Har ni orginalverktygen med er under kutsen?

Har du orginalverktygen med dig i kutsen?

• Antal röstningar
    0
I "Stället" ska du inte ha några verktyg, blir ju som knivar om du går av vägen eller krockar :P

Sär Skrivning har man ju som vant sig med då dyslexi tycks vara den nya folksjukdomen :P

Däremot tar ju detta priset i nymodigheter... Sär Läsning :tungan ... Undrar om jag är nåt på spåret om jag gissar på att detta fenomen är på frammarsch som den nya folksjukdomen som ska ersätta föregående:P :glömdet

//Robert

Jag har kvar mina originalverktyg, man vet aldrig när de kan komma till pass även om jag aldrig behövt använda dem hemma i garaget för att spänna kedjan och dylikt.

Risken med att lägga av verktygen är att de försvinner med tiden. Det kanske är den allra främsta anledningen varför de ligger bättre i kutsen än och skärpar någonstans i ett garage eller förråd.

Sedan är orignalverktygen ägare vill ha när motorcyklarna närmar sig status som klassiker. Köpare av dessa vill ha så kompletta motorcyklar som möjligt med alla original tillbehör och det är inte lätt att ersätta sådana saker alla gånger. Fråga dem som försöker få ihop originaldelar till en äldre motorcykel hur lätt det är.

Exakt! Tog ett tag att hitta alla orginalverktyg+ påse och gummirem för att spänna fast dom , till RD......men använder aldrig dom:D

Jag har inte ens en kuts eller nåt att lägga verktygen i på min offroad/motard :va

Har dock alltid insexnyckelsats och 4 fasta nycklar i byxfickan, så svarade inte alls än....

EDIT: Dom verktygen har hjälpt mig och kompisar flera gånger så de är bra att ha med sig lite :)

Last edited:
Japp alltid haft verktyg med mig. Det behöver inte vara jag själv som behöver dem men under mer än 22 år på väg har jag hjälpt både bilar och mc.
Det viktigaste dock tycker jag är min lilla första hjälpen kudde/väska jag har under kutsen och i bilen! Alltid med mig! Har varit först på plats några gånger vid olyckor och en liten första hjälpen väska räddar liv! Att jag har lite utbildning i sjukvård skadar ej heller. Grabbar, en hlr kurs kostar inte mycket och skadar inte!
Sorry om det lät som glädjedödaren.

Ha det bra och kör som fan.

I "Stället" ska du inte ha några verktyg, blir ju som knivar om du går av vägen eller krockar :P

Givetvis inte. Men istället för originalverktygen, som är av kass kvalitet och fel grejer har jag en egenhändigt ihopplockad verktygssats under sadeln.

Sär Skrivning har man ju som vant sig med då dyslexi tycks vara den nya folksjukdomen :P

Däremot tar ju detta priset i nymodigheter... Sär Läsning :tungan ... Undrar om jag är nåt på spåret om jag gissar på att detta fenomen är på frammarsch som den nya folksjukdomen som ska ersätta föregående:P :glömdet

//Robert

Vilket liv det vart för man försökte vara lite ironisk ;) Och nej, jag varken särskriver eller särläser :krama

Det märks att hösten är på ingång, SH blir lite deppigare och nu börjar trådarna spåra ur :)

Men självklart har det sin charm med, sitta där hemma med en nybryggd kopp kaffe och snön som ligger utanför fönstret. Drömma sig bort till favoritvägen där man fick det där flytet som man hela tiden hade jagat och hört det snackas om ;)

Med vänlig hälsning /Try

Givetvis inte. Men istället för originalverktygen, som är av kass kvalitet och fel grejer har jag en egenhändigt ihopplockad verktygssats under sadeln.

Mina originalverktyg ligger fint förpackade hemma medans jag använder "riktiga" verktyg när jag ska skruva med hojen.

Sen väger ju påsen säkert 2,5 kg och det vill man ju inte släpa med när man kör supersport :P

Så jag skruvar hemma och njuter ute. :rock

Mvh /Try

Japp, har haft användning för dem ett par gånger, mitt ute i skogen.
Har även biltemas lagningskit, och ett litet bromslås. Skulle gärna vålda ner ett förstahjälpenkit med, men har inte plats för det, speciellt inte sedan jag byggde i ett larm under sadeln med.

Skruvar helst hemma, men har vid ett par tillfällen sluppit ringa efter hjälp tack vare verktygen så dom får stanna kvar.
Den stora ringnyckeln med förlängare har rätat upp några böjda kopplings/bromsgrepp under åren. (inte mina dock)
Kan inte komma på vad som är viktigare att ha där?

Last edited:
Jo för fan visst har jag det.
Består av en insexnyckel a la IKEA modell men levererad av Triumph samt en skruvmejsel som går att ändra från stjänskruvmejsel till spårmejsel.
Spelar ingen roll om jag tar bort dessa verktyg vad gäller vikt och plats.
Får ju bara plats med tankkortet under cutsen i vilket fall som.

Köp inte en Daytona om du vill ha med dig hela garderoben under cutsen.

Jag litar på att nån kompis kommer och hämtar mig om det strular,,,, därför ligger verktygen och orginalktsen hemma.

Jag tror jag blivit stående 1 gång på typ 8 år.

har dom alltid med mig och har använt dom många gånger trots att jag har bra koll på mina hojar :tummenupp

saker vibrerar loss osv.. inget konstigt med det.

jävligt surt om tex en kontakt till batteriet lossnar när man är ute och bombar, immobilisern kickar i och man inte har med sig vertygen för att sätta tillbaks den. :gråta

Originalsatsen ligger under kutsen.
Saknades när jag köpte hojjen, men lyckades köpa loss det av en vänlig själ här på SH.
Så nu är hojjen komplett!.
Hoppas på att slippa använda dessa framöver dock.

Har ingen kuts, eller ingen jag kommer in i och under sadeln måste man ju ha just verktyg för att komma in under. Verktygen ligger inslängda i någon hylla i garaget. :gnissla

Mina har jag alltid med, enda gången jag plockade ur dem för att rymma lite mer grejer var också den enda gången jag behövt dem :huvet

bultarna till ena bromsoket hade rallat upp efter att bara blivit dragna för hand på grund av stressmeck innan jag skulle i väg men efter att ha knackat på vid första bästa kåk så löste det sig med det.

numera lämnar jag dem aldrig...

Jo de ligger där de gjorde när hojen levererades.

Men i och med att det är Honda så känns de
lika överflödiga som flytkudden på flyget.

:hej

/e

Tror att den där verktygspåsen är som "Murphys lag".Om man skulle ta väck den så stannar väl hojen utan anledning.

Förmodligen är denna verktygspåse en kvarleva från den tiden när kvaliten på en mc ofta var mindre bra och har av någon anledning fortfarande hängt med till nutid utan att någon ifrågasatt den alltför mycket.Behöver man en verktygspåse på hojen idag inför varje runda så borde man nog ta sig en funderare över vad man egentligen kör för hoj. :crash

SMC-kedjan = spänna kedjan varje gång man kommer till en SMC körning, alternativ släppa den men har inte fått det än :D

Kittet är alltid med, har inte behövt själv men polaren med en z750 fick nytta av den när vi upptäckte att hans verktygskit är löjligt omöjlig att få ut :D

Varför skulle man plocka bort kittet?

Alla mc går sönder förr eller senare även om man underhåller dem korrekt. Det är för surt att stå 20mil hemmifrån och behöva ringa pappa med släpvagnen när det är ett skitfel man hade kunnat åtgärda själv...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!