Har moderna grävlingar diffspärr?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Allt måste ju vara bättre än enhjulsdriften min voffla 940 är försedd med när man försöker forcera snövallen som mysteriskt uppförts bredvid bilen under natten.
Dessutom har jag attåmat som försvårar det när jag ska "gunga" ut den.

Det i samband med att min bil är en gammal skrothög som dricker för mycket för vad man får ut gör att man kollar lite lätt åt andra bilar. Modernare bilar.

Med modern syftar jag på de med tillverkningsdatum kring 03-05 eller senare och undrar då: Har de i regel diffspärr? Fattar givetvis att de flesta 4wd:er har det men hur är det med basic fwd-bilar?

ps. God Jul!

Ersätt automaten med en M90 så har du den optimala bilen :tummenupp

Diffspärr vet jag inte men de använder väll varianter av antispinn. Polarens 540i Touring från -98 har iof diff.

Ersätt automaten med en M90 så har du den optimala bilen :tummenupp

Släng in en diffspärr så har du en deal!
Nånstans där bak i reptilhjärnan förstår ändå jag att jag inte bör ha ett dyrt fordon då jag är rätt duktig på att sänka värdet på dom.
Och det är ju automaten och enhjulsdriften som stör när man vardagsleker där utrymme finns, så här på vintern.

Diffspärr vet jag inte men de använder väll varianter av antispinn. Polarens 540i Touring från -98 har iof diff.

Antispinn som bromsar det hjulet som spinner eller stryper tändningen om något spinner? Bromsa spinnhjul lär ju hjälpa lite. Gammelbimmer kanske är ett alternativ isf, eller behöver man en kraftig stroke kanske?
Ett annat alternativ är ju en söskyffel i bakluckan och ett glatt humör men jag hoppas att det inte ska behöva gå så långt.

Nej. Däremot diffbroms :)

Lite skillnad men vafan. Nya ford focus Rs har ju diffbroms original. Även gamla volvo 850R. Volvons sög dock...

Inte ens 4x4 bilar har diffspärr original. Oftat öppna diffar men vissa har diffbroms/LSD. Men dom spärrar ju inte till 100%, typ Cherokee XJ har det i bakaxeln.

Dom bilar som har riktig diffspärr är vissa Landcruisers, nån enstaka Patrol om jag minns rätt, TGB 11,13 och 20, Unimog, vissa Merca G-klass...det är väl dom jag kommer på nu.

Det är ganska ovanligt med diffbroms tom på BMW. På 7-serien finns det inte överhuvudtaget och på 3 och 5-serie är det tillval. Oavsett vilken motor som sitter i. Så var det i alla fall på E30-E90 och E28-E39. Jag är iofs inte bergsäker men men. Undantaget M modeller och X modeller.

Inte ens 4x4 bilar har diffspärr original. Oftat öppna diffar men vissa har diffbroms/LSD. Men dom spärrar ju inte till 100%, typ Cherokee XJ har det i bakaxeln.

Dom bilar som har riktig diffspärr är vissa Landcruisers, nån enstaka Patrol om jag minns rätt, TGB 11,13 och 20, Unimog, vissa Merca G-klass...det är väl dom jag kommer på nu.

Och många pickisar!

Farsans pickis har det, en Mazda B2500 diesel.

Ovärderligt när man ska dra hem veden man har stulit eller älgarna man har tjuvskjutit!

Det är ganska ovanligt med diffbroms tom på BMW. På 7-serien finns det inte överhuvudtaget och på 3 och 5-serie är det tillval. Oavsett vilken motor som sitter i. Så var det i alla fall på E30-E90 och E28-E39. Jag är iofs inte bergsäker men men. Undantaget M modeller och X modeller.

Riktig diffbroms (och inget elektroniskt tjafs) fanns inte ens som tillval på senare e39, jag tror inte ens att det har funnits till nån utom M5.

Modernare VAG-bilar med ESP har antispinn som både stryper motorn och bromsar det spinnande hjulet. Vilket ibland kan vara lite irriterande. Och är det riktigt glashalt och man kör långsamt (krypfart) så verkar det ibland som att systemet får ett helt eget liv och fattar sina beslut med hjälp av en slumptalsgenertor istället för informationen från sensorerna.

Alla grävlingar jag sett har spretat med alla ben samtidigt så tveksam

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...