Har Sporthojs-folket generellt en negativ uppfattning om Polisen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
...eller är det en felaktig fördom jag har när det gäller mc-åkare i allmänhet? : )

Tror inte att sporthojsfolket skulle ha en mer negativ inställning än andra motorforum. De flesta som bryter mot lagen och får ta konsekvenserna därefter är säkert negativa.....

Om man däremot sköter sig finns ju ingen eller väldigt få anledningar att gnälla på polisen, de gör ju trots allt bara sitt jobb :va

Att jag har fått fortkörningsböter och även blivit av med kortet någon gång var ju inte polisens fel, ingen tvingade mig att köra för fort :fakta:hej

Slutligen så tror jag att inställningen till polisen har mycket med personlig mognad och förståelse för samhället i stort att göra också :notme

Last edited:
Svårt att uttala sig om något så sällan förekommande som trafikpoliser.
Ser dom oftare på racebanorna än i trafiken.
Däremot gillar jag inte att dom kör fortare än jag på bana.
I Australien ser jag fler poliser på en vecka än på ett par år i Sverige.

Enda gången jag haft och göra med polis när jag varit på hoj var en nykterhetskontroll. En sån är jag glad att deltaga i.

Säkerligen finns det personer inom polisen som inte passar i yrket men överlag har jag en god bild av dem och respekterar dem.

Ne, det tycker jag inte. visst man kan bli lite trött på rötäggen som dyker upp ibland (typ aspiranter som ska visa att de kan) men överlag tror jag de flesta är omtyckta. Här i blekinge finns många bra poliser iaf. Ett exempel är vintern 2012 och jag hade en volvo 142 -67 i min ägo. Körde väl lite för fort på en viss sträcka och sladdade ut ur en rondell när det blinkade till ett par blåljus bakom mig.

Shit tänkte jag nu får jag böter.
Två poliser hoppar ut och ber mig veva ner rutan vilket inte går haha :D så slänger helt sonika upp dörren.
-Det gick lite fort där va? säger den manliga polisen
-Nja det vet jag inte säger jag nervöst.
-haha nej det är ingen fara, vi stannade dig mest för att du hade ett trasigt baklyse.
Stod nästan 30 min och bara pratade om bilen då de båda tyckte den var fräck sen fick jag köra därifrån utan några böter alls :D

Egentligen borde jag inte uttala mig - eftersom jag inte kör just sporthoj längre.

...men eftersom jag kör ifrån en hel del sådana hojar även på mina gamla härken när det blir kurvigt eller backigt så vädrar jag gärna min uppfattning ändå.

Poliserna jag träffar på är bra.
Det har gått säkert 3 decennier sedan jag träffade på en snut jag inte var överens med att jag faktiskt gjort fel.

Jag skulle vilja se betydligt mycket fler poliser ute i trafiken, det betyder massor för uppträdandet i trafiken - speciellt gentemot oss oskyddade trafikanter.

Hur jag vet det?

Well...

272fca01-6059-414b-ad4b-d20714a0aa4f_zps7kt07fxo.jpg

Jag vet. Folk uppträder på ett helt annat sätt i trafiken om dom tror att det finns en snut i närheten.

Jag har haft otroligt mycket mer hjälp av polisen över åren, än problem och besvär.
Självklart har jag blivit rapporterad då och då - men nästan bara bilrelaterad skit, och helt rättvist.

Den är en stor skam att vi inte har kunniga poliser på vägarna längre.

Nja. Jag tror att det är som inom vilken grupp människor som helst. Försöker man gruppera ihop människor så kommer det att vara några som gillar polisen och några som inte gör det.
Dom flesta har nog inte några problem med polisen.
Jag har det inte. Sen finns det såklart vissa som anser att polisen alltid beter sig illa men det är nog inte värre på sporthoj än på annat valfrit motorrelaterat forum.

Jag tror dock att många sådana upplevelser till stor del grundar sig i eget beteende och attityder.
Hur kommer det sig exempelvis att vissa säger att polisen i stort sett gör sig skyldig till rättövergrepp så fort dom öppnar munnen medans jag inte varit i närheten av något sådant någon av dom kanske 40-50 gånger jag blivit stoppad i olika typer av kontroller? (Ja. Jag vet 50 gånger är många gånger men om man kör mycket så blir det så. I synnerhet om man som jag verkar ha haft en förkärlek till att köra där det ofta står poliser. Men har man ett godkänt fordon, körkort och inte är berusad så spelar det ju ingen roll om man får blåsa. Det är ju en bra typ av kontroller.)

Har inget emot det polisen gör. Tvärtom är det det som inte blir gjort som är irriterande. Mängdbrotten och krigen i förorterna är exempel där det satsas för lite resurser. Detta är såklart ett politiskt beslut och inte något en enskild polis kan påverka i någon större utsträckning.

Har absolut inget emot Polisen. Om dom skulle stanna mig av någon anledning så har jag antagligen kört som en idiot eller så vill dom kolla om jag är full.

De poliser jag har haft att göra med i trafiken har i 9 av 10 fall varit extremt trevliga, sympatiska och rättvisa. Den tionde polisen var dock en riktig gubbjävel. :)

Ne, det tycker jag inte. visst man kan bli lite trött på rötäggen som dyker upp ibland (typ aspiranter som ska visa att de kan) men överlag tror jag de flesta är omtyckta. Här i blekinge finns många bra poliser iaf. Ett exempel är vintern 2012 och jag hade en volvo 142 -67 i min ägo. Körde väl lite för fort på en viss sträcka och sladdade ut ur en rondell när det blinkade till ett par blåljus bakom mig.

Shit tänkte jag nu får jag böter.
Två poliser hoppar ut och ber mig veva ner rutan vilket inte går haha :D så slänger helt sonika upp dörren.
-Det gick lite fort där va? säger den manliga polisen
-Nja det vet jag inte säger jag nervöst.
-haha nej det är ingen fara, vi stannade dig mest för att du hade ett trasigt baklyse.
Stod nästan 30 min och bara pratade om bilen då de båda tyckte den var fräck sen fick jag köra därifrån utan några böter alls :D

Jag råkade ut för något liknande.
Var på väg till jobbet.
10 mil motorväg och klockan var 05:00 så det var kolsvart och min hastighetsmätare hade inget lyse.
Det gick väl lagom fort antar jag.

Helt plötsligt blir det Disco bakom mig,
:gråta

-Vi mötte dig förut och såg att du inte har något bakljus så vi vände bara för att säga det.
:kär

Justerade så att bromsljuset lös hela tiden och så kunde jag fortsätta.

Annars tycker jag polisen är bra.
Jag har mer kontakt med dom pga att jag själv ringer in än att dom skäller på mig.

Just trafikpoliser tycker jag inget annat än gott om, hade gärna sett betydligt fler ute på vägarna.
Har själv fått böter för fortkörning och visst var det surt men polisen gör ju bara sitt jobb, inte hans fel att jag körde för fort.

Känner dock ett par typiska volvoraggare som kräker av sig på polisen via sociala medier varje chans dom får, det är tydligen polisens fel att deras skithögar till bilar inte är godkända för trafik, eller att dom inte får dricka sprit i bilen, köra med blankslitna däck eller drifta omkring nere i stan osv...

Jag har nyligen bytt från sporthoj till gubbhoj. Kör långsammast av alla på bana, jämt. Så får väl egentligen inte heller uttala mig.

Fick fortkörningsböter senast i somras.
Jag bajsar alltid på mig när jag ser en polis i trafiken.

Men det är mig det är fel på, ingen annan.

Jag har bara bra erfarenhet av polisen. Jag är så glad att jag bor i Sverige där de flesta poliser är korrekta, rättvisa och gör ett bra jobb. Tänk er om det var mer korruption.

Blev stoppad en gång efter att ha åkt typ dubbla skyltad hastighet, såg inte polisen i backspegeln som följde efter. Slutade med att jag fick böter för +10kmh. "Robinson Martin" Melin var det som delade ut bötern, trevlig och skysst han körde själv hoj. :)

Har också bara bra erfarenheter av polisen. En gång har jag blivit stannad efter att ha kört om civila trafikpolisen i "inspirerad" hastighet på en kurvig väg. De pratade om att jag flera gånger varit över gränsen för körkortsindragning, men berömde mig samtidigt för att jag höll igen vid bebyggelse och andra riskfyllda ställen. De undrade om jag kört bana och tyckte att jag kanske kunde hänga ut lite mer i kurvorna. Allt slutade med att jag istället för böter bara fick en vänlig uppmaning att hålla mig under gränsen för körkortsindragning framöver, då det vore synd att bli av med körkortet när det var så fint hojväder :)

Det hade lika bra effekt som böter, för jag höll igen efter det.

Polisen gör bara sitt jobb och upprätthåller de lagar och regler som beslutats om. Är man bara trevlig i bemötandet om man blir stoppad, ursäktar sig och visar ånger och är allmänt respektfull så kommer man många gånger undan med nära nog de grövsta hastighetsöverträdelser. Är man kaxig och kallar polisen för svin, ifrågasätter dom etc så tigger man om böter.
Har nästan bara bra erfarenhet av svenska polisen, än mer nu i dessa pressade tider med alla flyktingproblem mm

Last edited:
Trafikpolisen har jag bara pratat med 2 gånger under 6 år i trafik, (bra bemötande båda gångerna) vid rutinkontroller. De flesta gånger är det bra att de finns, då man tvingar sig själv att hålla igen, ifall någon står med laser efter krönet. Vissa gånger vill man ju såklart ha grönt ljus, men jag kommer inte önska att vi blir utan trafikpolisen :tummenupp

När man tittar på statistik från Polisen så lämnar det ju mycket att önska, men jag skriker inte "Fack Aijna, ja ska uuiiiila!" för det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT