har vi några a-kassenissar här?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Alltså någon som vet hur det funkar. Vi antar att min anställning gick ut idag, en vecka senare så ringer arbetet igen och har ett vikariat åt mig men jag missar samtalet för att mobilen är trasig, avslagen/oladdad eller vadsomhelst så vikariatet måste då fyllas av någon annan. Kan det här räknas som att jag nekat till jobb ifall jag missat det här? Så att jag alltså blir av med stämplingen. Liknande situationer har uppstått och det vore kul att veta om jag blir hemlös nu. :gnissla Gäller lagen om anställningsskydd fortfarande? Kan jag få sparken?

NoicE skrev:
Nekat har du väl inte gjort före dom frågat och du har sagt nej?

Det tycker jag också men jag har fått vissa indikationer på att dom inte tycker riktigt samma sak, vet inte hur det här kommer att sluta men jag tänkte om någon som jobbar fackligt eller vet mycket om det här kunde förklara så skulle jag känna mig lugnare.

Vad har LAS med a-kassa att göra?
I övrigt tror jag det är grönt, du bor ju för fan i Nårland - alla lökar där. :brynad

Markus skrev:
Vad har LAS med a-kassa att göra?
I övrigt tror jag det är grönt, du bor ju för fan i Nårland - alla lökar där. :brynad

tänkte att det vore ganska tråkigt om las skulle sluta gälla samtidigt som jag blev av med a-kassan, ingen chans till jobb och ingen chans till bidrag. :(

honkiie skrev:
tänkte att det vore ganska tråkigt om las skulle sluta gälla samtidigt som jag blev av med a-kassan, ingen chans till jobb och ingen chans till bidrag. :(

Vänta, hold it, stå still.
LAS står för Lagen om AnställningsSkydd, vad har du för nytta av Anställningsskydd om du inte har jobb?
Bidrag får du väl alltid, det är ju bara att anmäla dig på nytt till a-kassan, det är ju inte så att man blir utslängd på livstid. Du har väl jobbat ihop dina första 300 dagar eller vad det är?

Klart som fan att man inte behöver vara tillgänglig 24/7! Ett missat mobilsamtal, hur ofta händer inte det?

Sätter man det i system att vara otillgänglig lär det märkas rätt snart och då kanske man får problem, vad vet jag... det hoppas jag i alla fall.

Säg såhär då..
Om man skulle få ett "erbjudande" om att säga upp sig frivilligt, istället för att få sparken.

Om man då skulle säga upp sig själv, så får man väl inte a-kassa?
Däremot, om man får kicken, så är det väl knappast possitivt inför kommande jobb?

John skrev:
Säg såhär då..
Om man skulle få ett "erbjudande" om att säga upp sig frivilligt, istället för att få sparken.

Om man då skulle säga upp sig själv, så får man väl inte a-kassa?
Däremot, om man får kicken, så är det väl knappast possitivt inför kommande jobb?

Jo, du får a-kassa även om du säger upp dig, men det är längre karens.

Mitt svar

honkiie skrev:
Vi antar att min anställning gick ut idag, en vecka senare så ringer arbetet igen och har ett vikariat åt mig men jag missar samtalet för att mobilen är trasig, avslagen/oladdad eller vadsomhelst så vikariatet måste då fyllas av någon annan. Kan det här räknas som att jag nekat till jobb ifall jag missat det här? Så att jag alltså blir av med stämplingen. Liknande situationer har uppstått och det vore kul att veta om jag blir hemlös nu. :gnissla Gäller lagen om anställningsskydd fortfarande? Kan jag få sparken?

Hej

Om de inte får tag i dig på telefon efter ett försök kan knappast räknas som att du tackat nej till ett jobb. Du har ju aldrig fått förfrågan. De borde ha sökt dig mer än en gång om de velat ha tag på dig eller rent av skrivit ett brev.

Sen är det ju faktiskt så att man egentligen ska vara anträffbar i princip dygnet runt när man är arbetslös men man får faktiskt leva ett liv också man är trots allt inte slav.

Sen gäller LAS att du har förtur på arbete hos din gamla arbetsgivare under en viss tid, förr var det ett halvår.
Du kan aldrig bli uppsagd eller sparkad från ett arbete du inte har.

Markus skrev:
Vänta, hold it, stå still.
LAS står för Lagen om AnställningsSkydd, vad har du för nytta av Anställningsskydd om du inte har jobb?
Bidrag får du väl alltid, det är ju bara att anmäla dig på nytt till a-kassan, det är ju inte så att man blir utslängd på livstid. Du har väl jobbat ihop dina första 300 dagar eller vad det är?

Vad jag menar är att jag har inte jobb nu men jag har förturen kvar, ifall jag skulle få sparken på riktigt så gäller väl inte las längre och så skulle jag inte få någon a-kassa heller. Det är så jag menar.

En annan fråga då. Vi säger att jag får erbjudande om att jobba en vecka men jag tackar nej för jag har mycket skola på gång den veckan, blir jag då avstängd i a-kassan i tre månader eller en månad? Har hört vilda rykten om att det faktiskt görs skilnad på att tacka nej och att säga upp sig. Någon som vet? Ska plugga halvtid till hösten och jag har märkt att jag klarar fan inte av att jobba och plugga matte ordentligt samtidigt.

honkiie skrev:
Vad jag menar är att jag har inte jobb nu men jag har förturen kvar, ifall jag skulle få sparken på riktigt så gäller väl inte las längre och så skulle jag inte få någon a-kassa heller. Det är så jag menar.

Antingen är jag trög idag eller så rör du till det, du har fått sparken light eller? Vad är det för jobb du inte har som du kan förlora ännu mer?

honkiie skrev:
En annan fråga då. Vi säger att jag får erbjudande om att jobba en vecka men jag tackar nej för jag har mycket skola på gång den veckan, blir jag då avstängd i a-kassan i tre månader eller en månad? Har hört vilda rykten om att det faktiskt görs skilnad på att tacka nej och att säga upp sig. Någon som vet? Ska plugga halvtid till hösten och jag har märkt att jag klarar fan inte av att jobba och plugga matte ordentligt samtidigt.

Vad är det för matematik? Är det på högskola tror jag inte du kan få a-kassa alls, har hört att man inte kan få a-kassa samtidigt som man är inskriven på högskola/universitet.

Du kan ju tacka nej om du vill, speciellt om det är t.ex. hos en gammal arbetsgivare. Om AMS skickar "Hänvisning Till Ledigt Arbete" så är du däremot tvungen att söka, men det finns ju ingen regel om hur ansökan ska se ut... Du kan ju alltid skriva:
"Hejj, ja vill ha jåbb tack. Gubbjävel."
Å andra sidan om AMS då ringer arbetsgivaren och kontrollerar om du sökt kanske de kör en fet tillbaka... :hihi

Markus skrev:
Antingen är jag trög idag eller så rör du till det, du har fått sparken light eller? Vad är det för jobb du inte har som du kan förlora ännu mer?

Vad är det för matematik? Är det på högskola tror jag inte du kan få a-kassa alls, har hört att man inte kan få a-kassa samtidigt som man är inskriven på högskola/universitet.

1: Jag har inte fått sparken, jag är vikarie på polarbageriet sen nått år tillbaks och nu hade det kommit tillbaks så många så att jag inte behövdes längre men jag är till 99% säker på att jag får komma tillbaks.

2. bara komvuxmatte som jag måste läsa upp och lite andra ämnen också. Mitt arbete är skiftjobb så det är skitjobbigt att läsa samtidigt som jag jobbar. Jag provade läsa programhantering och matte förra året och programhanteringen gick bra för jag kunde 90% av kursen redan men det var ganska tungt att komma klockan 10:00 och ens börja försöka förstå vem jag var eller vars jag var än mindre förstå en massa matteformler som läraren skrev på tavlan.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8