Har tappat motivationen totalt

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Har ägnat vintern åt att renovera min R1 motor efter ett oljepumsras förra säsongen. Har bytt alla lager, kolvringar, packningar, ventiltätningar mm. Startade up cykeln för nån vecka sen och fick problem på en gång. Så fort cykeln fick ladd så började den gå på 3 cylindrar, felsökte i flera dagar och hittade felet´, jihoo tänkte jag, nu är det bara att åka. Visst...nästa bekymmer. Märker att cykeln ryker och det visar sig att den drar otroligt mkt olja:mad: Frågan är ju vad som är fel nu:va Allt är ju nytt, kan jag ha klantat mig nånstans trots att jag var så noga med allt. Kan turbon sitta för lågt, ryker den hela tiden då och drar den mkt olja om den gör det? Såg i dag att det har kommit olja ut avgasporten på ettans och fyrans cylinder:mad: Är nästan på väg att kasta in handuken med det här projektet nu.
 
Trist med motgångar, bara att bita ihop. Det är värt det sen när det lirar och du ser insidan på kraniet vid gaspådrag, oavsett växel :yoparty
 
Kan du inte gå tillbaka till ruta 1 och hänga av turbo och prova om den går utan ladd vid olika belastningar och trottel-lägen? Får du den att gå då så blir det lättare att hitta ev fel. Har man ändrat en massa grejor på en gång och något blir fel så kan man lätt bli frustrerad och inte veta varken in eller ut.

Hur funkar din vevhus-vent?

/J
 
..är kolvringarna rätt monterade? Öppningarna ska väl vara förskjutna på R1:an med..dock vet jag inte hur 100% viktigt de är? Nån med erfarenhet?

...vi får kasta inlägg till Dig i tråden så får Du bocka av i tråden vad Du gjort, tills Du får fason på ett!
 
Jag ska riva motorn igen nån gång i veckan så får vi se vad det kan vara. Kan ju vara så att nån kolvring kan ha gått åt pipan eller blivit felmonterade. Men jag tycker att jag var så noga med allt så jag är tveksam. Men en grej som jag vet att jag fuskade med var att jag inte honade cylindrarna för jag tyckte loppen såg bra ut och dom gammla honingsreporna syntes tydligt, sen fick jag höra att man ändå inte kan hona nicasil cylindrar, stämmer det? Har för mig jag sett som nån borste man kör med i loppen på en nicasil behandlad cylider. Vad det gäller vevhusvent så är jag rätt säker på att den funkar, jag har även känt där med motorn igång för att känna om det blåser där som det brukar göra när kolvringarna är slut, men d blåste inget. Så det kan lika gärna vara toppen som är den felande länken, ska börja med att riva den.
 
kan det va turbon som har gett upp? den kan ju trycka in olja i cyllarna via kompressorn, kolla om det är geggigt i kompressorhuset
 
Hehe..ja du var för sen där . Ska riva av toppen och ta isär den i morrn kvälll och kolla. Jag håller tummarna på att det är nån ventiltätning så slippe jag riva resten av motorn. Men är det inge tätning som är felaktig så måste det väll vara kolvringarna.
 
Tänkte säga att om du inte oljade in ventilskaftet när du monterade så kanske kanten på ventiltätningen har "vänt sig". Kanske blivit skadad?

Har du monterat grejorna rätt har jag inget bra förslag tyvärr.
 
Fan vad trist för dig! Vad hände när oljepumpen rasade?
En turbo kan ju förvisso haverera efter 10mil pga fab fel. har varit med om det till bil, så kan ju vara värt att kolla iaf. Du skrev ju tidigare att den först gick dåligt och sen gick den bra ett tag, för att sedan gå kass igen. Då borde det väl inte vara nån ring som är trasig? Hoppas iaf att det löser sig snabbt och enkelt.
 
Här kommer en riktig longshot.På en bmw jag hade (v-12) så hade jag samma problem.Det visade sig vara ett felaktigt tändstift som var spöket.Det gav helt enkelt inte gnista under kompression o därför brändes inte den oljefilm som är tänkt att smörja cyllen bort vid varje tändtakt.Detta ledde till oljeutkast i både plenum o avgasport.Tror inte detta är ditt problem dock.Men kan ju va värt att testa ett annat stift innan du river iaf.Kollade du att du hade ändgapen på ringarna förskjutna 120 grader mellan varandra vid montering? good luck//jacke
 
Cykeln går bra...d som var oirsak till att den inte gick vid ladd var att det sköt lös förgasarna från toppen!! så det ä rkirra tmed lite stag och grjejer. Men när väll hojjen börjar gå så upptäcker jag att den ryker mkt och drar olja, så det är det som är problemet nu. Jag är är rätt säker på att jag satt kolvringarna rätt, men ska inte säga att det är så till 100% Förhoppningsvis hittar jag nått fel när jag river motorn, om inte vet jag inte vad jag gör.
 
Cykeln går bra...d som var oirsak till att den inte gick vid ladd var att det sköt lös förgasarna från toppen!! så det ä rkirra tmed lite stag och grjejer. Men när väll hojjen börjar gå så upptäcker jag att den ryker mkt och drar olja, så det är det som är problemet nu. Jag är är rätt säker på att jag satt kolvringarna rätt, men ska inte säga att det är så till 100% Förhoppningsvis hittar jag nått fel när jag river motorn, om inte vet jag inte vad jag gör.

Skall till Östersund nästa vecka, tar med mig ett paket motivation:D

Tror inte att oljeförbrukningen beror på kolvringarna eller att du inte honade cylindrarna (man bör vanligtvis alltid göra det för att nöta in nya ringar).
Såg du att det fanns honrepor kvar så säkerställer de att det finns olja i loppen så du bör inte få några problem med det.

Är troligare att någon ventiltätning skadats eller hamnat snett, kolla det före du river annat. Annars så är det ofta turbon som spökar, speciellt om fallhöjden på oljereturen är för låg då det inte behövs mycket mottryck för att en turbo skall trycka ut olja i avgasturbinen eller kompressorn. Om du har möjlighet så prova koppla förbi turbon och kör med orginalsystem (om du har det kvar), om det inte ryker då så finns problemet i den nya turbon eller att oljereturen är för "låg". Det skall väl även sitta någon form av restriktor i oljeinloppet, finns den inte där så kan oljeinflödet vara för stort och därmed även trycket i lagerhuset.
 
Last edited:
Om en ventiltätning/styrning är sliten så ryker det främst efter (längre sträckor med) motorbroms eftersom det under motorbroms blir ganska kraftiga sug just där och då. Om den ryker hela tiden och även under acceleration (då du har övertryck) så beror det antagligen inte på taskiga ventiltätningar.

Iofs vet jag inte hur din vevhusventilation ser ut men en långsökt teori, om alla ventiltätningar är riktigt kassa, är att du faktiskt får ett övertryck över ventilerna under ladd och att detta tryck leds ned i vevhuset och på så vis skapar mottryck för den från turbon inrinnande oljan. Långsökt som sagt, men om ingat annat hjälper så kan det vara värt att kolla vevhustrycket.
 
...lixom vafan, det är ju DET som är tjusning med att mecka - att överlista mekaniska gremlins!


Hehe...du tänker så...ja du har ju lite rätt i det du säger, men nu är säsongen här och vädret är på topp och alla polare är ute med sina moppar, jag vill ju oxå vara med och leka, inte stå i garaget och lukta på olja.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top