Har vi några indianer på vift?

Är väl faktiskt tillåtet att jaga vissa djur med pilbåge, eller är det bara armborst?

Är väl faktiskt tillåtet att jaga vissa djur med pilbåge, eller är det bara armborst?

Inte i Sverige, men det kanske ska bli.

Och sedan är det ingen jätteskillnad på att jaga med pilbåge och gevär.v Krävs lite mer av skytten med båge, förvisso, men de som faktiskt jagar med båge är väldigt skickliga skyttar, vilket inte kan säga som en del av de som jagar med bössa. >.<

Och sedan är det ingen jätteskillnad på att jaga med pilbåge och gevär.v Krävs lite mer av skytten med båge, förvisso, men de som faktiskt jagar med båge är väldigt skickliga skyttar, vilket inte kan säga som en del av de som jagar med bössa. >.<

Hade visst fel :)

http://www.bagjakt.org/om-b%C3%A5gjakt
•Bågjakt bedrivs idag i många europeiska länder såsom Danmark, Finland, Åland, Frankrike, Italien och Portugal.

Inte långt härifrån fanns det en Pilbågsbutik som även ordnade jaktresor för pilbågsjägare.

Jag var in där någon gång och kikade på jaktbågar, pilar och annat kul, samt tittade på jaktfilmerna som rullade på en tv där...

Med rätt utrustning och kunskap så faller djuren lika fort som med gevär.
risken för skadeskjutningar känns dock stor så det krävs diciplin att inte skjuta i halvdåliga lägen.

Intressant, det bedrivs alltså jakt med pilbåge i vårt moderna samhälle. Vid närmare eftertanke kanske det inte är så dumt. Det krävs ju mer av skytten eftersom man antagligen ta sig närmare djuret utan att upptäckas. Fler hobby jägare kanske skulle börja jaga med gamla metoder. Många av dem är ju ändå mer intresserade av den sociala biten runt omkring än att ta tillvara på köttet.

Intressant, det bedrivs alltså jakt med pilbåge i vårt moderna samhälle. Vid närmare eftertanke kanske det inte är så dumt. Det krävs ju mer av skytten eftersom man antagligen ta sig närmare djuret utan att upptäckas. Fler hobby jägare kanske skulle börja jaga med gamla metoder. Många av dem är ju ändå mer intresserade av den sociala biten runt omkring än att ta tillvara på köttet.

lugna dig nu, det är inga bågar dom går ut och täljer till av en eller silvergran dom använder,
och är rättså säker på att dom kan skjuta på längre avstånd än 25m som är max med hagelgevär

lugna dig nu, det är inga bågar dom går ut och täljer till av en eller silvergran dom använder,
och är rättså säker på att dom kan skjuta på längre avstånd än 25m som är max med hagelgevär

Hagelgevär? Det räcker ju att ha lite ledsyn för att träffa ett objekt med det. :rofl

Hagelgevär? Det räcker ju att ha lite ledsyn för att träffa ett objekt med det. :rofl
Du har jagat mycket med hagelbössa hör jag! :tummenupp Det är grym skillnad på att få in ett randhagel och att sätta en dödande svärm i djuret.

Alternativt så har du kollat för mycket på amerikanska filmer där dom kan jaga allt från flygplan till folk och tanks med avsågade hagelbössor :rolleyes:

Du har jagat mycket med hagelbössa hör jag! :tummenupp Det är grym skillnad på att få in ett randhagel och att sätta en dödande svärm i djuret.

Alternativt så har du kollat för mycket på amerikanska filmer där dom kan jaga allt från flygplan till folk och tanks med avsågade hagelbössor :rolleyes:

Jo, just dom avsågade hagelbrakarna är ju bra på längre distans!

Jg hade till uppgift i det militära att avge verkanseld mot fientligt flyg med min Kpist 45B.
Fast befälet sa att om vi hade ont om ammunition kunde vi kasta upp en näve grus istället och hoppas att dom sög in det i motorerna...

Bågjägarna har väl lobbat för det de senaste 15åren utan större framgång?

Kollade du på Bågjägareförbundets hemsida?
"Normala skottavstånd vid jakt med båge: 20 meter"

Jag driver med er. Tänkte att alltid finns det någon jägare som känner sig kränkt genom en sådan kommentar. Som svar på din fråga har jag mycket riktigt aldrig skjutit med hagelbössa. Själv grejen med den borde ju vara att det är större träffsäkerhet än om man skjutit med en vanlig kula. En svärm kulor har ju större träffyta så att säga.

Över 25 meter med båge, mja, jag skulle tänkt mig för ett par ggr innan jag släppt iväg en pil över det avståndet. Vi pratar om en träffyta som ett äpple ungefär.

På utomhustävlingar så kan du skjuta upp till 90 m, ja. På ett känt avstånd. Och det är inte många som kan hålla en sådan gruppering där.

Sen att det inte är många som missar med båge, kan vara självbevarelsedrift också. Kolskaft, vingar, nock och en seriös jaktspets, då pratar vi närmare 300 pix per pil. Missar du med en sådan så är den skrot. Vad ligger en laddning hagel på, 20 spänn ?

Pilbågsjakt fungerar alldeles utmärkt när allt går som planerat. De lyckas t o m fälla elefanter med hjälp av pilar.

Men kraven på rätt omdömme osv för skytten är högre vid pilbågsjakt. Det krävs t ex mycket mer träning för att bli en duglig skytt än vad det krävs för vanliga gevär.

Personligen vill jag inte att det ska bli godkänt att jaga med pilbåge. Hur nära vi väljer att smyga oss på djuret är helt valfritt. Vill vi ha större utmaningar, så finns det ingen som hindrar att du låtsas att du jagar med pilbåge och smyger in på 15m och sedan skjuter. För när du väl väljer att döda djuret, så tycker jag att man ska göra det med så bra utrustning som möjligt. Hade pilbågen varit bättre än geväret, så hade indianerna ägt upp alla cowboys :)

Hänger det inte en jävla massa indianer i Kumla?

Bågjägarna har väl lobbat för det de senaste 15åren utan större framgång?

Förra året så funderade de på att tillåta jakt på vissa vilt inom inhängnat område...
Men det var visst några miljömuppar som kastade grus i maskineriet för dem då. ;)

Sedan stämmer väl inte direkt den där sidan så jättebäst, de bågjägarna jag har pratat med har alla kört compound med 55+ pound. 30 pound förstår jag däremot på lång och recurve, de flesta klarar inte att spänna tyngre sådana bågar utan att darra som fan...

Över 25 meter med båge, mja, jag skulle tänkt mig för ett par ggr innan jag släppt iväg en pil över det avståndet. Vi pratar om en träffyta som ett äpple ungefär.
Det största problemet är nog inte träffsäkerhet (en jaktpil ger ganska stora sårskador). Utan anslagsenergi. Och den minskar ganska så snabbt med ökande avstånd.

För de som jagar med båge är dessutom en stor del av grejen just det att behöva använda sina skickligheter för att ta sig nära djuret.

På utomhustävlingar så kan du skjuta upp till 90 m, ja. På ett känt avstånd. Och det är inte många som kan hålla en sådan gruppering där.

Sen att det inte är många som missar med båge, kan vara självbevarelsedrift också. Kolskaft, vingar, nock och en seriös jaktspets, då pratar vi närmare 300 pix per pil. Missar du med en sådan så är den skrot. Vad ligger en laddning hagel på, 20 spänn ?

:tummenupp

Vanlig jaktammunition ligger på runt 100:- för 25 patroner, dvs omkring 4:- per hagelskott.

30.06 (älgstudsare) ligger på 20spänn patronen

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...