Har min helt nya bil gått sönder?!

Finns då ingen varningslampa som tänds för drivknutar...
Nej, den bilden är från en annan bil. Men jag är orolig över konsekvenserna av att köra i ur och skur utan det fett på drivaxeln som syns på den här bilden från min bil (damasken vid pilen är tydligen skadad). Ingen fara, sa verkstaden den 14 november. Men jag undrar hur sant det är. Har ju kört över 300 mil nu på det här viset. Och fortsätter tills jag har fått tid för byte den 9 december.
 

Bifogat

  • IMG_5273.jpg
    IMG_5273.jpg
    1 MB · Visningar: 39
Last edited:
De kanske räknar med att byta hela knuten redan från början. Jag hade inte accepterat att behålla en knut som gått med för lite fett. Det är inte fett därinne utan anledning och även utan mätbart vridmoment i motorn blir det en del krafter på knuten.
 
Haha , det är sporthojs nya "borra" , avd 32 omnämns som tänkar vistelseplats när diverse fel uppkommer - jag var var tvungen och lägga till Luleå så inte folk tror att man slutar upp hos gynekologen:hihi
 
Nej, den bilden är från en annan bil. Men jag är orolig över konsekvenserna av att köra i ur och skur utan det fett på drivaxeln som syns på den här bilden från min bil (damasken vid pilen är tydligen skadad). Ingen fara, sa verkstaden den 14 november. Men jag undrar hur sant det är. Har ju kört över 300 mil nu på det här viset. Och fortsätter tills jag har fått tid för byte den 9 december.

Det där lilla är ingen fara, jag byter ofta damasker som har gått av på mitten och ofta har man kört många hundra mil helt utan fett innan knuten givit upp.
Det är väldigt lite fett som behövs på kulorna i knuten, bara den inte går torr.

Självklart kommer verkstan att inspektera knuten när dom fixar bilen, men en ny knut kommer du inte att få för att du tycker det, om det inte är nåt fel på den.
Kan inte verkstan visa för Skoda att den behöver bytas, så tar dom inte det, utan isåfall får dom bekosta det själva, det kanske dom gör, det vore goodwill för kunden det.
 
Det där lilla är ingen fara, jag byter ofta damasker som har gått av på mitten och ofta har man kört många hundra mil helt utan fett innan knuten givit upp.
Det är väldigt lite fett som behövs på kulorna i knuten, bara den inte går torr.

Självklart kommer verkstan att inspektera knuten när dom fixar bilen, men en ny knut kommer du inte att få för att du tycker det, om det inte är nåt fel på den.
Kan inte verkstan visa för Skoda att den behöver bytas, så tar dom inte det, utan isåfall får dom bekosta det själva, det kanske dom gör, det vore goodwill för kunden det.

Bästa är alltså att köra slut på den, skylla på fabtikationsfel i damasken, och få en helt ny? :va
Själv tror jag att jag hoppar på vw produkt, efter en stunds googlande. :crash
 
Men tror du att Skoda verkligen kan garantera att drivknut och drivaxel har samma hållbarhet som en som inte har körts 500 mil med ”det där lilla”?

Jag kan tänka mig följande:

1. - Man byter damask, inspekterar drivknuten och allt är frid och fröjd.

2. - Man byter hela drivknuten.

3. - Man byter hela drivaxeln.

4. - Man byter damask och hoppas att den håller garantitiden ut.

Om jag ska vara helt neutral så är ju rutinen av garantiärenden att man ska kunna dokumentera felet / skadan.
Finns inget fel vid reparationsärendet så finns det heller inget att dokumentera.
Givetvis finns ju då en notering att man genomfört en reparation, och företaget kan ansöka om goodwill efter garantitidens utgång, men ärenden avgörs från fall till fall.

Ska jag tro nåt så tror jag att knuten överlever resten av bilen, den inre knuten utsätts ju inte för lika stora belastningar som den yttre, i form av vridbelastning vid sväng.

Ska ändå bli intressant att se hur man löser detta.
 
Med tanke på hur bilen ser ut utanpå när man kört några dagar efter en tvätt misstänker jag att även drivknutar får en del smet på sig av salt, grus och elände. Kan fettet komma ut så kan annat komma in. Visst saknas centrifugalkraften, men stannar man kan lite skräp ramla in.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top