Har min helt nya bil gått sönder?!

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
I tisdags köpte jag en 2018 års Skoda Fabia med 50 mil på mätaren av en stor Skoda-återförsäljare. Ikväll hissade jag upp den i en gör-det-själv-hall för att göra helt rent så att jag kan lägga på rostskyddsmassa i helgen. Då hinner den torka över natten, tänkte jag. När jag går in under bilen och blickar upp mot motorn (trecylindrig, enliters bensinare med turbo) möts jag av den här synen. Vad är det?! Något slags...fett? Var kommer det ifrån? Vad kan ha hänt?

:jisses
 

Bifogat

  • IMG_5270.JPG
    IMG_5270.JPG
    1.8 MB · Visningar: 298
  • IMG_5269.JPG
    IMG_5269.JPG
    1.8 MB · Visningar: 268
  • IMG_5273.jpg
    IMG_5273.jpg
    1 MB · Visningar: 254
Skulle ju kunna vara fett från drivaxeln, en spricka i damasken hade ju spritt ut fettet just där när drivaxeln snurrar!
 
En bild för att se helheten underlättar alltid orienteringen, lite :)

Ännyhow så kan jag tänka mig att det blivit en liten miss här, Skoda brukar kanske annars vara den bättre VW produkten. Förmodligen har dom tyska labbråttorna glömt hur man tätar en inre drivknut eller så köpte dom in en miljard drivaxlar med konstruktionsfel och tyckte det blev lite dyrt att byta.

Här har vi en Polo something something, gissa vad plåten ovanför drivknuten är till för?

20181027-080914.jpg
 
Det är en värmeplåt för att skydda damasken.


Klosse, jag tycker mig se att det är en märkligt veck på damasken närmast klammern, snurra på drivaxeln och dra isar damasken, det kan ju vara en liten spricka i den.
 
Last edited:
Förresten, kosta på dig en rostskyddsbehandling, den fina svarta balken blir brun av rost rätt snabbt.
 
Ny bil = garanti. Så det är ju liksom verkstadens problem att lösa.

Sen bör man ju, innan garantin tar slut, granska allt kritiskt.
Kyler inte Ac:n lite dåligt, låter det inte lite väl mycket om hjullagret bak, tjuter det lite från bakdörren kanske de skall byta tätningslist, osv.
 
Skodan blev alldeles till sig, och lämnade ett så kallat snigelspår, när du så snabbt och ogenerat lyfte upp henne(?) och började titta runt och smeka ;)
 
Det var ju därför som jag hade bilen uppe igår, tvättade rent för att lägga på rostskydd idag. Eller menade du betala någon för att få det gjort?
Ska du ha den i fem år så räcker det att spraya alla nakna ytor, ska du ha den i tio år så lämna in den.
Jag hjälper ofta en rostsskyddsfirma att klä av och på nya bilar som ska rostskyddas, helt plåtrent, skrämmande.
 
Tänker du på hålrum som inte går att komma åt utan specialverktyg?
Tar du bort innerskärmarna och plastkåporna under bilen så har du bara naken plåt, bra tätade dörrar och balkar på Skodan men i övrigt lika naken som balken vi pratade om tidigare.
Sen blir bilen tystare med ett rejält rostskydd.

1457011630847_TQYJTZjl_thumb2x.jpg
 
Tar du bort innerskärmarna och plastkåporna under bilen så har du bara naken plåt, bra tätade dörrar och balkar på Skodan men i övrigt lika naken som balken vi pratade om tidigare.
Sen blir bilen tystare med ett rejält rostskydd.

1457011630847_TQYJTZjl_thumb2x.jpg
Snyggt! Men går det bra att måla/spraya rakt över gummidamasker och rubbet?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top