Har svårt att komma till....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Är det ingen som har ett förslag på en annan typ av sidostöd? :confused:

Ja, jag är allvarlig. :gnissla

Det är inte så att det bara är dåligt smörjt ? det kan göra att stödet blir jobbigt att fälla upp/ner
om du testar att läga i en växel, hålla upp hojen rakt med ena handen och med andra handen fäller upp o ner stödet, går det inte enkelt utan trögt osv så testa att göra rent det och smörja upp det.

om du har svårt att hålla hojen med en hand så be en vän, eller skaffa ett vanligt depåstöd, underlättar en hel del när man skall smörja kedjan, tvätta, vinter förvaring osv och kostar inte speciellt mycket.

lycka till
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
stöd från andra märken,hojar, eller årsmodeller brukar inte passa nå bra alls.
modifiera det du har är mitt bästa tips.
Mät hur mycket utstick du kan ha på tappen utan att den är ivägen och ta med det till nån svetskunnig och svetsa på nått utstick för några hundralappar. gjort på en fikarast.
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Bättre med en större bild.

Men jag skulle föreslå att förlänga pinnen, fulfix slang med slangklämma.
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Seriöst

Ok. Jag förutsätter att frågan är seriös trots att lösningen bör vara att fälla ner stödet 1000ggr :D

Kör förbi närmsta verkstad med kunnig/ hjälpsam personal så hjälper de dig..

Du bör få hjälp och inte bli allt för :huvet då de flesta mekar jag känner gillar att hjälpa :tuttar
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Det är inte så att det bara är dåligt smörjt ? det kan göra att stödet blir jobbigt att fälla upp/ner
om du testar att läga i en växel, hålla upp hojen rakt med ena handen och med andra handen fäller upp o ner stödet, går det inte enkelt utan trögt osv så testa att göra rent det och smörja upp det.
om du har svårt att hålla hojen med en hand så be en vän, eller skaffa ett vanligt depåstöd, underlättar en hel del när man skall smörja kedjan, tvätta, vinter förvaring osv och kostar inte speciellt mycket.

lycka till

Tack för svar. :)

Vad ska jag isf smörja med det?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Tack för svar. :)

Vad ska jag isf smörja med det?

vi har nog likadana stöd ser det ut som.
Tvätta först rent med lite avfettening.
Jag har smörjt mitt med samma kejdevax jag har till kedjan.
det finns säkert bättre smörjmedel men det spelar ju knappast någon större roll sålänge det fungerar och gör att stödet går lätt o smidigt att fälla upp/ner.
det värsta som händer om det är dåligt smörjt är ju att det går trögt så det är inget som går sönder som sådant om man gör "fel".
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Är lite roligt att alla på SH verkar tro att mekaniska verkstäder försörjer sig på fikabröd...
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Tack för svar. :)

Vad ska jag isf smörja med det?


Inte för att vara negativ. Men du har köpt en hoj från 1991 och har problem med vad man kan smörja ett stöd med. Ngt säger mig att detta inte blir din sista "problem"-tråd i detta forum, Men lycka till och hoppas att du inte får ngt problem med din cykel som är av allvarligare karraktär än detta.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Är du skraj för svetsare eller dylikt kan du ju bygga en egen förlängning, ta några gummibitar och fyll på till lämplig förlängning och sedan slänger du runt några stripes på det och sedan några lager svart tejp :tummenupp Ser kanske inte jätte snyggt ut men det fungerar :tummenupp
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hade jag kunnat hade du fått 10 + av mig :tummenupp

Inte för att vara negativ. Men du har köpt en hoj från 1991 och har problem med vad man kan smörja ett stöd med. Ngt säger mig att detta inte blir din sista "problem"-tråd i detta forum, Men lycka till och hoppas att du inte får ngt problem med din cykel som är av allvarligare karraktär än detta.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Inte för att vara negativ. Men du har köpt en hoj från 1991 och har problem med vad man kan smörja ett stöd med. Ngt säger mig att detta inte blir din sista "problem"-tråd i detta forum, Men lycka till och hoppas att du inte får ngt problem med din cykel som är av allvarligare karraktär än detta.

Ja, det som är självklart för vissa är det inte för andra helt enklet. :)

Iom att jag inte har någon i min närhet att fråga och detta är min första egna hoj så blir Sporthoj.com ett naturligt ställe att vända sig till när man undrar något om sin hoj, var därför jag gick med från börja faktiskt.
Googlade ordet "sporthoj" för att kolla lite på bajks jag var intresserad av och första träffen blev denna sajt.
Perfekt tänkte här kan man få hjälp online med hojen. :tummenupp

Sen att det tyvärr tog lång tid att skaffa mej en är en annan historia, men nu när jag väl har en vill jag kunna ställa frågor utan nedlåtande kommentarer. :)

Undrade bara om det fanns andra stöd, och GuW har gett mej ett bra svar. :krama

Iom att detta är min första egna hoj och jag har endast kört hyrhojar innan har jag inte heller behövt bry mej om underhåll,
så därför vet jag inte vad som är lämpligast att smörja med heller.
Därav min fråga ang smörjmedel. :)
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men du...ironi är en del av SH...det får man leva med! :krama
Spraya nu ner ditt förmodligen tröga stöd med silikonspray, sätt dig där ingen ser & öva på att hitta det på lämpligt sätt med foten, det ger sig!
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Jag har faktiskt haft lite liknande krux att nå sidostödet på andra hojar också, klart jag får ut det, men det går inte smidigt och jag får liksom kolla ner och tittat och fiska efter det. Detta ser inte bra ut! :gnissla

Det måste väl finnas andra stöd också som är lättare att nå? :)

Ja, det fick vi ju alla lära oss när vi tog kortet, att det är jättejätteviktigt att det ser bra ut när vi fäller ner stödet. :fakta



:p
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top