Har polisen civila hojar?

• Thread starter Thread starter Tommy.exe
  • Start date Start date
Hört talas om en civil polis-Fireblade i Kalmar län (exets pappa blev stoppad. Ingen mc-expert men det var en civil sporthoj)

Sett (och tjafsat med) en civil BMW-touringhoj i Skåne 2006. Antenn på packväskan. Silverfärgad

Ang SAAB/Volvo, såg två uniformerade poliser i en silverfärgad, sänkt och trimmad Sierra Cosworth i Sthlm för många år sen. Gott om polisutrustning i mittkonsollen :rolleyes:

Sierran var vit. Finns inte längre kvar, tyvärr.:gråta

Den är numera polismålad.

Last edited:
Det där med R-hojjar som rullar civilt i Stockholm...mja.... det skulle vi ganska snart ha hört om på byn och ALLA skulle veta om dom:va

Mer teorin att det kan vara någon länsman som lackar ur totalt på någon medborgare utav någon anledning när han kör sin egen hoj utanför tjänsten som det kan ha inträffat känns mer trovärdig...

Det finns nämligen fysiska begräsningar när det kommer till R-bikes och polispilotutrustning, främsta anledningen är att R-hojars generatorer inte pallar att driva utrustningen, det är därför BMW fått tjäna som häst, då dess generator pallar, nu har även LTG fått ut nya PanEuropean som verkar klara uppgiften, sen är det begränsat med plats som vi alla vet, och en R-hoj med packväskor?:rolleyes:

Avdelningen ergonomi är nästa bit, det finns dom som kör på R-hoj ner till Ringen, smetar x varv och kör hem igen...dom finns, men dom är fan inte många, det finns en anledning:tummenupp

Att sitta i trafiken och jobba på en R-hoj 8 tim..mja....då får RPS företagsvård in en förhöjd kvot med förslitningsskador:D :D

Svar ja. körde bil påväg in i västerås för ett år sen och fick fortkörning av en civil röd bmw utrustad med videokamera o hela kittet.

Det verkar ju vara rätt illa i sverige åxå då--- *snyft* :(

VAdå illa???? Det är väl inte så att man åker inom 50 skyltarna hela tiden och jag brukar ju inte bara hänga på någon helt främmande hoj. Och skulle en helt främmande hoj börja slicka mig i röven skull jag ju stanna till och kolla vad det är för snubbe....

Du får väl lära dig köra snabbare då också om du är så jefla orolig...:tungan

///Micke

här i Jönköping lär det ju inte finnas någon risk för att polisen kör sporthoj eller iallafall inte motard...
polisen här klagade ju på vibrationer i handtagen på någon BMW a'la touring för något år sedan :galen :rofl

här i Jönköping lär det ju inte finnas någon risk för att polisen kör sporthoj eller iallafall inte motard...
polisen här klagade ju på vibrationer i handtagen på någon BMW a'la touring för något år sedan :galen :rofl

haha fy fan vilka gubbar...

Motardpoliser dröjer nog ett tag innan det kommer:D

Örebropolisen har ju en Ktm 640 eller 660, den åkte dom med redan förföra sommaren
den hade dom även innan förra sommaren!

Last edited:
Såg en röd-metallic BMW i tisdags på E6'an utanför HBG... Ja körde i bil men höll en bit över när jag ser han börjar köra ut... Hmm, jag såg ingen kille på bron eller så... Han kommer ikapp o glider sakta om då jag håller 120 o vi kommer ikapp en buss m släp (som han verkar mer intresserad av...) Sedan smyger han upp jämsides.... o in i hans fil (fortfarnde jämsides...) o sträcker sig sedan över hojen o glor (surt?) in på föraren... :mattias Ljuger inte om det var 50 cm mellan rutan o hans hjälm...:eek: Varpå bussen taggar ner till 90............. o Tusse går ut i vänsterfilen igen o kör vidare...

Hej hå med farbror blå...!

Last edited:
Polaren blev tagen av en civil mc på motorvägen. BMW modell med packväskor. Farbror polis sa att han har som jobb att cruisa motorväg mest med hojen och kontrollera och haffa fortkörare. Detta var utanför Hbg.

Är det inte så i sverige att polisen bara kör saab och volvo som civilbilar?[/QUOTE]

Nej ser du en mörkblå trailblazer så är risken stor att insatsstyrkan sitter bakom ratten! Dock kör dom enbart dessa så det är lätt att känna igen dom. Däremot kan vanliga snuten ha va som helst men tenderar att köra de vanliga märkena!

Det där med R-hojjar som rullar civilt i Stockholm...mja.... det skulle vi ganska snart ha hört om på byn och ALLA skulle veta om dom:va

Mer teorin att det kan vara någon länsman som lackar ur totalt på någon medborgare utav någon anledning när han kör sin egen hoj utanför tjänsten som det kan ha inträffat känns mer trovärdig...

Det finns nämligen fysiska begräsningar när det kommer till R-bikes och polispilotutrustning, främsta anledningen är att R-hojars generatorer inte pallar att driva utrustningen, det är därför BMW fått tjäna som häst, då dess generator pallar, nu har även LTG fått ut nya PanEuropean som verkar klara uppgiften, sen är det begränsat med plats som vi alla vet, och en R-hoj med packväskor?:rolleyes:

Avdelningen ergonomi är nästa bit, det finns dom som kör på R-hoj ner till Ringen, smetar x varv och kör hem igen...dom finns, men dom är fan inte många, det finns en anledning:tummenupp

Att sitta i trafiken och jobba på en R-hoj 8 tim..mja....då får RPS företagsvård in en förhöjd kvot med förslitningsskador:D :D

Det är annat i England för i nya nummret av fast bikes finns det med en bild från en träff där en K7 1000 med polis stripes höll alla på mattan...:yoparty Säga vad man vill men köra ifrån en sån är nog inte helt lätt...

Last edited:

Nej ser du en mörkblå trailblazer så är risken stor att insatsstyrkan sitter bakom ratten! Dock kör dom enbart dessa så det är lätt att känna igen dom. Däremot kan vanliga snuten ha va som helst men tenderar att köra de vanliga märkena

Hehe, jag jobbar i Norge/Oslo, där kör insatsstyrkan mörkblåa chevrolet suburban me stoora svarta takräcken på.. Civilbilarna är gött skruvade såsom allt från Volvo 440GL till Mercedes S-klass.. :D

VAdå illa???? Det är väl inte så att man åker inom 50 skyltarna hela tiden och jag brukar ju inte bara hänga på någon helt främmande hoj. Och skulle en helt främmande hoj börja slicka mig i röven skull jag ju stanna till och kolla vad det är för snubbe....

Du får väl lära dig köra snabbare då också om du är så jefla orolig...:tungan

///Micke

Vadå? Ja brukar "samåka" lite med andra cyklar man kör ikapp/ blir ikappkörd av... mysigt ju :tungan

Men med tanke på att MC-poliser får överskrida fartsgränserna utan att påkalla fri väg så ser jag fog för att oroa sig lite....

fast ja kanske har nån mesig gen som ja inte lyckats bemästra riktigt än... får väl helt enkelt STÖKA mer!!

Hurså, tror du att du kör ifrån dem annars :va

I Skåne vet jag de använder eller har använt Honda Dominator 250. Röd/gröna. Mopedjagare.... :D

haha.. ja en motard hänger man väl av om man hittar en raksträcka?

inte för att jag nånsin skulle tänka tanken :rolleyes:

...inte för att jag nånsin skulle tänka tanken :rolleyes:
Frågan är väl om de öht släpper när det går över 200.... 250....? o hur som, om man nu skulle rejsa ifrån en mc i de farterna är de inte många sekunder bakom om man inte kör vääldigt länge... Jag skulle nog tänka både två o tre gånger... om det är värt risken att ens fösöka... :rolleyes: Jag kör kanske 1200 mil om året... Vad gör en polis? 5000? Oas e min hoj rätt bekväm i högre farter.

Nu får man passa sig ännu mer när man kör efter man läst denna tråden! ingen som kan bygga upp en lista med alla Fordon och Reg-nummer som Polisen använder! :va

Har dom ett litet blixtljus de tar upp o sätter på hjälmen när de ska stoppa nån? :)
På något sätt måste de ju få fram sina intentioner när de vill stoppa nån....

Frågan är väl om de öht släpper när det går över 200.... 250....? o hur som, om man nu skulle rejsa ifrån en mc i de farterna är de inte många sekunder bakom om man inte kör vääldigt länge... Jag skulle nog tänka både två o tre gånger... om det är värt risken att ens fösöka... :rolleyes: Jag kör kanske 1200 mil om året... Vad gör en polis? 5000? Oas e min hoj rätt bekväm i högre farter.

Det jag från början undrade var ju helt enkelt om polisen har civilhojar...
Så att man vet om man ska "passa" sig för misstänksamma hojar och kanske få några tips om tecken på igenkännande av ett civilt blåbär på hoj...
Alltid skoj att spara in på böteskontot:tungan

Å nu vet man ju lite mer iaf, många bra svar.... tycker det är konstigt att jag inte har hört om civilhojar innan bara, så vanligt som det verkar vara :va

Sen om man ska försöka köra ifrån MC-polisen eller inte de vet inte jag. Jag skulle nog inte försöka för jag är helt enkelt inte så vass :D Tror man blir rätt skitenödig åxå.. lätt att göra bort sig då.... :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka