Har Sporthojs-folket generellt en negativ uppfattning om Polisen?

Stod nästan 30 min och bara pratade om bilen då de båda tyckte den var fräck sen fick jag köra därifrån utan några böter alls :D

Blev stoppad en gång efter att ha åkt typ dubbla skyltad hastighet, såg inte polisen i backspegeln som följde efter. Slutade med att jag fick böter för +10kmh. "Robinson Martin" Melin var det som delade ut bötern, trevlig och skysst han körde själv hoj. :)

Det är väl så här det oftast låter? Poliserna som inte gör sitt jobb är "schyssta". Att stå och traggla i en halvtimme på arbetstid för att man har nåt gemensamt med nån, eller skriva ner hastigheten från det dubbla tillåtna till 10 km/h över är fan inte ok.

Utanför oss har de ofta fartkontroller, vilket man som småbarnsförälder välkomnar. Jag har heller aldrig några problem med nykterhetskontroller eller flygande besiktningar. Det är surkukarna och de arroganta skitstövlarna som stoppar mig när jag kör för fort på motorvägen som jag anser har nåt fel i skallen. Förutom att jag kört för fort, så kan jag garantera att deras uppförande mot mig inte är en reaktion på att jag har varit otrevlig, om det nu inte har varit för att jag har hissat ner rutan på ett provokativt sätt. I nästan samtliga fall har de antingen varit spydiga eller hållit nåt jävla moraltal, eller som i ett fall där polisen gav exempel på vad jag kunde gjort för pengarna i stället för att betala böter.

Håll käften och skriv böterna!

Det är väl så här det oftast låter? Poliserna som inte gör sitt jobb är "schyssta". Att stå och traggla i en halvtimme på arbetstid för att man har nåt gemensamt med nån, eller skriva ner hastigheten från det dubbla tillåtna till 10 km/h över är fan inte ok.

De hade antagligen inte nån mätning, jag hade säkert kunnat blåneka helt eller sticka, jag stannade. Sen ser jag inte hur en fortkörning är mer ok än en annan, du jämför med motorväg? Detta var i en helt tom 70km/h tunnel och dubbla hastigheten var under en kort sträcka.

Utanför oss har de ofta fartkontroller, vilket man som småbarnsförälder välkomnar. Jag har heller aldrig några problem med nykterhetskontroller eller flygande besiktningar. Det är surkukarna och de arroganta skitstövlarna som stoppar mig när jag kör för fort på motorvägen som jag anser har nåt fel i skallen. Förutom att jag kört för fort, så kan jag garantera att deras uppförande mot mig inte är en reaktion på att jag har varit otrevlig, om det nu inte har varit för att jag har hissat ner rutan på ett provokativt sätt. I nästan samtliga fall har de antingen varit spydiga eller hållit nåt jävla moraltal, eller som i ett fall där polisen gav exempel på vad jag kunde gjort för pengarna i stället för att betala böter.

Håll käften och skriv böterna!

Det är möjligt att dom går så ibland men det skulle inte förvåna mig om dom gör det lite för att kolla. Svara man med ett håll käft och skriv böterna så får man böter. Svarar man "rätt" dvs verkar lite ångerfull eller säger typ att "Jaooo. Men det är ju lätt att vara efterklok nu när man sitter här" så kan dom i en del fall kanske nöja sig med en varning istället.

Dvs jag tror att en del av det som den som blir stoppad uppfattas som att dom drygar sig i själva verket är ett sätt att avgöra om dom skall faktiskt ge böter eller om dom skall nöja sig med att ge rapporteftergift och bara ge en varning.

De hade antagligen inte nån mätning, jag hade säkert kunnat blåneka helt eller sticka, jag stannade. Sen ser jag inte hur en fortkörning är mer ok än en annan, du jämför med motorväg? Detta var i en helt tom 70km/h tunnel och dubbla hastigheten var under en kort sträcka.

