Har MV Agusta bästa displayen!?

Jaså, mätarbögeriet har spridit sig från snöskotermarknaden…?

Jag har aldrig förstått behovet av något annat än en fet varvräknare och en tempvarningslampa och möjligtvis oljetryckslampa och shiftlight om man nu har feltaktsmotor och växellåda…

Men det finns uppenbarligen de som tycker annorlunda och tack och lov finns valfrihet på snöskotermarknaden. Det finns faktiskt en hel del folk som gladeligen hostar upp tio till tjugo lök extra för en ”premiummätare”. Väldigt ofta de som åker med musik i hjälmen, de som behöver GPS tre kilometer hemifrån och de som köper värsta sortens lössnömaskin…för att det ser fränt ut när man åker till macken och tankar…
 
Jaså, mätarbögeriet har spridit sig från snöskotermarknaden…?

Jag har aldrig förstått behovet av något annat än en fet varvräknare och en tempvarningslampa och möjligtvis oljetryckslampa och shiftlight om man nu har feltaktsmotor och växellåda…

Men det finns uppenbarligen de som tycker annorlunda och tack och lov finns valfrihet på snöskotermarknaden. Det finns faktiskt en hel del folk som gladeligen hostar upp tio till tjugo lök extra för en ”premiummätare”. Väldigt ofta de som åker med musik i hjälmen, de som behöver GPS tre kilometer hemifrån och de som köper värsta sortens lössnömaskin…för att det ser fränt ut när man åker till macken och tankar…
Tack för ett gott skratt och igenkännande ? Jag när jag anordnar turer kan bli tokig på dessa (män alltid) som inte kan prata om annat än "gadgets" på/till hojen. Gör ofta lite mer "kvinnliga" turer där vi blir mer en blandad skara och då kan dessa prylbögar tjata för sig och jag får massa damer för mig själv. Win-win ?
 
Personligen vill jag inte ha display på hojen. Det är okej om hastighetsmätaren är digital, men varvräknaren ska vara analog.

Om det är något historien lärt oss på bilsidan, så är det att vad tillverkarna än bygger själva så blir det snabbt utdaterat och ser gammalt ut bredvid en modern mobiltelefon.

Skulle min hoj visa gps i klustret så ska det vara mobilens gps, inte tillverkarens. Ingen, absolut ingen, tycker att en GPS som var fet 2013 känns modern och fräsch i dagsläget. Däremot kan en 10 år gammal hoj fortfarande kännas fin i linjerna, ha god prestanda och ligga fint på vägen.
 
Personligen vill jag inte ha display på hojen. Det är okej om hastighetsmätaren är digital, men varvräknaren ska vara analog.

Om det är något historien lärt oss på bilsidan, så är det att vad tillverkarna än bygger själva så blir det snabbt utdaterat och ser gammalt ut bredvid en modern mobiltelefon.

Skulle min hoj visa gps i klustret så ska det vara mobilens gps, inte tillverkarens. Ingen, absolut ingen, tycker att en GPS som var fet 2013 känns modern och fräsch i dagsläget. Däremot kan en 10 år gammal hoj fortfarande kännas fin i linjerna, ha god prestanda och ligga fint på vägen.
Förstår detta resonemang fullt ut, och håller nästan helt med. Dock finns det exempel även inom det digitala som är tidslösa. Kolla UI på en iPhone 3 och en iPhone 15, väldigt lika.

Är det något italienarna kan så är det design, och gällande MV skulle jag säga att de fått till en tidlös design även på displayen. Stilrent utan karta, bara pilar som visar nästa sväng etc. Kartan sitter i appen på telefonen och utvecklas av Here.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att italienska fordon åldras liiite bättre än japanska.
 
Jaså, mätarbögeriet har spridit sig från snöskotermarknaden…?

Jag har aldrig förstått behovet av något annat än en fet varvräknare och en tempvarningslampa och möjligtvis oljetryckslampa och shiftlight om man nu har feltaktsmotor och växellåda…

Men det finns uppenbarligen de som tycker annorlunda och tack och lov finns valfrihet på snöskotermarknaden. Det finns faktiskt en hel del folk som gladeligen hostar upp tio till tjugo lök extra för en ”premiummätare”. Väldigt ofta de som åker med musik i hjälmen, de som behöver GPS tre kilometer hemifrån och de som köper värsta sortens lössnömaskin…för att det ser fränt ut när man åker till macken och tankar…
Jag är en sån som behöver GPS 3 km hemifrån, noll lokalsinne? Uppskattar därför en inbyggd nav oerhört mycket.
 
Du skriver det som att det vore något positivt.
Lägger ingen värdering positivt / negativt, däremot är det exklusivt och dyrt. Gör du dig lika löjlig över klockor som är tillverkade för hand i Schweiz? ”En Casio är så mycket mer exakt” typ.
 
Lägger ingen värdering positivt / negativt, däremot är det exklusivt och dyrt. Gör du dig lika löjlig över klockor som är tillverkade för hand i Schweiz? ”En Casio är så mycket mer exakt” typ.
Exlusiviteten i handsvetsningen är ju lite av en chimär, det blir inte mer exakt, och ramarna blir individuellt olika. Det är lite som med bilar där "handmontering" används som en säljpunkt, det är bara trams och drömmar om svunna tider.
I MVs fall är det väl mest för att de tillverkar så små serier att de inte har råd att bygga robotfabriker för att svetsa ramar, och sedan tar säljarna och marketing det och gör det till något positivt.
Det som gör de dyra klockorna dyra är ju just exklusiv teknologi (och ett häftigt märke), inte att Tord står och monterar ihop dem med en hammare.
 
Även när den inte uppdaterats de senaste åtta åren?
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc. på displayen på hojen.
 
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc.
Det extra smarta hade varit att använda standard-apier för vanliga GPS-appar istället för att bygga något eget.
 
Det smarta är att kartan sitter i en app på telefonen och utvecklas av Here. Här kan man även planera rutter längs olika typer av vägar etc. Uppdateras dagligen. Man får bara anvisningar, avstånd etc.

Finns Here kvar om fem år eller försvinner bara funktionen ut i glömskan?

Känns lite som en handsfreesats som kostade 25 lax 1988.

Min poäng är inte att MV på något sätt inte är fräna hojar, för det ÄR de. Men vissa gadgets åldras snabbt och dit hör digitala displayer. En hoj förväntas funka i femtio år eller så, klokt är att fokusera på det som gör en hoj bra i längden, både tillverkare och konsumenter.
 
Det extra smarta hade varit att använda standard-apier för vanliga GPS-appar istället för att bygga något eget.
Lever du för att vara motvalls? Kan inget du inte har eller tycker vara bra? Here är ett vanligt GPS-api för info. En av tre kart-tillverkare i världen. ”Vanliga” GPS-appar finns inte.
 
Finns Here kvar om fem år eller försvinner bara funktionen ut i glömskan?

Känns lite som en handsfreesats som kostade 25 lax 1988.

Min poäng är inte att MV på något sätt inte är fräna hojar, för det ÄR de. Men vissa gadgets åldras snabbt och dit hör digitala displayer. En hoj förväntas funka i femtio år eller så, klokt är att fokusera på det som gör en hoj bra i längden, både tillverkare och konsumenter.
Lite som att fråga om Google finns om 5 år. Spontant känns det inte som du vet vad Here är.
 
Lever du för att vara motvalls? Kan inget du inte har eller tycker vara bra? Here är ett vanligt GPS-api för info. En av tre kart-tillverkare i världen. ”Vanliga” GPS-appar finns inte.
Varför är det då bara deras app som funkar med displayen?
 
Varför är det då bara deras app som funkar med displayen?
Displayen kopplas till en specifik MV Agusta app som har flera funktioner däribland ruttplanering / navigator. MV Agusta har i appen valt Here som kartleverantör, precis som Marcedes, Uber och några andra småföretag. Navigeringen skickas därefter tillbaka till displayen. Detta är riktigt smart efterssom även om appen inte uppdateras / blir obsolete så kommer kartan vara up-to-date. Ända smolket är om det skär sig mellan MV och Here, host host dålig ekonomi så att tjänsten stängs ner.
 
Finns Here kvar om fem år eller försvinner bara funktionen ut i glömskan?

Känns lite som en handsfreesats som kostade 25 lax 1988.

Min poäng är inte att MV på något sätt inte är fräna hojar, för det ÄR de. Men vissa gadgets åldras snabbt och dit hör digitala displayer. En hoj förväntas funka i femtio år eller så, klokt är att fokusera på det som gör en hoj bra i längden, både tillverkare och konsumenter.
Svarar en gång till på denna utifrån ett annnat perspektiv. Yes MV gör balla hojjar, men jag är den första att erkänna att de är opålitliga, dåligt med verkstäder, dålig kommunikation. Ja allt som är italienskt egentligen. Nästan bara design och ”känsla”. Vilket jag älskar?

Just på grund av ovan är jag så förvånad av att de lyckats klämma ur sig ett så bra interface. Det går liksom inte ihop. Ungefär som att ”Hej Apple, kan ni hjälpa oss att göra en display här?”

Jag kan nästan lova att ni skulle få samma känsla om ni satte er i sadeln, sjukt bra helt enkelt.
 
Exlusiviteten i handsvetsningen är ju lite av en chimär, det blir inte mer exakt, och ramarna blir individuellt olika. Det är lite som med bilar där "handmontering" används som en säljpunkt, det är bara trams och drömmar om svunna tider.
I MVs fall är det väl mest för att de tillverkar så små serier att de inte har råd att bygga robotfabriker för att svetsa ramar, och sedan tar säljarna och marketing det och gör det till något positivt.
Det som gör de dyra klockorna dyra är ju just exklusiv teknologi (och ett häftigt märke), inte att Tord står och monterar ihop dem med en hammare.
Något OT:

Nja, ramar som är handsvetsade blir ju inte olika i sig, de kommer att se likadana ut allihop och de kommer att vara utbytbara med varandra. SVETSARNA kommer att vara lite olika, vissa bättre och vissa sämre.

Vi svetsar mycket på jobbet, ALLA produkter svetsas i någon form av jigg just för att de ska se likadana ut. Däremot, små serier blir handsvetsade, stora serier kör vi i robotsvetsar. Och det behöver inte heller vara positivt att det är robotsvetsat, det betyder bara att alla blir exakt likadana. Lika bra, eller lika dåliga, beroende på hur bra programmerat det är. Och en duktig svetsare kan lägga lika snygga svetsar som en robot. Med skillnaden då att roboten gör en lika snygg svets den första den gör måndag morgon som den sista på fredag eftermiddag. Där kan det skilja lite...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top