Bankörning behöver inte vara såååå dyrt:
Däck: beggade för ca 1500:- / uppsättning. Räcker gott o väl 1-2 bandagar med mycket gasande.
Anmälan / kursavgift:500:- till 1000:- per gång.
Bromsar: Byt olja ofta och kolla beläggen ofta = ca 1000:- per år..
Sen tillkommer det ju lite x-tra service på hojen om du skall köra många banåkningar per år: byta olja o filter lite oftare till exempel.
Skall du bli seriös o ta licens så blir det lite dyrare.
Krashkåpor, kraschpuckar, xtra drev, verktyg, osv.
Licensen kostar ca 2000:- per år och en uppkörning för licens ca 5-900:- (tror jag)
Anmälningsavgifterna till tävlingarna brukar vara den hårda biten när du tävlar(om du inte krashar mycket förstås.)
Ju mer seriös du är, desto dyrare blir det.
Jag vet personer som har klarat sig på 2 uppsättningar däck en hel tävlingssäsong...glada amatörer som har fruktansvärt kul.
Depålivet är definitivt kul. massa nya vänner och alltid trevligt folk att fråga om råd eller "bonna" hjälp av
en billig klass att börja med, är ju R600, SP250 där hojarna är mer standardbetonade och inte kräver lika mycket servic och TLC som en 125R(som också är en förhållandevis billig klass, dessutom en "äkta" racer)
Den viktigaste frågan är dock den du bör ställa dig själv:
Är detta så dj-kla kul att jag vill syssla med det??? (svarar du ja, så finns det alltid lösningar för att kunna tävla / träna / åka....
lycka till