Har hojen men saknar alla papper på den - hur regga in den?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Tänkte jag också på. Kungliga Biblioteket har digitaliserat massor, resten är väl på microfiche. Vet man datum och ort kan det ju vara värt ett försök.

https://kb.se/hitta-och-bestall/hitta-i-samlingarna/svenska-dagstidningar.html

Bra tips där! Men, då jag inte har en blekaste aning om när killen drunknade under detta år så blir det rätt många tidningar att bläddra igenom för att eventuellt hitta det. Och hittar man en artikel så är det även tveksamt om namnet stod utskrivet, troligare att det stod "Ung man i 16-årsåldern druknad". Tror dessvärre att den här lösningen blir svår att ta sig igenom. Tack ändå för uppslaget. Hade ingen aning om att man kunde söka sådana gamla saker ur tidningar.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Kan nämna att jag har uppgifter på en likadan motorcykel av samma årgång som finns i registret och tänkte att man med hjälp av dom uppgifterna kunde söka efter andra med intilliggande ramnummer t.ex. men det gick inte.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det här är ändå hojkollektivet när det är som allra bäst!
Någon har ett problem och många kommer till undsättning med förslag och hejarop.

Själv har jag inga förslag, men ett hejarop kan jag alltid bjuda på, HEJA, hoppas det löser sig! :krama
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har du testat följande sökterm? as2j site:biluppgifter.se
Den ger träffar med ramnummer och allt på flera hojar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En tanke men du har kanske redan gjort detta, hur funkar det att söka i socialamedier? Har inte själv Facebook men merparten har väl det idag och jag tänker så här att har du alls bara nåt att gå på om var killen som drunknade bodde så borde man ju kunna ha en liten chans att hitta nån som vet vet. Just att han drunknade som 16-åring borde ju göra det lättare att söka för det kan ju inte drunkna så många unga per år och såna saker har väl en tendens att inte lika lätt glömmas även om det är 50 år sen och han borde ju haft vänner som fortfarande är kvar i livet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske pastorsexpeditionen kan hjälpa? Har ingen aning ifall man måste veta namnet på den avlidne eller om det räcker att veta året han dött och du vet väl även året han föddes.

Det är ju inte så säkert att namnet står i en nyhetsartikel men via den så hittar du ju dagen han dött och då tycker jag pastorsexpeditionen borde kunna hitta honom.

Hur mycket vet du om han som drunknade? Kanske hittar honom här?
https://sok.riksarkivet.se/dodregister
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du testat följande sökterm? as2j site:biluppgifter.se
Den ger träffar med ramnummer och allt på flera hojar.

:tummenupp Hittar man en hoj som det är länge sedan den besiktats så är nog chansen stor att man det är ett billigt objekt man kan få köpa ifall man kontaktar ägaren på rätt sätt. Men folk tenderar ju tro att dom sitter på nåt som är värt sin vikt i guld så det gäller nog att sköta sig rätt. Eller helt enkelt bara köra kvantitet och bomba ut med välformulerat brev till samtliga hojar man hittar.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Tack allihopa för alla fina tips och idéer! Fantastiskt kul att se att så många engagerar sig i en sådan här sak.
Via biluppgifter.se kom jag ingenvart. Vet inte om jag gör fel, men inte fick jag fram några Yamaha 125-kubikare där inte.
Pastorsexpeditionen har jag försökt med för länge sedan, men det gick inte. Ska göra ett försök igen och se om dom är mer uppdaterade idag. Mycket har ju att göra med vilken person man träffar har jag märkt. En del verkar inte orka bry sig.
Hade jag haft ett personnummer eller namn på den som hade den från början så hade man ju haft ett halmstrå att grabba tag i, men det har jag tyvärr inte. Facebook är inte min grej heller dessvärre. Får kolla om någon av barnen kan bistå där.
Någon har sagt tidigare att man skulle kunna åka till en myndighet någonstans (vet ej vilken eller var) och där kunna sitta och bläddra i register själv. Tror mer och mer på att den här hojen endast funnits med i det gamla registret med de gamla nummerplåtarna.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bra tips där! Men, då jag inte har en blekaste aning om när killen drunknade under detta år så blir det rätt många tidningar att bläddra igenom för att eventuellt hitta det. Och hittar man en artikel så är det även tveksamt om namnet stod utskrivet, troligare att det stod "Ung man i 16-årsåldern druknad". Tror dessvärre att den här lösningen blir svår att ta sig igenom. Tack ändå för uppslaget. Hade ingen aning om att man kunde söka sådana gamla saker ur tidningar.

På den tiden var det i princip obligatoriskt med dödsannonser. Visst blir det många tidningar, men om du vet ort och ungefärligt datum och han var så pass ung så har du lite att gå på. Men jag håller med dig - det är ett svårlöst fall. :)
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj

Hej
Jag fattar inte hur du får fram dessa uppgifter... :( Har knappat på deras hemsida och får inte fram ett dugg. Måste man vara medlem och inloggad för att det skall fungera?
Det jag i så fall kan få fram här är ägare av denna hojmodell, vilket kan vara till hjälp om jag vill hitta ett objekt att köpa. Det är ju bra. Men jag lär inte hitta något om den hoj jag har i alla fall.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Skriv as2j site:biluppgifter.se i google.
I vilken ort hände olyckan?
Hej
Jag fattar inte hur du får fram dessa uppgifter... :( Har knappat på deras hemsida och får inte fram ett dugg. Måste man vara medlem och inloggad för att det skall fungera?
Det jag i så fall kan få fram här är ägare av denna hojmodell, vilket kan vara till hjälp om jag vill hitta ett objekt att köpa. Det är ju bra. Men jag lär inte hitta något om den hoj jag har i alla fall.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Vad jag fått fram sedan tidigare så är det troligen i Solna/Hagalund (tidigare Råsunda församling) där första ägaren var född. Jag har nu i flera timmar läst igenom mejl och sms som jag skickat runt i min jakt på mer info. Det som jag hittat och tyvärr glömt bort är att jag faktiskt fick ett namn en gång. Ha skall ha hetat Sven-Rune Blomdell och jag har även hittat uppgiften om att han skall ha varit född runt 1953, cirka.
Har haft kontakt med en son till han jag köpte den av och såvitt han minns så skedde denna drunkningsolycka i slutet av 70-talet alternativt i början av 80-talet. Låter lite konstigt i och för sig att han hade denna motorcykel i så många år utan att få mer mil på den, men så är det tydligen. Ovidkommande i och för sig, men det spekulerades i att det skulle ha varit ett rån som gick överstyr och slutade med att man fann honom i vattnet flera dagar efter hans försvinnande. Tragiskt...
Jag minns att jag försökt leta rätt på släktingar med namnet Blomdell men de jag fick kontakt med hade ingen aning om denna Sven-Rune.
Jakten fortsätter :) Om någon har lite Sherlock Holmes i sig och kan få fram mer info så jag självklart tacksam.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skatteverket? Släktforskare? Kyrkböcker, finns väl digitaliserade sökbara?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sveriges dödbok borde gå att söka i för den som har tillgång till den nu när det finns ett namn.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top