Nej. Sannolikt hade dom inte någon mätning i det läget.
Om jag inte minns fel så har polisman på plats rätt att ge rapporteftergift. Dvs avstå från att bötfälla och istället bara ge en varning men att dom inte har rätt att skriva ner böterna.

Detta av den anledning att man måste kunna styrka just den överträdelse man bötfäller för. Dvs man måste ha en mätning på just den hastighet man bötfäller för.

Men jag kan ha fel.

Det är möjligt att dom går så ibland men det skulle inte förvåna mig om dom gör det lite för att kolla. Svara man med ett håll käft och skriv böterna så får man böter. Svarar man "rätt" dvs verkar lite ångerfull eller säger typ att "Jaooo. Men det är ju lätt att vara efterklok nu när man sitter här" så kan dom i en del fall kanske nöja sig med en varning istället.

Dvs jag tror att en del av det som den som blir stoppad uppfattas som att dom drygar sig i själva verket är ett sätt att avgöra om dom skall faktiskt ge böter eller om dom skall nöja sig med att ge rapporteftergift och bara ge en varning.

Menar du att de försöker provocera fram ett visst beteende från oss genom att agera som de gör? Säger inte att du inte har rätt, men det känns jättekonstigt. De spelar tuffa för att locka fram en ursäkt. Verkar som översitteri.

Jag jämför inte. Jag skrev att det är där jag blir stoppad.

Ja, att få en moralpredikan får man ju räkna med. Man ska ångra sig, säga att det var dumt osv. Är man kort/dryg/visar ingen ånger. Så kan man räkna med böter.

Visst, alla borde stå lika inför lagen. Men detta visar bara på att Polisen är ute efter att ändra beteende och inte bara ge ut böter. Det är iaf. min erfarenhet.

Ja, att få en moralpredikan får man ju räkna med. Man ska ångra sig, säga att det var dumt osv. Är man kort/dryg/visar ingen ånger. Så kan man räkna med böter.

Visst, alla borde stå lika inför lagen. Men detta visar bara på att Polisen är ute efter att ändra beteende och inte bara ge ut böter. Det är iaf. min erfarenhet.

Det är av den anledningen jag föredrar riktiga poliser framför fartkameror och div. elektronisk övervakning/begränsningar. En polis kan göra en helhetsbedömning av situationen och ta hänsyn till omständigheterna, är inte bara ute efter att utdela bestraffning utan även att få personen i fråga att ta eget ansvar genom att ändra sitt beteende och undvika att begå brott. Lagarna är oftast tydliga, men verkligheten består av många nyanser där en polismans bedömning kan vara betydelsefull. Naturligtvis finns det också dåliga exempel på poliser - de är trots allt människor.

Åker man dit på fortkörningsböter är det ju inte polisen i fråga man ska bli arg på - utan lagstiftningen. Polisen gör bara sitt jobb.

Om man däremot pratar om fartkameror...

Har absolut en bra relation med polisen.

Bara man kommer ihåg att farter över hastighetsbegränsningen ibland kan vara avgiftsbelagda.

Har väl inte direkt råkat ut så värst ofta för ingripande av trafikpolisen, en gång var när jag körde utan bälte och fick böta 200 spänn eller nåt sånt, och en gång var de högst arga på mig för att någon ringt och berättat att jag passerat på högersidan på motorväg när vederbörande låg och fiskörde i vänsterfil. En av konstaplarna försökte envist att trigga mig, och var både spydig, otrevlig och dum i huvudet, medans den andra var trevlig. Fick ingen böter den gången.

Annars har jag blivit pratad med flera gånger, en gång på väg hem från Nürburgring, då tydligen någon med en svart sporthoj med sidoväskor hade dragit snuten på europavägen jag och sambon körde på och precis hade stannat för en pisspaus på en bensinstation. Pratade lite med konstaplarna som var lite misstänkssamma men som inte tog mig för något iaf.
En annan gång polisen fann mig intressant på vägen var när jag körde med racehojen till Gelleråsen och hade stannat vid en jetmack för att tanka vid 5 på morgonen. De undrade om den var stulen, vem jag var och ställde lite frågor. Visade körkort, licens och MC-ID-kortet (har jag för mig) för dem och fick åka vidare efter att ha förklarat hur rejsingen funkar i Sverige. :hihi

Ja, en gång i min späda ungdom så råkade jag köra på fel sida om en refug och fick möte med en polisbil. Då fick jag sitta i en bil, omgiven av 4 stora poliser från grannkommun som pratade allvar med mig, medans den femte gjorde en flygande besiktning på min gamla risiga bil. :hihi
Fick en böter på 450 spänn har jag för mig.

Så, nog tycker jag polisen gör ett bra jobb, och det skulle gärna få finnas mer riktiga trafikpoliser.

Åker man dit på fortkörningsböter är det ju inte polisen i fråga man ska bli arg på - utan lagstiftningen. Polisen gör bara sitt jobb.

Om man däremot pratar om fartkameror...

Japp - fartkamerorna är en annan pilsner.
Dom är faktiskt inte "polisens" - det är Trafikverkets baby från början till slut.

Trafikverket ansvarar för etablering och drift av kamerorna.

https://polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Fartkameror/

Trafikverket bestämmer var dom skall stå, betalar för utsättning och underhåll - men polisen måste utreda, eftersom det (fortfarande...) handlar om ett bötesbrott.

Det är väl bra? Win-win, typ?
Nope. Trafikverket har ordnat så att mindre anslag går till polisen, och mer går Trafikverket.
Där har vi en stor anledning till att polisen ute på vägarna håller på att avvecklas; Trafikverket har sagt till politikerna att det inte behövs poliser på vägarna, för att deras fartkameror gör jobbet istället.

Typ kollar färdbelysning, nykterhet, bältesanvändning, stöldgods, olaglig cabotagetrafik, lastsäkring, omkörningar, körkortsinnehav, trafikbeteende, avstånd, besiktningsstatus etc mm osv ad infintum NOT!

Visst, det krävs en svag och velig polisledning också, som inte kan hålla emot eller tala för sin sak - för att katastrofen skall tillåtas rulla på, men fartkamerorna skall man inte skylla polisen för.

Var ett jävla gulligullande med polisen här så låter det inte när man träffar folk på körningar.

Ne jag gillar inte trafik polisen dom har inget på min lekplats att göra. :7peta

Tycker rent generellt illa om poliser, grundar sig på mina kontakter med desamma.
Är troligen en idiotmagnet för procentuellt sett borde man inte träffa så många stolpskott i en och samma yrkeskår...
Jag dock hoppas fortfarande att stöta på den där mänskliga polisen som tänker själv...

Har bara en dålig erfarenhet och den var för mer än 60 år sedan !
Och den var inte obefogad. :rodnar
Mina tre fortkörningar och tre kontakter pga bristande utrustning på fordonet har polisen alltid löst på ett jyst sätt. Blivit bra behandlad.
Och likadant vid alla körkorts och nykterhetskontroller det blivit genom åren.
Jag fattar inte att polisen kan behandla "folk" så bra när de själva behandlas så illa av ett stort antal "kunder" och på sin egen arbetsplats.
Med urusla datorsystem.
Två månader efter jag lämnat in några gamla ärvda gevär hos Polisen i Göteborg så får jag en påstötning från Malmöpolisen (där den döda bodde) om att nu är det bråttom med att fixa licens eller avyttra vapnen.
Och den verkliga 5:ettan är att när jag lämnade in gevären så fick jag be om kvitto. Det blev en kopia på inlämningspapperna. För kvitto var inget Polisen delade ut normalt till den som lämnade in vapen för skrotning !
Hade jag inte haft kopian på inlämningen som jag kunde kopiera och skicka till Malmöpolisen så hade jag väl just nu varit dömd för olaga vapeninnehav !
Fy f-n för att jobba på en sådan arbetsplats !

Last edited:
Har bara varit i kontakt med polisen när det gällt körkorts- och nykterhetskontroller och det har aldrig varit några problem.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka