :-)
 
Hayden bröderna startade med dessa, en helg på asfalt, en helg på grus.
 
Det verkar så! :tummenupp

Saknar en liknande ekonomiklass i Sverige där man kör på tekniskt föråldrade motorcyklar och med ett reglemente som inte tillåter några större modifikationer. Som i England där man tävlar (tävlade?) med Honda CB 500.

Det har varit på tal om att skaffa sånna här liknande enhetsklasser flera gånger. T.o.m en CB500 Cup i SO var på gång att starta för 6-8 år sen. Men vi är nog ett för litet land för att ha förare som vågar satsa på sånna här Cuper.

Hayden bröderna startade med dessa, en helg på asfalt, en helg på grus.

Var väll senare i deras karriär? Dom var väldigt unga när dom började köra rr med 80cc och även rätt små när dom gick över till 125 racers. Har svårt tänka mig att dom körde HD innan dess? :)

nh2.jpg
 
Last edited:
Sportster 883 racingens största fördelar är att den drar till sig fransjackor och kamrerstyper som publik.
Ny publik.
Cyklarna i sig är nog det mest olämpliga man kan hitta till racing.
Det är det som gör det skoj att titta på trots den låga hastigheten, jämfört med andra klasser.
Andra "enmodellsklasser" brukar tappa tjusningen efter något år.
Tillverkaren utvecklar sina produkter till att passa syftet.
Så icke HD.
Möjligen (förhoppningsvis) kan de omkonfigurera motorn.
Som det är nu, så är skillnaden mellan 883cc och 1200cc versionerna borrningen.
En 883 är betydligt tröttare än en 1200 i alla situationer.
Om HD byggde en 883 sportster med samma borr som 1200 men kortare slag, så skulle lillasystern fylla ett syfte.
 
Det har varit på tal om att skaffa sånna här liknande enhetsklasser flera gånger. T.o.m en CB500 Cup i SO var på gång att starta för 6-8 år sen. Men vi är nog ett för litet land för att ha förare som vågar satsa på sånna här Cuper.
Tyvärr har du nog rätt. Svenska mc-förare är märkligt ovilliga att köra mindre motorcyklar; både på bana och landsväg. Det är jävligt synd och konstigt eftersom mindre motorcyklar nästan alltid är roligare när det svänger och att köra motorcykel handlar ju om att svänga. I resten av världen har man nått den insikten, men alltså inte här. Till och med i USA har japanska tillverkare sålt enorma mängder mindre hojar, till exempel EX 250 Ninja. Det är synd med den svenska attityden, för en klass där alla kör enkla fyrtaktare som är mkt billiga att köpa/äga, löjligt enkla att köra och som kräver ett absolut minimum av underhåll skulle kunna locka fler än hard-core-entusiaster och sporten skulle kunna växa och bli mer folklig. Kanske.

Bild 1: Kawasaki EX 250 som är jättevanlig i USA.

Bild 2: Nya Ninja 250 redo för bana.
 

Bifogat

  • ex250r.jpg
    ex250r.jpg
    36.6 KB · Visningar: 28
  • sport-riders-2008-kawasaki-ninja-250r-racebike.jpg
    sport-riders-2008-kawasaki-ninja-250r-racebike.jpg
    51.3 KB · Visningar: 46
En massa text som jag håller med om.

Men:
Minns du "lilla superbikeklassen"?
Stor framgång såväl deltagar- publikmässigt som försäljningsmässigt.
Nästan enmodellsklass.
RD350 FTW!

Skall en sådan klass bli populär, så krävs nästan en modell med en speciell charm.
Sprutstern har det.
250 ninjan (tycker jag) har lite av det.

I början av nittiotalet, när Ducati 888 började hävda sig på allvar på banorna så var Superbike riktigt skoj att titta på.
Men det blir inte samma sak.
Det skall vara hojjar som vem som helst kan tjöpa och äga utan att råka i klammeri med kronofogden.

Vi har en sådan klass/diciplin:
Supermotard.
Skall man få småhojjar byggda för gata-Inte för bana populära, så tror (vill och hoppas) jag att man skulle få igång några evenemang med "Gymkhana":
[YOUTUBE-ID]bVDNlo507QA[/YOUTUBE-ID]
Behövs inga klasser.
Run what you brung.
 
