Har Sporthojs-folket generellt en negativ uppfattning om Polisen?

Poliser är väl som vanligt folk, men att de jobbar som poliser.
Ett ganska otacksamt arbete....

Polisen gör sitt jobb o så är det inget mer med det.

3 gånger har dom tagit kortet för fortkörning det är bara mitt eget fel. Men visst har dom inte hängt med ibland.. En gammal turbo bil o lite högre snittfart än 250 i 5 mil så gav dom upp:D

På väg till BB med mamman blev det fortkörningsböter :-SS blev 2 långa svarta spår ut från hastighets kontrollen:dummer

Hade häng av en mc polis när jag körde bil mot Göteborg i mer än dubbla skyltade hastigheten motorväg blev lite snack om både det ena o det andra. Vi skiljdes med ett handslag o inga böter.

Senaste året har jag blivit stoppad för fortkörning 6 gånger men inga böter utan lite snack o allt möjligt, fick tillomed ett par polis tjejer att visa motorn på civilbilen då den gick som fan. Trevliga tjejer:krama

Har haft med polisen att göra i yngre dagar men har då aldrig fått för mig att beskylla dom för en en eventuell kontroll, nykterhetstest mm.
Har man gjort fel så knip käften o ta det som en man/ kvinna .
polisen behövs och saknas alltmer därute....

Har haft med polisen att göra i yngre dagar men har då aldrig fått för mig att beskylla dom för en en eventuell kontroll, nykterhetstest mm.
Har man gjort fel så knip käften o ta det som en man/ kvinna .
polisen behövs och saknas alltmer därute....

:tummenupp Instämmer !

Jag har jävligt svårt för trafikpoliser... De är inte för att jag gör någe brottsligt eller olagligt utan att de har hänt flertal gånger att man blivit trakasserad av dom... Sist va de på hoj faktiskt... Följde efter i flera km å vid ett trafiklyse undra dom varför mitt bromslyse blinka ibland... Är väl för jag bromsa då... Dom kunde ha stoppat å kolla typ körkort å nykterhet istället för att komma me lamt påstående å följa efter utan anledning...
Mest har de blivit me bil av alla dåliga anledningar stoppad å påståenden som är helt galna....
Kan göra listan himla lång om alla tillfällen... Så ni slipper den....

Me andra ord... Har inte mycke övers för dom... Visst har man träffa shyssta, men vissa är hel bombade...

Mycket hur man blir bemött har nog att göra med hur man själv bemöter dem. Personligen har jag inte någon större negativ uppfattning om polisen generellt sett. Frånsett då att de kanske lägger fokus på fel saker, men det är ju inte enskilda polisers fel utan en organisation och resursbrist där ansvaret sträcker sig ända upp i toppolitiken.

Alla 4 ggr jag har blivit stoppad för fortkörning har jag blivit trevligt bemött och bemött dem trevligt tillbaka. Att de stått där de stått kan som sagt diskuteras. Förseelserna är man likväl skyldig för. När man stöter på rutinkontroller där alkoholmätaren plockas fram är det ett sant nöje att blåsa varje gång. Har inget till övers för alkohol, droger och dylikt i trafiken.

Givetvis har man stött på rötägg bland poliserna genom åren. Har två möten genom åren som alltid gör sig påmind. Körde en röd italiensk sportbil i 20 års åldern (Alfa) och den drog blickarna till sig samma helg det var en lokal känd motorträff och givetvis skulle de stanna en och försöka fälla en för något så banalt som halvljus kombinerat med dimljus (vilket var positionsljus något som också påstods vara olagligt trots att bilen typgodkänds så). Skulle bara köpa godis och hem igen. Det sista jag ville var att bli förknippad med överstylade sänkta Volvo från 60- 90 tal med fet ljudanläggning och kromade fälgar.

Under skolåren (tidigt 90-tal) stoppades jag på en öde gågata en tidig morgon innan butikerna öppnade. Naiv som man var trodde man att de skulle ge en en muntlig varning när man klev av cykeln och ledde den mot dem istället för att vika av. Fick frågan om det var min cykel (märkt med mitt personnummer i ramen), de kontrollerade ens ID via radio och boten blev hemskickad någon dag senare. En av polismännen var en riktig översittartyp. Direkt olämplig polisyrket.

Poliskåren består av ett tvärsnitt av befolkningen. Man ska nog inte bli förvånad om man stöter på någon där personkemin inte stämmer överens. Vidhåller dock att man blir bemött så som man själv bemöter andra och visversa.

Blev stoppad på hojen ikväll. MC-polis som ville kolla på körkortet. Det visar jag det gladeligen (bara jag får tillbaka det efteråt) :tummenupp Utbytte ett par ord om våra erfarenheter av hojarna vi körde innan han önskade en trevlig kväll och drog vidare.

Ett ytterst trevligt bemötande från denna polis. Körkorts- och nykterhetskontroller ser jag bara positiva saker med.

Skulle man mot förmodan någon gång inte få tillbaka lappen efter att de har tittat på den, finns det säkert en god anledning till det. Majoriteten av de få poliser som jag känner och har stött på är bra människor och utför sitt arbete bättre än många andra arbetsgrupper trots relativt låg lön och generöst med skitkastning från många håll.

Har generellt en positiv uppfattning om polisen.
Förmodligen är attityden (min alltså) mer än mycket viktig.
Har (gratis) klarat mig ifrån ett antal körning med körförbud, körning på olagligt bränsle etc etc
Utom en gång i Gbg, "obes fordon" 600pix.
"egentligen får den inte köras en meter härifrån" Fast den hygglige polisen talade efteråt om att "nu åker vi åt det hållet" dvs motsatt det vi var på väg åt.. :D

Last edited:
Finns det trafikpoliser fortfarande? Inte sett någon.

Dr borde synas mer och ta hand om allsköns utomrikes lastbilar i ett uselt skick.

Polisens ledning verkar vara en flock dåliga ägg. De som går runt i stan gör mig inget ont.

Jag tror tyvärr att svenska folket i allmänhet har ganska negativ uppfattning om polisen just nu.. trafikpolisen och deras arbete är nog en väldigt liten del av den uppfattningen.

Nu har det ju startat ett arbete för att fler ska arbeta i yttre tjänst, och färre inne på kontor. Polisen (om någon har missat det) är alltså en rikstäckande myndighet nu. Ändringen kom visserligen för 1 år sedan. Men med tanke på vilken omfattande ändring det är, och allt annat som händer i samhället just nu, så tycker jag att man kan ge det lite extra tid innan bedömning.

Förhoppningsvis så kommer det här att bli bättre, för det är på tiden :fakta Även om jag tror att TS mestadels tänkte på trafikpolisen.

Jag :hej till MC-poliser och dom :hej alltid tillbaka.

Mina tankar om Vägverket/Trafiksäkerhetsverket finns dock inga emot's för.
Typ :huvet :glömdet :3freak :4skrika :mad:

Nu har det ju startat ett arbete för att fler ska arbeta i yttre tjänst, och färre inne på kontor. Polisen (om någon har missat det) är alltså en rikstäckande myndighet nu. Ändringen kom visserligen för 1 år sedan. Men med tanke på vilken omfattande ändring det är, och allt annat som händer i samhället just nu, så tycker jag att man kan ge det lite extra tid innan bedömning.

Förhoppningsvis så kommer det här att bli bättre, för det är på tiden :fakta Även om jag tror att TS mestadels tänkte på trafikpolisen.

Arbetar du hos polisen eller menar du att du ska ut och stöka så de inser att det behövs fler? :P

Finns det trafikpoliser fortfarande? Inte sett någon.

Brukar andra poliser än trafikpoliser skjuta laser? Annars såg jag en idag. De behövde nog arbeta lite på sin kvot. Tyvärr inte den typen av platser jag helst hade sett dem för att få full pott. Bättre kan de. Men då behöver man nog ändra lite på direktiven från ledningshåll.

Har sporthojsfolket en negativ uppfattning av polisen?

Tja, ta en obstinat rättshaverist med en sannolik bokstavskombination, kanske till och med A till ÖD, och sätt honom på ett fordon som ger honom möjligheten att bete sig Precis hur han vill och ändå kunna komma undan, han kommer dra till sig "der polizei" som flugor till en sockerbit och på helt egen hand skapa sin dåliga erfarenhet av dom......

200 är det nya 70 resonerar man ofta på en sh, kan få lite avvikande åsikter levererat av lokala makthavare då.
Kanske man tycker att dom är ogina när man inte bara kan få va ifred och skapar sin negativa inställning till dom då, enklast att inte prata med dom så slipper man bli negativ! :tummenupp

Brukar andra poliser än trafikpoliser skjuta laser? Annars såg jag en idag. De behövde nog arbeta lite på sin kvot. Tyvärr inte den typen av platser jag helst hade sett dem för att få full pott. Bättre kan de. Men då behöver man nog ändra lite på direktiven från ledningshåll.

Ytterst tveksamt.
För att få skjuta laser så skall man ha genomgått en utbildning som jag tror måste upprepas med vissa intervaller. Dvs det är nog inte ens alla trafikpoliser som får använda laserpistolen.
Det måste vara någon som är godkänd. Alternativt en person under utbildning som skjuter under överinseende av en godkänd instruktör.

Lite anekdoter ifrån den korta men än så upplevelse rika tid i Polen.
Förra året i mitten av april. Lanesplittar mig fram mellan bilarna i kön för att de rött längre fram.
*Aj fan tänker jag, det står en polis hoj framme vid linjen, kanske dags o lägga sig lite försynt bredvid honom
*Han kollar på mig och jag kollar på han, vi nickar lätt emot varandra för o säga hej.
*Han kollar på mig igen o hukar sig ner lite på sin BMW av tidig 2000års modell o börjar torrgasa lite.
*När de blir gult drar han iväg för allt vad han kan och lite nyfiken var man ju så ja hängde på upp till något omkring 150snåret (70väg- stadstrafik) på lagom behörigt avstånd bakom(10-15 meter), han släpper lite på gasen o jag lika så, sedan ger han mig tummen upp, vi kör vidare en bit o skiljs längre fram då vägen delar sig, med en fin hand upp i luften säger vi hejdå...

Mentaliteten på den svenska polisen kanske inte är så dum trots allt :näsblod men jävlar vad ja o snuten hade kul :banana

Har inget emot den svenska Polisen, men ibland hade man ju önskat att man hade fler sådana här historier med farbror blå i sverige, tror vi hade kommit närmare varandra då :Bugar

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka