Har ni orginalverktygen med er under kutsen?

Har du orginalverktygen med dig i kutsen?

• Antal röstningar
    0
Precis.
Ha koll på grejerna. Vad är det för nytta med verktyg om bromsoket lossat och du ligger i diket med skrotad hoj.
Nej, ha koll på hojen innan du kör ut. Meka gör man i garaget. På vägen kör man.
Det finns ju dock äldre hojar (och vissa märken :hihi ) som går sönder spontant, men sådana hojar brukar vara "classiker", "veteranhojar" etc.

Men, det är ju upp till var och en. Vissa vill ju ha hängslen och livrem (regelbunden garage koll och mekvertyg med på turen) för att må bra. Och hur man än vänder på det. Det är ju därför vi kör hoj. För att må bra. Gör det som får dig att må bra, och skit i vad andra tycker i saken. :)

:hej

Meh, så kan man väl inte tänka?
En hoj, eller för den delen, ett motorfordon kan ju paja oavsett hur bra koll man håller på grejerna.
Vad förlorar man på att ha med verktygen?

Jag ser till att alltid ha mina hojar i ett bra skick och jag gör dessutom en snabb kontroll av det viktigaste före varje körning. Jag behöver därför inte skruva längs vägen. Jag skulle heller inte vidröra hojens snygga skruvar med de sunkiga verktyg som ingår i en sådan verktygssats. Den stannar därför där den hör hemma, i ett mörkt hörn under garagebänken.

Gammalt racingordspråk: "There are no lighter parts than the parts left in your garage...".

Japp det har jag... den består av en liten insexnyckel :P

Jag brukade tycka det var skitfånigt att ha med sig den verktygssatsen.
Tills jag insåg att de faktiskt passar.
Både till bilen när man ska ha av navkapslar och ha rätt hylsa till hjulbultarna samt till hojen när man på bana vill ställa om fjädringen lite. Fasen vad jag har svurit över förstörda muttrar och skruvskallar för att jag kompenserat hemmalämnade verktyg med fel verktyg.:huvet

Haha, jag och en kompis skulle skruva min framgaffel i hans garage förra året. Vi hittade ingen insexa som passade då den behövde va extra kort. Minns inte om vi sågade av en av hans insexor eller om vi hittade nåt hyfsat ändå till slut. Men i originalsatsen (precis som den på TS' bild) finns just en sån vi behövde. Tänk om vi vetat att det perfekta verktyget fanns så nära till hands!:lol

Jag kör ingenting som går sönder längs vägen. Och tänker inte stanna och hjälpa någon hd åkare heller!! :rofl

Yes sir! Dom är med. Har aldrig behövt använde dessa dock. Men jag finner ändå ingen anledning till att ta ut dem då jag inte har någonting annat som jag planerat att lägga dit istället.

Jag kommer inte in i cutsen på något enkelt sätt så jag har inga verktyg där. Hade jag kommit in utan att skruva ner halva hojen så hade verktygen inte fått plats där ändå. Batteriet ligger där. Har tyvärr inget fack någonstans att lägga grejor i. Hade varit fint att ha. Får nog ta och bygga det så man får med sig lite säkringar och buntband iallafall...

Japp, men som Hondaägare behöver man bara låna ut verktygen till de stackare som köpt andra fabrikat. Det har hänt flera gånger :)

Japp, men som Hondaägare behöver man bara låna ut verktygen till de stackare som köpt andra fabrikat. Det har hänt flera gånger :)

Hördu Ragge, jag minns att en HD-ägare fick låna ut verktyg och tid när din cykel (på typiskt Honda-manéer) friterade batteriet mitt ute i Roslagens skogar. ;)
Lite senare samma tur fick jag ånyo låna ut vertygen till en annan plastis (Yamaha?) som på sedvanligt SH-manér hade farit i diket och skulle lappa ihop brustet kopplingshandtag, trasiga kåpor etc.

Ha alltid med mycket verktyg och förstahjälpen-kudde, i synnerhet när gruppkör med japshojar :mattias

Last edited:
Japp alltid haft verktyg med mig. Det behöver inte vara jag själv som behöver dem men under mer än 22 år på väg har jag hjälpt både bilar och mc.
Det viktigaste dock tycker jag är min lilla första hjälpen kudde/väska jag har under kutsen och i bilen! Alltid med mig! Har varit först på plats några gånger vid olyckor och en liten första hjälpen väska räddar liv! Att jag har lite utbildning i sjukvård skadar ej heller. Grabbar, en hlr kurs kostar inte mycket och skadar inte!
Sorry om det lät som glädjedödaren.

Ha det bra och kör som fan.

:fakta
Första Hjälpen kit är det enda som jag har min kuts. Det borde alla ha, borde vara standard utrustning på hojar, imho.

Meh, så kan man väl inte tänka?
En hoj, eller för den delen, ett motorfordon kan ju paja oavsett hur bra koll man håller på grejerna.
Vad förlorar man på att ha med verktygen?

Funkar alldeles utmärkt att tänka så.
Har blivit stående en gång och det var pga dålig kedjenitning, som var mitt eget stress mek...
Men, du missar faktiskt min poäng.
Många har noll koll på sina hojar. De drar ut på en hoj med 150+ hästar som gör 0 till 200 på 7 sekunder. Med noll koll på grejerna. Och så undrar folk varför det händer "mystiska" olyckor. jaja. Upp till var och en, men jag litar ju inte på att någon annan. Har sett för mkt skit hända.

Sedan, en helt annan aspekt. :) Folk lägger tusentals kronor på att lätta hojarna, titan skruvar, kålfiber kåpor, etc etc. När de vinner mer vikt på att bara ta bort verktygen... Mycket billigare är det dessutom... :D :hihi

På motarden har jag igen "kuts" eller annat ställe att lägga dem, och att ha verktyg på kroppen, mja... ringer hellre taxi än ambulans. :fakta

:hej

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...