Har jag åkt dit för fortkörning?

saffran

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
cbr600
Hejsan alla!

Var nere och hälsade på mina två väninnor i helgen. Åkte i lite över 100 på 90-väg och en kamera blixtrade till och tog en bild på mig. Problemet är dock att jag lånade min pappas bil och vi bor på skilda adresser.

Jag har inte vågat säga något till pappa då jag vet att han skulle slå ihjäl mig. Vart kommer böterna komma om dom kommer överhuvudtaget? Är det någon som vet hur det ligger till då jag snart får magsår. Please help me.

Hejsan alla!

Var nere och hälsade på mina två väninnor i helgen. Åkte i lite över 100 på 90-väg och en kamera blixtrade till och tog en bild på mig. Problemet är dock att jag lånade min pappas bil och vi bor på skilda adresser.

Jag har inte vågat säga något till pappa då jag vet att han skulle slå ihjäl mig. Vart kommer böterna komma om dom kommer överhuvudtaget? Är det någon som vet hur det ligger till då jag snart får magsår. Please help me.

Tråkigt nog så kommer de att kolla upp din fars närmaste släktband och de kommer därför med stor säkerhet även hitta igen ditt körkortsfoto:huvet
Det lustiga är ändå att brevet från dem kommer att gå direkt till dig så din far behöver nog inte få reda på vad som hänt om du nu inte vill det:tummenupp

Tråkigt nog så kommer de att kolla upp din fars närmaste släktband och de kommer därför med stor säkerhet även hitta igen ditt körkortsfoto:huvet
Det lustiga är ändå att brevet från dem kommer att gå direkt till dig så din far behöver nog inte få reda på vad som hänt om du nu inte vill det:tummenupp

Jag har också hört talas om det, men gör dom verkligen det, jag måste vara fotad ett dussin gånger i mammas bil och ingen av oss har fått några brev.
(flera år sedan)
Jag har även kört exets bil för fort förbi kameror som blixtrat, på den tiden vi bodde ihop, men inga brev

Är inte det där bara skrämseltaktik?

Jag har också hört talas om det, men gör dom verkligen det, jag måste vara fotad ett dussin gånger i mammas bil och ingen av oss har fått några brev.
(flera år sedan)
Jag har även kört exets bil för fort förbi kameror som blixtrat, på den tiden vi bodde ihop, men inga brev

Är inte det där bara skrämseltaktik?

Sambon åkte dit för 6km/h för fort på en 70km sträcka mellan Luleå och Piteå förra året, hon körde min ena bil och brevet kom direkt till henne så nog letar dom igenom hushållet som bilen är skriven i, det är helt säkert:mad:

Sambon åkte dit för 6km/h för fort på en 70km sträcka mellan Luleå och Piteå förra året, hon körde min ena bil och brevet kom direkt till henne så nog letar dom igenom hushållet som bilen är skriven i, det är helt säkert:mad:

Å fan, då har jag haft tur, eller så är jag inte speciellt lik mig på körkortsbilden.

det ska nog allt komma till dig personligen.

farsan har åkt dit ett antal gånger (i Norge...) då han åkt i jobbet med sin tjänstebil, och på något sätt kan dom/polisen kolla upp vilka som jobbar på det företaget och jämföra med bilden så breven kommer hem till honom.

(så säger han senare till att den svenska polisen att han ska betala och så skickar den norska polisen brev... som vi slänger... dagens post alltså, breven kommer aldrig fram hehe)

Lite olika bud ser jag. Har hört någonstans att bara cirka 10% av bilderna dom tar går att använda, stämmer detta?

Känns som mina 2000 i böter kommer väldigt olägligt iallafall.

Hejsan alla!

Ja gjorde samma sak typ för ett par månader sen, brände förbi kameran i farsans bil o gick o vänta på 4000 i böter, men klarade mig iaf...

så de nog lugnt :pannkyss

Är nästan helt säker på att böterna kommer till den person som bilen är skriven på, sen är det upp till han att säga vem som kör bilen.

Är nästan helt säker på att böterna kommer till den person som bilen är skriven på, sen är det upp till han att säga vem som kör bilen.

Det vore väldigt fult av dom att göra så, eftersom man inte är skyldig att ange vem som kör.

det har ett flertal gånger varit på tal att dom ska göra om det till så, alltså att personen som äger bilen åker dit på det, och sedan är det den personens problem att fixa pengar från den som verkligen körde.

men det har aldrig blivit så, utan det är personen som kör bilen vid (foto)tillfället som åker dit på det, och kan inte personen identifieras har polisen inget att arbete på.

Jag körde en bil som en av mina skapare ägde, kameran blixtrade till och så var det med det.
Efter ett par veckor kom ett brev till skaparens adress/dödsbo, då skaparen hade gått bort nån månad tidigare. I brevet stod det att blabla, du får gärna skriva här om du vet vem som kört bilen.

Ingen skickade in det brevet, och efter ett par tre månader kom det ett brev hem till mig med foto och svarsbrev för bekännelse. Bara att skriva under för min del. Fanns inte så mycket att säga, var bra bild.

Jag körde en bil som en av mina skapare ägde, kameran blixtrade till och så var det med det.
Efter ett par veckor kom ett brev till skaparens adress/dödsbo, då skaparen hade gått bort nån månad tidigare. I brevet stod det att blabla, du får gärna skriva här om du vet vem som kört bilen.

Ingen skickade in det brevet, och efter ett par tre månader kom det ett brev hem till mig med foto och svarsbrev för bekännelse. Bara att skriva under för min del. Fanns inte så mycket att säga, var bra bild.

Upp med bilden!

De nya kamerorna har jag hört ska ta foto med hjälp av IR blixt, och därmed vara osynliga för ögat.
Stämmer det?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...