Har vi några indianer på vift?

Det största problemet är nog inte träffsäkerhet (en jaktpil ger ganska stora sårskador). Utan anslagsenergi. Och den minskar ganska så snabbt med ökande avstånd.

För de som jagar med båge är dessutom en stor del av grejen just det att behöva använda sina skickligheter för att ta sig nära djuret.

Träffsäkerheten är det stora problemet, när man måste kunna bedömma avstånd inom någon meter finns det inte mycket över för misstag.

Kolla på kornen på en jaktbåge, där sitter en 5-6st på rad med säkert 30mm mellan dom yttersta och då jagar man endå inte över 25m.

Men skicklighet att sitta tyst i ett gömsle brevid ett vattenhål är det rätt många som besitter.

Sedan stämmer väl inte direkt den där sidan så jättebäst, de bågjägarna jag har pratat med har alla kört compound med 55+ pound. 30 pound förstår jag däremot på lång och recurve, de flesta klarar inte att spänna tyngre sådana bågar utan att darra som fan...

Har en 66" stylist recurve som vid min draglängd landar runt 45 pund. Manlig, japp, hade den nere på klubben för ett halvår sedan, första gången på 10år jag spände upp den. Det går fortfarande, men inte en chans att jag fixat några större utomhusserier med den. Tror jag drog 30 skott o det kändes i rygg o axlar dagen efteråt.

Just det, är det någon som är intresserad så är den till salu. Dock, är du från eslöv så blir det ursprunskontroll på dig före köp.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis