Har man råd med banracing?

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Är fetsugen på att börja med banracing. Kanske till och med tävla lite. :Rockbanan
Men frågan är ju vad det egentligen kostar...?
Måste man vara tokrik för att ha den här hobbyn?
Själv ligger man ju på fel sida om 20.000-kronorsstrecket när det gäller månadsinkomst... :gråta

/ I C E

Nån som vet på ett ungefär vad ni lägger i månaden på den här hobbyn? :brinnerup

Du måste vara beredd att göra uppoffringar och skita i din hälsa, samt känslan av att annars vara "rik". Det kostar alltid mer än du tror.

Man lägger så mycket man har råd helt enkelt. Kanske räcker det till ett par träningar på en säsong. Kanske några tävlingar. Kanske hela säsongen. Man börjar att ta licensen och känner sig sedan för vad man har råd med.

Chris Ash skrev:
Det kostar allt du har och äger.

Det är sånt snack som skrämmer iväg folk från racing. Jag är långt ifrån rik och har inte behötv lägga "allt jag äger" för att köpa en racer, ta licens, träna och köra en tävling. Långt därifrån. Sanningen är att man gör vad man har råd med. Som med allt annat. Racing kan kosta mycket eller inte fullt så mycket. Som allt annat.

I C E skrev:
Är fetsugen på att börja med banracing. Kanske till och med tävla lite. :Rockbanan
Själv ligger man ju på fel sida om 20.000-kronorsstrecket när det gäller månadsinkomst... :gråta

/ I C E

Nej man behöver inte vara tokrik.. Jag tjänar under 19 000:- och jag har råd..

/JPS

Det är ju en oftast en tröskel att starta. Dyrt i början för att man kanske inte har komplett med verktyg, garage etc. Sen blir det dyrt för att man kanske vill åka mycket, köpa dyrare prylar osv.
Men, det behöver inte kosta allt man har, men mycket beror på vilken nivå man vill lägga sig på.
Men ser man till att hålla nere andra livskostnader kan man klara en säsong utan större problem på lägre nivå, även med ganska låga inkomster.
Risken är väl bara det att när man väl fått blodad tand, är det som Chris säger, man satsar mer och mer, och oftast är det plånboken som sätter stoppet.

Nyteknik skrev:
Det är sånt snack som skrämmer iväg folk från racing. Jag är långt ifrån rik och har inte behötv lägga "allt jag äger" för att köpa en racer, ta licens, träna och köra en tävling. Långt därifrån. Sanningen är att man gör vad man har råd med. Som med allt annat. Racing kan kosta mycket eller inte fullt så mycket. Som allt annat.

Nä såklart...fjolkör man var tredje-fjärde tävling och så, så blir det ju billigare....

Vart kan man hitta sånna , tänkte om det fanns någon speciell annons sida eller liknande för det finns ju knappast på blocket.

marcus_136 skrev:
Vart kan man hitta sånna , tänkte om det fanns någon speciell annons sida eller liknande för det finns ju knappast på blocket.

www.roadracing.se finns det ett par st.

MCERR-listan dyker det upp ibland. Såna här cyklar får man oftast leta upp själv. De står ute och väntar nånstans i skogarna......

I C E skrev:

/ I C E

Haka på och ta licensen till att börja med!
Det kostar 900:- för två dagar. 27/7-28/7.
Sök på licenskurs här på forumet för mer info!

/X-up

Bankörning behöver inte vara såååå dyrt:
Däck: beggade för ca 1500:- / uppsättning. Räcker gott o väl 1-2 bandagar med mycket gasande.
Anmälan / kursavgift:500:- till 1000:- per gång.
Bromsar: Byt olja ofta och kolla beläggen ofta = ca 1000:- per år..

Sen tillkommer det ju lite x-tra service på hojen om du skall köra många banåkningar per år: byta olja o filter lite oftare till exempel.

Skall du bli seriös o ta licens så blir det lite dyrare.
Krashkåpor, kraschpuckar, xtra drev, verktyg, osv.
Licensen kostar ca 2000:- per år och en uppkörning för licens ca 5-900:- (tror jag)
Anmälningsavgifterna till tävlingarna brukar vara den hårda biten när du tävlar(om du inte krashar mycket förstås.)
Ju mer seriös du är, desto dyrare blir det.
Jag vet personer som har klarat sig på 2 uppsättningar däck en hel tävlingssäsong...glada amatörer som har fruktansvärt kul.
Depålivet är definitivt kul. massa nya vänner och alltid trevligt folk att fråga om råd eller "bonna" hjälp av :)

en billig klass att börja med, är ju R600, SP250 där hojarna är mer standardbetonade och inte kräver lika mycket servic och TLC som en 125R(som också är en förhållandevis billig klass, dessutom en "äkta" racer)

Den viktigaste frågan är dock den du bör ställa dig själv:
Är detta så dj-kla kul att jag vill syssla med det??? (svarar du ja, så finns det alltid lösningar för att kunna tävla / träna / åka....

lycka till

Catman skrev:
Bankörning behöver inte vara såååå dyrt:
Däck: beggade för ca 1500:- / uppsättning. Räcker gott o väl 1-2 bandagar med mycket gasande.
Anmälan / kursavgift:500:- till 1000:- per gång.
Bromsar: Byt olja ofta och kolla beläggen ofta = ca 1000:- per år..

Sen tillkommer det ju lite x-tra service på hojen om du skall köra många banåkningar per år: byta olja o filter lite oftare till exempel.

Skall du bli seriös o ta licens så blir det lite dyrare.
Krashkåpor, kraschpuckar, xtra drev, verktyg, osv.
Licensen kostar ca 2000:- per år och en uppkörning för licens ca 5-900:- (tror jag)
Anmälningsavgifterna till tävlingarna brukar vara den hårda biten när du tävlar(om du inte krashar mycket förstås.)
Ju mer seriös du är, desto dyrare blir det.
Jag vet personer som har klarat sig på 2 uppsättningar däck en hel tävlingssäsong...glada amatörer som har fruktansvärt kul.
Depålivet är definitivt kul. massa nya vänner och alltid trevligt folk att fråga om råd eller "bonna" hjälp av :)

en billig klass att börja med, är ju R600, SP250 där hojarna är mer standardbetonade och inte kräver lika mycket servic och TLC som en 125R(som också är en förhållandevis billig klass, dessutom en "äkta" racer)

Den viktigaste frågan är dock den du bör ställa dig själv:
Är detta så dj-kla kul att jag vill syssla med det??? (svarar du ja, så finns det alltid lösningar för att kunna tävla / träna / åka....

lycka till

Mkt bra skrivet Tom :tummenupp Kunde inte gjort det bättre själva.
Den svåra biten är väl den att man får sådan otrolig abstinens när man inte kan köra (har själv haft ryggskott många veckor nu :död )

Go for it I C E, du kommer inte att ångar dig!!

Nyteknik skrev:
Ring på denna Honda RS 250 R och kolla vad en 250 i bra skick kostar. Inte skjortan. Och 250 är roligare än 125. Det hör man ju på namnet.

45000kr kostar den.

Hehe, sant sant! 250 regerar :banana
Jag har också gått i tankarna på att köpa en 250R...
Hur är det att få tag på delar till t.ex. Honda RS250? Lätt? Dyrt? Hur ser det ut på beg. marknaden?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti