Har Sporthojs-folket generellt en negativ uppfattning om Polisen?

Det är väl som med folk i övrigt, det finns skitstövlar även inom polisen. Det jag kn störa mig på är att om man nu råkar stöta på en dylik är det jävligt drygt att inte kunna agera som mot en "vanlig" skitstövel, utan man får gott hålla tyst och ta vad man får.

Man har väl råkat ut för alla varianter, men der beror väl också i hög grad på i vilken situation man möter dom. Har man kört lite för fort med kärringen, unge och hund i bilen i Danderyd lägger de troligen inte på sig samma attityd som när de stannar en gammal rostig Opel mitt i natten i Runkeby.

Nej, vi är inte emot polisen rent generellt. Kolla bara på "bg" här på forumet, finns inget ont i honom och han är ju snut. Och då menar jag inte bara för han kör IOM. Snackade lite med honom på mässan, hur ödmjuk som helst.

tillbaks till grundfrågan om sporthojs folk tycker mer illa om länsman än andra så var det en äldre arbetskamrat som sa till mig när jag var 16 år å ny på mitt första jobb efter skolan "att som arbetare har man två naturliga fiender i världen och det var basen å polisen basen vill du ska jobba mer för mindre betalt och polisen dyker upp endast när du inte vill dom ska dyka upp":D ligger väl lite i det men hade väl inte vart så bra utan dem:huvet

Det är alltid polisens fel!!:smasha

Det finns alldeles för många som har fel jobb där. Även om det är ett svårt arbete.. Det räcker inte som förklaringsmodell att "man blir bemött som man förtjänar"..

Man ska inte bli bemött som man förtjänar. Man ska bli bemött så som myndighetens regelverk föreskriver.

Knappast. Läs Alex Schzuzlman (eller vad han nu heter) krönika i Aftonträsket över hur kränkt han blev att han inte fick parkera i Åre där det var parkeringsförbud. Han är ju både från Stockholm och hade barn i bilen...

Det finns stolpskott bland polisen, precis som på alla andra ställen men de flesta är trevliga och smarta. Däremot förstår jag inte hur de står ut med sin ledning och dessa jävla as till politiker som aldrig står upp för sin egna kår.

Har bara positiva grejer att säga om polisen.

Körde (dåligt) om en civilare som genast startade blåljusen och tog mig åt sidan. Kollade körkort och att hojen inte var registrerad som stulen. Medan de väntar på info från deras central så börjar de undersöka hojen och märker successivt att: 1) den saknar sidospeglar 2) slip-on utan muffler 3) hojen är avställd. Jag satt och räknade i huvudet hur mycket jag rimligtvis borde få i böter när de båda polismännen får info om att jag de facto äger hojen och att körkortet är legit. De säger att köra försiktigare, ställa på hojen så fort jag kan, fixa hojen så den möter lagstiftning och ha en bra dag. Jag: :näsblod :confused: "öööh, okej! Tack!"

Andra gången jag stöter på farbror blå är när jag accar 80-90km/h på en 50-väg. Polisen är fullt upptagna med att arrestera en random snubbe och slänga in honom i polisbilen när de hör mig komma. En av polismännen springer snabbt ut på vägen och viftar ned mig. Svänger in, ger körkort och får en utskällning av ena polismannen för att ha gasat medan den andra mer eller mindre står vid sidan och tänker på annat. Ursäktar mig, säger att jag kommer från stranden och skulle hem för att byta om och sen köra ned igen för att träffa en brud (så jag var lite stressad). Får genast ett leende från båda poliserna som säger att de bara är glada att jag inte fortsatte köra utan faktiskt saktade ned, jag svarar att det är en 300cc och att en volkswagen från 70-talet skulle hinna ikapp mig. Alla börjar flina, får tillbaka körkortet och ett "ha det så trevligt ikväll". :yoparty:yoparty:arsele

Polisen i sverige är bra. Mestadels vänliga."finns en å annan som skulle behöva lite semester" Brukar inte våld i onödan. Jag har blivit stoppad 4 gånger en gpng av mc polis. En gång hade jag dratt 140 på 90 väg. Jag hatar o inte stå för det jag gör. Sa som det var. Faktist tyckte jag den gick dåligt ville bara pressa, men det sa jag inte. Hursom poliserna, var snälla nog o lät mig köra vidare..

