Tingen
Fritt irrande i moderet speed
Blir det verkligen så???Momsen är bara en del. Den andra delen är kostnader. Försök deklarera så höga kostnader som möjligt och nolltaxera med enskild firma. Om du t ex har tjänsteinkomst 250-300k per år så betalar du in runt 75-90k per år i skatt. Dessa 75-90k kan du få tillbaka om du nolltaxerar eller t o m "gå förbi" noll. Det finns någon gräns för detta men resterande skjuts över automatiskt till nästa år och "sänker" nästa års inkomster med motsvarande belopp.![]()
Skattemyndigheten är ganska lätta att handskas med. Ibland behöver man argumentera för sin sak, men det kan man ju kanske göra. Kostnaderna ska vara av karraktären att de förbrukas i verksamheten. Man bör t ex inte hävda att man köpt guldtackor för pengarna – för då har man ju ett lager fullt med guldtackor som lätt kan omvandlas till pengar. Du ska ha kostnader som "förbrukas upp i rök". Man måste vara kreativ! Utöver detta så har du moms att få tillbaka.
jag kör firman i förlust med 100k varje år och inte får jag nån återbäring i från A skatt sedeln iallafall,det enda jag får är ränte och mil ers.
Däremot på F skatten får jag tilbaka allt utom 2300 som är till admina kostnader.