Har svensk polis samma tänk?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Jag har fått för mig att svenska polishundförare faktiskt bryr sig om sina hundar, vilket dem i klippet inte verkar göra.

Killen säger "if you let the dog go, I´ll shoot". Runt 1 minut in i klippet svarar polisen, vad jag kan tyda, "that´s why we use the dog. We don´t care about him/them (svårt att uppfatta det sista).

Nu kan man ju ta polisens svar som ett tomt hot, men 2.30 in i klippet börjar man undra.

Så frågan igen: Skulle svensk polis agera på samma sätt? Jag är faktiskt nyfiken.

http://www.liveleak.com/view?i=f24_1291413181

När ja gjorde lumpen hade vi hundar på jakt pluton, kostnaden att träna/avla (eller vafan man gjorde) fram en sån där hund var jäklig mycket så jag tror nog att lite rädda är dom nog. Dom hundarna var det ju även bara en hundförare som "styrde" och klart att dom band sig vid hundfan.

Självklart bryr de sig om hundarna, du hör ju efter skjutningen att det inte gick som de ville. Men i en sån där situation där polisen eget liv är i fara så är ju inte hunden första prioritet direkt, och det är ju precis det där man har hunden till.
Om svenska polisen skulle göra samma sak? Ja, det är ju det de är tränade till. Hunden ska ju hjälpa polisen genom att ta fokus från polismännen själva och om det innebär att hunden blir skjuten så är det ju så, hundar är betydligt lättare att ersätta än en människa.
Tråkigt men hunden är ju ett arbetsredskap i det här läget och då kan det ju gå så här.

När ja gjorde lumpen hade vi hundar på jakt pluton, kostnaden att träna/avla (eller vafan man gjorde) fram en sån där hund var jäklig mycket så jag tror nog att lite rädda är dom nog. Dom hundarna var det ju även bara en hundförare som "styrde" och klart att dom band sig vid hundfan.
Runt 15 papp för en bra unghund och närmare 50 för en vuxen färdigutbildad polishund är priser jag har hört.

Självklart bryr de sig om hundarna, du hör ju efter skjutningen att det inte gick som de ville. Men i en sån där situation där polisen eget liv är i fara så är ju inte hunden första prioritet direkt, och det är ju precis det där man har hunden till.
Om svenska polisen skulle göra samma sak? Ja, det är ju det de är tränade till. Hunden ska ju hjälpa polisen genom att ta fokus från polismännen själva och om det innebär att hunden blir skjuten så är det ju så, hundar är betydligt lättare att ersätta än en människa.
Tråkigt men hunden är ju ett arbetsredskap i det här läget och då kan det ju gå så här.
Ja, på ett vis är det ju en kollega, men samtidigt ett redskap som man måste vara beredd att "offra". Polisen använder ju hundar både som vapen och som skydd, någon som tar första smällen. Tyvärr måste man ju räkna med att såna tjänstehundar inte dör av ålder, men jag tror alla normalt funtade hundförare gör allt för att värna sin hund så långt det går.

Svensk polis hade med största sannolikhet snackat ner killen, dom har utbildning för det.
Amerikanarnas lågutbildade poliser kör med "jag är tuffare än dig"-taktiken och då blir det pangpang.

Svensk polis hade med största sannolikhet snackat ner killen, dom har utbildning för det.
Amerikanarnas lågutbildade poliser kör med "jag är tuffare än dig"-taktiken och då blir det pangpang.

Mmm, för så är det ju så klart :rolleyes:
Denna "amerikanarna är kassa"-mentalitet stämmer ganska sällan överens med verkligheten, varför skulle amerikansk polis vara sämre utbildad än en poliskår i ett lilleputtland som knappt syns på kartan?
Svensk polis skulle stå ganska handfallen om det stod en påtänd samt beväpnad afroamerikan med dödslängtan framför dem. Prata omkull honom? Möjligtvis om killen kände för det men annars skulle de gott få använda sina tjänstevapen. Kanske skulle de däremot skjuta för att oskadliggöra utan dödsfall till skillnad mot amerikanarna i klippet.

men jag tror alla normalt funtade hundförare gör allt för att värna sin hund så långt det går.