Menar du att de försöker provocera fram ett visst beteende från oss genom att agera som de gör? Säger inte att du inte har rätt, men det känns jättekonstigt. De spelar tuffa för att locka fram en ursäkt. Verkar som översitteri.

Nja. Jag hävdar att det inte är för att locka fram en ursäkt. Det är för att kolla din attityd till det du gjort dig skyldig till. Får dom intrycket att du inte anser att det du gjort är särskilt fel så har du liten chans att klara dig undan böter. Får dom intrycket att du faktiskt vet att du gjort fel och beter dig därefter så har du en större chans.

Och som någon skrev alldeles nyligen här i tråden.
Har man gjort något olagligt så får man stå ut med en moralpredikan.

Är man negativ till svensk polis kan man inte ha rest i öststaterna innan murens fall...

Säger bara en sak - piketen:7peta

Det verkar som en hel hög härinne sätter likhetstecken mellan polisen och en pingstpastor. Var är ni uppväxta!?
Man skall stå för den skit man gör, enig där. Jag har också mött bra poliser, tom riktigt bra poliser.

Men jag har också mött några riktiga pundhuvuden. Blev av med mitt körkort i en lastbil inne på ett industriområde mitt i natten för att jag inte stoppade helt vid en stoppskylt:confused::3freak

Det var jag själv där, polisbilen, och inte en själ inom en kilometers omkrets....

Men jag har också mött några riktiga pundhuvuden. Blev av med mitt körkort i en lastbil inne på ett industriområde mitt i natten för att jag inte stoppade helt vid en stoppskylt:confused::3freak

Det var jag själv där, polisbilen, och inte en själ inom en kilometers omkrets....

Ej stopp vid stopplikt = indraget körkort. Vad var felet?

Oj vilket kramkalas det var i den här tråden.

Jag känner ett fåtal poliser privat och de är helt ok människor men tyvärr har jag ändå en generellt negativ inställning till polisen.

Att vara trevlig och ångerfull har hjälpt mig några gånger under mitt körkortsliv men nu när man har en historik av ett indraget körkort (pga fortkörning) som syns varje gång de kollar mitt regnummer eller körkort så får man alltid smaka på en jävligt dryg attityd.

Ej stopp vid stopplikt = indraget körkort. Vad var felet?
Ingen konkret trafikfara kanske?
Vad är det för fel på väjningsplikt?

Poliser har jag knappt någon uppfattning om eftersom jag inte haft med dom att göra egentligen.
Trafik"poliser"? Ni menar dom där hycklande typerna i blå overall som hukar i buskarna för att kunna bötfälla folk för samma brott som dom själva gör sig skyldiga till dagligen, både i tjänsten och privat? Hur fan kan man gilla en sån?

Säger bara en sak - piketen:7peta

Det verkar som en hel hög härinne sätter likhetstecken mellan polisen och en pingstpastor. Var är ni uppväxta!?
Man skall stå för den skit man gör, enig där. Jag har också mött bra poliser, tom riktigt bra poliser.

Nej för fan, pingstpastorer är ett jävla pack, det finns ju faktiskt riktig trevliga poliser, så det är ju ingen som vill sätta liktecken mellan dem. :hihi

O jag själv tycker - om man väljer att bryta mot lagen så får man vara karl/kvinna nog att stå för det om Polisen gör sitt jobb. Jag är tacksam för att Polisens insatser begränsar de som äventyrar andras liv. Åker jag dit så är det ingen annas fel än mitt eget. Vad gäller attitydproblem råkar man på det i alla yrken o bland alla typer av folk. Hojåkare är verkligen inget undantag : )

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...