Tingen
Fritt irrande i moderet speed
Blir det verkligen så???Momsen är bara en del. Den andra delen är kostnader. Försök deklarera så höga kostnader som möjligt och nolltaxera med enskild firma. Om du t ex har tjänsteinkomst 250-300k per år så betalar du in runt 75-90k per år i skatt. Dessa 75-90k kan du få tillbaka om du nolltaxerar eller t o m "gå förbi" noll. Det finns någon gräns för detta men resterande skjuts över automatiskt till nästa år och "sänker" nästa års inkomster med motsvarande belopp.![]()
Skattemyndigheten är ganska lätta att handskas med. Ibland behöver man argumentera för sin sak, men det kan man ju kanske göra. Kostnaderna ska vara av karraktären att de förbrukas i verksamheten. Man bör t ex inte hävda att man köpt guldtackor för pengarna – för då har man ju ett lager fullt med guldtackor som lätt kan omvandlas till pengar. Du ska ha kostnader som "förbrukas upp i rök". Man måste vara kreativ! Utöver detta så har du moms att få tillbaka.
jag kör firman i förlust med 100k varje år och inte får jag nån återbäring i från A skatt sedeln iallafall,det enda jag får är ränte och mil ers.
Däremot på F skatten får jag tilbaka allt utom 2300 som är till admina kostnader.
eller? Men momsen lär man inte slippa...
Jag är ju tekniker, såna kan inget om ekonomi eller att sälja saker!
Å jag kör hoj, vad säger det om ekonomikunskaperna?
sitter alltid bak, hur man än gör...