Självklart, och det gjorde antagligen hundföraren i klippet också men ansåg att det var bättre att hunden fick gå in med livet som insats istället för en mänsklig kollega.
Snart kommer någon och säger att amerikanarna inte gillar djur lika mycket som vi svenskar :gnissla

Last edited:
Denna "amerikanarna är kassa"-mentalitet stämmer ganska sällan överens med verkligheten, varför skulle amerikansk polis vara sämre utbildad än en poliskår i ett lilleputtland som knappt syns på kartan?
Svensk polis skulle stå ganska handfallen om det stod en påtänd samt beväpnad afroamerikan med dödslängtan framför dem. Prata omkull honom? Möjligtvis om killen kände för det men annars skulle de gott få använda sina tjänstevapen. Kanske skulle de däremot skjuta för att oskadliggöra utan dödsfall till skillnad mot amerikanarna i klippet.

Självklart, och det gjorde antagligen hundföraren i klippet också men ansåg att det var bättre att hunden fick gå in med livet som insats istället för en mänsklig kollega.
Snart kommer någon och säger att amerikanarna inte gillar djur lika mycket som vi svenskar :gnissla

http://www.joinlapd.com/academy.html

If you are selected for the LAPD, you will be sent to the world famous LAPD Academy for six months of training. Training is rigorous, demanding and exhausting. It is also a rewarding life-changing experience. New officers learn how much they are capable of by succeeding at seemingly impossible challenges, both physical and mental.

Training is free and Officers are paid their full starting salary during training.

Much of the training occurs in the classroom. Officers learn law, human relations, Spanish and report writing. Officers are also trained in tactics, firearms and driving. Physical fitness and self-defense training plays a big part in the Academy.

LAPD har alltså 6månaders träning, jämfört med sveas 2år.

Men iof kunde ju snuttarna snackat ner afrokanen med sina latinskills.

http://www.joinlapd.com/academy.html

LAPD har alltså 6månaders träning, jämfört med sveas 2år.

Men iof kunde ju snuttarna snackat ner afrokanen med sina latinskills.

Och fortfarande, varför skulle de vara sämre utbildade :va Det kanske visar sig att de utbildar sig ute på fältet på ett effektivare sätt än vad vi gör i Sverige? Jag har bara svårt att tro att våra poliser skulle vara bättre men det beror ju på vad man klassar som bra respektive dåligt. De har tex dödsstraff vilket inte vi har, det gör ju oss till ett mycket sämre land :fakta

Och fortfarande, varför skulle de vara sämre utbildade :va Det kanske visar sig att de utbildar sig ute på fältet på ett effektivare sätt än vad vi gör i Sverige? Jag har bara svårt att tro att våra poliser skulle vara bättre men det beror ju på vad man klassar som bra respektive dåligt. De har tex dödsstraff vilket inte vi har, det gör ju oss till ett mycket sämre land :fakta

Nej det är ju en personlig åsikt.

Själv känner jag mig tryggare utan ett gäng babyskins som kräver respekt, därför jag gärna slipper LAPD.

För övrigt var det en toffla han var beväpnad med i klippet.

Men väl beväpnad :mattias Han bad ju faktiskt om det, även om de givetvis kunde ha backat undan och tagit dit en prickskytt som hade löst det hela med bedövningspilar. Men vart ligger det roliga i det liksom :va
Jag vet inte om det är polisernas beteende som tvingar fram det betydligt hårdare klimatet där borta eller om de är tvungna att hänga med.
Jag vet däremot att jag INTE skulle våga göra något dumt med tanke på följderna "over there" men att man kanske skulle kunna överväga det här hemma i Sverige med tanke på att man kan klara det galant eller åtminstone få en klapp i baken och en resa till Kumla som plåster på såren.

Nej det är ju en personlig åsikt.

Själv känner jag mig tryggare utan ett gäng babyskins som kräver respekt, därför jag gärna slipper LAPD.

Polisens sätt att skicka fram hunden som blir "vådaskjuten", (jag tyckte det var avrättning av både hund och toffelinnehavare), påminner lite om tugget i en annan tråd som som snart når 100 sidor. :hihi

Men väl beväpnad :mattias Han bad ju faktiskt om det,

Han fick ju vad han ville, han sa ju att han inte skulle tillbaka till fängelset :D

Polisens sätt att skicka fram hunden som blir "vådaskjuten", (jag tyckte det var avrättning av både hund och toffelinnehavare), påminner lite om tugget i en annan tråd som som snart når 100 sidor. :hihi

Vad kan du syfta på :D

Last edited:

Vet inte skillnaden mellan svensk och amerikansk polis men gör man jämförelsen mellan brandkårerna istället hamnar de amerikanska långt, långt efter Europa i effektivitet, skador och dödsfall. Det har inget med att de har sämre material utan det är nåt som fritt från minnet kallas "hjälte komplex" De tar mycket större risker än nödvändigt bara för att få en hjältestatus, de äär ju macho pojkar. Jag har inte rapporten här men när/om jag kommer hem kan jag ladda upp den.

Självklart bryr de sig om hundarna, du hör ju efter skjutningen att det inte gick som de ville.

Att det inte gick som de ville kunde ju också bero på att killen slängde sin flip-flop innan han pepprades med 81 skott.

Bra att släppa hunden och sen skjuta ihjäl den själva !!

Sen kan man ju undra varför dom måste avlossa 70skott, varför inte ta fram en bösa och sätta ett riktat skott i axel, ben. Tror nog han släpper vapnet då eller åtminstone blir distraherad så man kan släppa hunden.

utan det är nåt som fritt från minnet kallas "hjälte komplex" De tar mycket större risker än nödvändigt bara för att få en hjältestatus, de äär ju macho pojkar.

Det tvivlar jag inte ett dugg på, amerikanarna över lag har ju lite problem med att de måste hävda sig ganska rejält. Och detta lyser med all säkerhet igenom i deras yrkesutövanden, och tillsammans med patriotism så ser man saker som vi i Sverige aldrig skulle kunna tänka oss. Men det funkar ju för dem så varför inte.

Bra att släppa hunden och sen skjuta ihjäl den själva !!

Sen kan man ju undra varför dom måste avlossa 70skott, varför inte ta fram en bösa och sätta ett riktat skott i axel, ben. Tror nog han släpper vapnet då eller åtminstone blir distraherad så man kan släppa hunden.

De har antagligen mängdrabatt på kulor och måste således avlossa minst ett 100-tal per man och månad för att behålla sina stora rabatter vid inköpen.

Last edited:
En polis hund är ett arbetsredskap. Polisen har väll med sig hunden hem vad jag vet :va. Så en familje medlem är det ju också.

Och vad är det för idioter som skjuter med automat vapen i ett sådant läge :va.

Själv skulle jag först garantera att han har ett vapen sen skjuta, Jag skulle ALDRIG skjuta om jag inte sett något stort hot.

Som i klippet nu så sa han att han skulle skjuta hunden. Visst, Förmodligen hade han fått iväg ett(1) skott innan poliserna skulle skjutit. Men istället sköt de med automat vapen och inte kunda sätta kulorna ordentligt i aset med en sandal.

Jag säger bara att hunden kunde fått stor chans att överleva om de inte sköt med automat vapen.

Som ni nog redan vet är det inte mycket säkerhets tänkande i US

Last edited:
Det tvivlar jag inte ett dugg på, amerikanarna över lag har ju lite problem med att de måste hävda sig ganska rejält. Och detta lyser med all säkerhet igenom i deras yrkesutövanden, och tillsammans med patriotism så ser man saker som vi i Sverige aldrig skulle kunna tänka oss. Men det funkar ju för dem så varför inte.

Dom har ju det problemet inom alla andra yrken (tänker nu på bil/mc byggar program, dödlig fångst och andra program där man får följa amerikanska arbetare)

Om dom bara kunde tagga ner lite och inte alltid hacka på den som är yngre/nyare på jobbet och försöka visa sig själva som den tuffaste alfahannen så kanske dom skulle kunna tillverka bilar och motorcyklar som fungerar i det där landet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park