Har sj några skyldigheter?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Satt bara å tänkte på hultsfredsresan tidigare i sommar och hur fruktansvärt det var att åka tåg. Framförallt mellan norrköping och hultsfred. På ditvägen så slog dom aldrig på luftkonditioneringen så det var väl i runda drag 40c varmt då. Jag gick och letade upp nån som kunde öppna stället där man kunde köpa läsk och sånt, drickorna var inte ens kylda men dom svalkade som fyragradig cola. Det var ett riktigt helvete. Hursomhelst då vi då skulle tillbaks så hade dom dubbelbokat tåget plus att dom glömt en vagn. Så jag fick sova på golvet mellan vagnarna. Svinskönt.

Har jag betalat så förbannat mycket som man betalar för tåg så ska det ju inte kunna vara så här. Hade jag egentligen kunnat få några pengar tillbaks om jag sparkat upp dörren hos resebyrån och sagt att nu jävlar ska jag ha mina pengar?

honkiie skrev:
Så jag fick sova på golvet mellan vagnarna. Svinskönt.

Och så undrar folk varför man alltid VVF - Vågat Vägra Festival.
Fy fan sejer jag bara, varför flyger ni inte?

Jag hade inte gett mig utan ersättning, men det är nog lite sent för att kräva det nu.

Sova mellan vagnarna ,, kul ,, kan ju komma folk och klampa där närsomhelst,, kul att ha folk dom går i sängen när man sover,,

Glad att du inte åker varje dag!!!

Jag fullkomligt HATAR sj (satans järnvägar) efter att dagligen ha pendlat mellan skövde och göteborg. 1.5 h enkel resa. :huvet Inget fungerar :mad:

Ex...Förseningar, jämt jämt jämt..

Fruktansvärt dåliga vagnar, 60-tal i de jag åkte i på morgonen.

Svinkallt på vintern och kokhett på sommaren. Ingen AC i dessa gamla vagnar.

De vet med sig att många reser under högtider men de sätter inte in nga extra vagnar och det hela brukar sluta med kaos..

Efter tre år så fick jag möjlighet att åka med Tågkompaniet hem. Där fick vi pendlare en egen vagn och var det fullt fick vi sitta i biosalongen då det ändå inte visades ngn film där förens efter vi hade gått av. Nästan inga förseningar och vart det det så bjöds man på kaffe och bullar.

Det du kan göra om du är missnöjd är att skicka in kvittot till sj och reklamera.

Last edited:
duckie skrev:
Att det finns räls vet jag, men jag vet också att SJ inte trafikerar den. Connex gör det däremot.

Jaja,,om vi ska vara petiga med vad som står skrivet på loket så.
Green cargo och Hector Rail traffikerar ocskå järvägen.

Stefanp skrev:
Jaja,,om vi ska vara petiga med vad som står skrivet på loket så.
Green cargo och Hector Rail traffikerar ocskå järvägen.

Petig och petig - att anklaga SJ för något som Connex gjort (?) i ett öppet forum är inte så schysst. Sen är det ju lite mer än bara vad som står på loket - det är ju helt olika företag vi pratar om. Ungefär som Volvo och Audi.

Att han skulle åkt sovvagn med Green Cargo håller jag som högst osannolikt.

Men för att svara på den ursprungliga frågan - kan killen begära ersättning för överbokat tåg? Förmodligen inte - men jag vet att SJ tex brukar dela ut 50:- -kuponger direkt på plats om man drabbas av olägenheter.

duckie skrev:
Petig och petig - att anklaga SJ för något som Connex gjort (?) i ett öppet forum är inte så schysst. Sen är det ju lite mer än bara vad som står på loket - det är ju helt olika företag vi pratar om. Ungefär som Volvo och Audi.

Att han skulle åkt sovvagn med Green Cargo håller jag som högst osannolikt.

Men för att svara på den ursprungliga frågan - kan killen begära ersättning för överbokat tåg? Förmodligen inte - men jag vet att SJ tex brukar dela ut 50:- -kuponger direkt på plats om man drabbas av olägenheter.
Det var inte i norra sverige, det var från hultsfred till stockholm. Inte sovvagn heller men jag var så fruktansvärt sliten så jag var tvungen sova. Vi satt i en gång mellan vagnarna bredvid varandra och så sov jag med huvet mellan knäna så lite trött var jag iaf. Jävlat packat med folk överallt.

Låter ju fenomenalt kass! Har själv bra erfarenheter av SJ, den enda gång det strulat (pga att rälsen blivit skev en het sommardag) bjussade SJ på taxi tvärs över skåne för att vi skulle hinna med en färja. Ofantligt mkt bättre standard på tågen i Sverige jmfrt med övriga europa iaf (frankrike undantaget).

Hur som helst, låter ju som ett solklart fall av pengarna tillbaka men du kanske skulle tänkt på det lite tidigare...

honkiie skrev:
Det var inte i norra sverige, det var från hultsfred till stockholm. Inte sovvagn heller men jag var så fruktansvärt sliten så jag var tvungen sova. Vi satt i en gång mellan vagnarna bredvid varandra och så sov jag med huvet mellan knäna så lite trött var jag iaf. Jävlat packat med folk överallt.

Ok.

I SJ:s avtal med resenären kan man läsa följande:

11.6 Den resande har i vissa fall rätt att återfå hela eller del av biljettavgiften vid störningar som inverkar på resans kvalitet, om omständigheterna är sådana att SJ AB rimligen hade kunnat förhindra störningarna.

Lagom luddigt beskivet med andra ord. Ev kan du få ersättning för att du inte kunde sitta (förutsatt att du hade sittplatsbiljett förstås), men att du inte fick en säng att sova i blir nog värre.

kuriosa: SJ AB baklänges blir BAJS

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...