Spännande upplösning!!! Eller....
För er som har följt denna tråd och för er som varit hjälpsamma med tips kan jag nu berätta lite nyheter
.
Som jag beskrivit tidigare har jag sökt identiteten på denna motorcykel genom kontakter med olika myndigheter och register i olika former. Sökt bland försäkringsbolag, Larmtjänst, polisen, MHRF m.fl. samt även idkat en del släktforskning kring den tidigare "ägaren". Dock har jag inget lyckats få fram några uppgifter alls som kan hjälpa mig. Var väldigt uppgiven och funderade ett tag på att sälja hojen som den är. Som tur var gjorde jag inte det.
Jag fick för ett tag sedan tips om att kontakta en herre i södra Sverige som ägnar mycket tid åt att söka i register och samla information om motorcyklar och deras tidigare registreringsnummer. Han har hjälpt många att få fram information så att de kunnat registrera in dem på nytt. Lät nästan för bra för att vara sant, men det var inget svårt beslut att ringa upp honom och se vad han kunde hjälpa till med.
Efter att ha pratat med honom och beskrivit min situation, samt överlämnat de uppgifter jag hade, så lovade han se vad han kunde göra av detta. Nu kunde jag bara sitta och hoppas på det bästa...
Så idag fick jag beskedet att han funnit den!
. YES! Äntligen. Helt fantastiskt!
I de gamla registreringshandlingarna som jag fick en kopia på så stod det att den hade haft ett B-nummer. Den första ägaren var namngiven men redan samma år (1971) stod försäkringsbolaget Trafik-Bore som ägare, därefter var den avförd ur registret. Nu förstår jag varför... Den hade blivit stulen.
Den hade aldrig hunnit få de nya nummerplåtarna och var därför inte sökbar i dessa register.
Glad som fanken över att äntligen få fram identiteten på hojen så var jag också ivrig att få veta mer. Lyckades spåra rätta på den första ägaren som idag är 66 år gammal. Ringde upp honom och frågade om han haft en Yamaha 125:a 1971. Jodå, det stämde. Han hade varit på Solna MC och köpt denna, varpå han körde hem den och låste in den i ett cykelstall. Nästa morgon var den stulen! Han hann inte äga den ett dygn ens. Kan förstå hur hemskt det måste ha varit när man förverkligat sin dröm och just köpt sin första motorcykel och så händer detta.
Hur som helst så hade vi ett trevligt samtal. Det visade sig att både han och hans fru kör motorcykel idag. Han frågade om det var möjligt att komma förbi och återse sin gamla hoj vid tillfälle, vilket jag tyckte var helt okej. Det måste ju vara en himla nostalgikick att se sin gamla hoj i nyskick 50 år senare.
Vem som stulit motorcykeln lär man aldrig få veta, men den här bortgångne Blomdell var sannolikt ingen hederlig person. Han hade trots allt haft en stulen motorcykel i sitt förvar under många år, så någon riktig "ägare" var han aldrig.
Nu väntar jag in registreringshandlingarna för att sedan gå vidare med ursprungskontroll och därefter registreringsbesiktning. Hoppet har återvänt och med lite tur skall det väl kunna bli någon åktur innan säsongen är över.
Det här var en bra dag!