Harley Davidson enters race to buy Ducati

Har sett nyheten lite varstans men att som en del verkar tro att Ducati skulle bli mer hd-inspirerade eller något annat dumt är ju inte riktigt troligt.

Det som verkligen är borde oroa är att en försäljning av Ducati kan riskera att deras Motogp-satsning krymper eller eventuellt försvinner beroende på hur nya ägaren ser på prototypracing. Problemet med ett eventuellt hd-ägande är ju att de inte direkt har något lysande bevis på framgångsrikt ägande av ett sh-märke snarare tvärtom med Buell och MV i bagaget.

Normalt så påverkar ju ägaren mer genom riktlinjer för hur företagen i gruppen ska tjäna sina pengar och sen är dom ganska autonoma i sitt bestämmande. Ducati kommer antagligen fortsätta vara väldigt likt Ducati men med vissa nya riktlinjer från den nya ägaren.

Äntligen tumgängor, stötstänger och rak 50-olja i Panigalen. Kommer bli fett!

Härligt!
Då hoppas vi på att Ducati hjälper HD att plocka fram några körglada maskiner.
Kanske återupplivar xr1200 till och med.

Naturlig relation eller?
Två märken som dyrkas av fanatiska skäl och inte alltid av förnuft.
Jag tror det kan bli bra.

Just detta inlägget är inte menat som flame war, bara en spontan tanke.

Last edited:
Stämmer det att man avser att knoppa av Ducati från koncernen hoppas jag att man får en ägare som förstår sig på varumärket och vårdar det. Kan tycka att VAG har vattnat ur många av sina varumärken genom åren. Är de inte beredda att vårda det på rätt sätt gör de bäst i att sälja det vidare till någon vill och kan. Om det är HD eller någon annan har ingen betydelse.

Hellre HD än indier och kineser! Roligast hade det varit om Ducati fått bli hel-italienskt igen, FIAT kanske.

Hellre HD än indier och kineser! Roligast hade det varit om Ducati fått bli hel-italienskt igen, FIAT kanske.

Till skillnad från amerikansk branding så har ju indiskt och kinesiskt ägande visat sig vara mycket lyckosamt när det gäller bilar. Jaguar, Land Rover, Volvo osv har ju utvecklats enormt och nått lönsamhet och bra produkter med hjälp av asiatiskt ägande.

Så håll jänkarna borta...

Skickat från min iPad med Tapatalk

känner inget annat än avsky för HD.

Handlar nog snarare om att HD behöver få in ny teknik i huset samt att vi alla vet hur lyckat deras egna racinghojsprojekt varit hittills. Ducati är trots allt top of the line i många avssenden.

Då säljer jag 1198an direkt!

tänk om tänk rätt
det blir ju värst för os HD ägare.
vi vill inte förknippas med sån italiensk skramlande makverk
Ducati....pthy.... dom ser ju för jävliga ut med högt styre o lång framgaffel :D

tänk om tänk rätt
det blir ju värst för os HD ägare.
vi vill inte förknippas med sån italiensk skramlande makverk
Ducati....pthy.... dom ser ju för jävliga ut med högt styre o lång framgaffel :D

Eh... det gör HD också. :mattias

:krama

Skickat från min iPad med Tapatalk

Med tanke på GMs och Fords framgångar (eller brist på sådana) som ägare av SAAB och Volvo så tror jag ett HD köp av Ducati bara blir ett steg på vägen mot indiskt eller kinesiskt ägande.
Tänk om Bajaj Auto blir intresserade, KTM + Ducati = KucatiM eller kort KucM :)

HD har väl tappat försäljning på grund av deras kunddemografi bl a. Kanske behöver de ett varumärke som lockar lite yngre kunder i sin portfolio. Ducati har väl lyckats rätt bra med Scrambler, Monster modellerna bland annat. Sedan kan man som gammal Ducati ägare tycka att man har tagit bort en del element som kännetecknade just Ducati. De äldre modellerna har snyggare trellis ramar, torrkoppling och ännu mer distinkt motorljud. Lite råare körupplevelse. Sedan är de nyare bättre på alla sätt och vis. Mer japanska i känsla - på gott och ont beroende på hur man ser på saken. Kan tänka mig att de har lockat till sig en del nya kunder med sitt bredare modellprogram, bättre serviceintervaller, våtkoppling etc. Det var väl redan en resa man påbörjat innan VAG kom in i bilden.

VAG koncernen köpte Ducati för 860 miljoner Euro och enligt uppgifter värderas det till 1500 miljoner Euro idag. Sedan har man säkert fått investera en del i företaget under de drygt 5 åren. Helt värdelös affär lär det inte ha varit om det nu säljs vidare.

Som sagt hoppas jag att det blir en bra ägare som tar över om det nu stämmer att det är ute till försäljning. Inte bara högst bjudande utan någon som faktiskt förstår Ducati - var det kommer från och var de är på väg.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026