Det verkar så! :tummenupp

Saknar en liknande ekonomiklass i Sverige där man kör på tekniskt föråldrade motorcyklar och med ett reglemente som inte tillåter några större modifikationer. Som i England där man tävlar (tävlade?) med Honda CB 500.

Den klassen finns och heter Sport Produktion.

:)
 
Den klassen finns och heter Sport Produktion.

:)
Du har fel och det visar det svala intresset för klassen.

Tvåtakt är och kommer förbli något för hard-core-entusiaster. Jag älskar dem men inser att det kräver ett speciellt intresse för att vilja äga och köra en tvåtaktare. De ryker, smattrar som mopeder, har rykte om sig att gå sönder, finns knappt alls representerade på våra gator (annat än som mopeder) och är handen på hjärtat mer svårkörda än fyrtaktare. Ska man få ännu-inte-frälsta att bli intresserade av roadracing så ska tröskeln vara så låg som möjligt; minsta motståndets lag. Då är det simpla fyrtaktsmodeller som gäller. Lättillgängliga i både praktisk och ekonomisk mening samt enkla att äga och köra. Som jag skrev i mitt förra inlägg.

Det är ju bra om man inte behöver köpa en NY motorcykel, utan att ett mästerskap skulle köras med en modell som har funnits på marknaden ett tag och är lätt att hitta som begagnad. Honda Hornet Cup vore t.ex. inte så dumt.
 

Bifogat

  • 2008_1029Image0001.jpg
    2008_1029Image0001.jpg
    231.2 KB · Visningar: 41
Last edited:
Jag måste snart uppvakta HD-Probike att hyra en en bana för en HD-dag.
En sån här ljudmatta på Gelleråsen vore maffigt :hihi

[YOUTUBE-ID]HINq74kflIg[/YOUTUBE-ID]
 
Du har fel och det visar det svala intresset för klassen.

Tvåtakt är och kommer förbli något för hard-core-entusiaster. Jag älskar dem men inser att det kräver ett speciellt intresse för att vilja äga och köra en tvåtaktare. De ryker, smattrar som mopeder, har rykte om sig att gå sönder, finns knappt alls representerade på våra gator (annat än som mopeder) och är handen på hjärtat mer svårkörda än fyrtaktare. Ska man få ännu-inte-frälsta att bli intresserade av roadracing så ska tröskeln vara så låg som möjligt; minsta motståndets lag. Då är det simpla fyrtaktsmodeller som gäller. Lättillgängliga i både praktisk och ekonomisk mening samt enkla att äga och köra. Som jag skrev i mitt förra inlägg.

Det är ju bra om man inte behöver köpa en NY motorcykel, utan att ett mästerskap skulle köras med en modell som har funnits på marknaden ett tag och är lätt att hitta som begagnad. Honda Hornet Cup vore t.ex. inte så dumt.


Jag tyckar att jag har rätt genom att det går att köra sv650,er6 och Huysung om man är modig. Enkla hojar, funnits länge och funkar bra på bana. Körde 1.04 någonting på Sviestad med min sv650 på B-racet förra året med mina 80 pannor.
 
Last edited:
Men det är ju ingen enhetsklass där alla kör med precis likadana enkla motorcyklar. Dessutom har ju "Sport production" inte längre SM-status, ens som supportklass.

Nä kanske men jag svarade på:
"Saknar en liknande ekonomiklass i Sverige där man kör på tekniskt föråldrade motorcyklar och med ett reglemente som inte tillåter några större modifikationer.."

Väl mött, vill bara få upp ögonen för klassen så det blir lite mer folk.
 
Hur stort startfällt en typisk racesöndag?

Aldeles förlitet, därför jag promotar lite eftersom det är en sådan bra klass antingen för dem som vill köra en 2t och skruva lite eller en "mekfri" 4t av de modeller som har haft försäljningsrekord i Sverige och där igenom borde ha en stor begagnatmarknad av reservdelar de kommande åren.

Man får köra med regndäck och byta bakdämpare på äldre hojar. Det är typ allt som man behöver veta.

Tror även de tillät eftermarknadsljudämpare till i år för att de som tävlar med Huysung i Danmark skall kunna köra men det är ju fortfarande 95db, bra regel kanske för att slippa köra original ifall man krashar.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top