Har folk "slutat" använda ställ?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Som rubriken lyder; har folk slutat använda MC-ställ?

Av de 8 motorcyklister jag sett idag hade endast 1 fullt ställ, de andra hade som mest MC-jacka och hjälm.
Vad beror detta på? Man kan ju inte skylla på vädret, +10 grader och blåsigt försvarar knappast att köra i jeans och gympaskor. Eller? :confused:

Syss skrev:

Av de 8 motorcyklister jag sett idag hade endast 1 fullt ställ, de andra hade som mest MC-jacka och hjälm.
Vad beror detta på? Man kan ju inte skylla på vädret, +10 grader och blåsigt försvarar knappast att köra i jeans och gympaskor. Eller? :confused:

Jag erkänner, jag körde i jeans och gympaskor idag :fatta!

Men men, var lite för deffad när jag köpte skinnbrallorna, nu sitter de lite väl trångt efter vintern :gnissla

Syss skrev:

Tycker det vore skönt med helt ställ när det inte är varmare, skinnet tar ju bort mycke av blåsten. :kocko

Syss skrev:

Det är mindre risk att ramla nu när det är sandsträngar på alla vägarna. Dessutom är vi mycket bättra på att köra hoj nu när vi fått "vila" hela vintern... Och som ytterligare förklaring till att vi inte behöver ställ är asfalten inte lika rivig på våren samtidigt som träd, bilar och räcken är mjukare!

...alltså, bara töntar kör med helställ! :rolleyes:

Syss skrev:

Kör själv utan ställ,men är inte ute och tokrejsar dock. Har "underställ" med skydd inbyggt för att sedan ha "vanliga" kläder ovanpå. Funkar men jag är väl medveten om att det inte är lika coolt att glida ett par hundra meter på asfalten i det.... :näsblod :3freak

Darwin gör snart sitt till!
Sen så är det bara folk med helställ kvar :)

Annars kanske det kan förklaras med:
A. Personer som är ute och testkör hojen efter vinterns meckande
B. Färskingar som har lagt varenda krona de äger och har på att köpa hoj och "glömde" bort att handla skydd

I vilket fall som helst så är det oförsvarbart med årstidens högst varierande väglag. Helt plötsligt så är det grus/tjälskott eller nåt annat spännande mitt i kurvan.
Plus att det är kallt som fan!

korvgubbe skrev:
Det är mindre risk att ramla nu när det är sandsträngar på alla vägarna. Dessutom är vi mycket bättra på att köra hoj nu när vi fått "vila" hela vintern... Och som ytterligare förklaring till att vi inte behöver ställ är asfalten inte lika rivig på våren samtidigt som träd, bilar och räcken är mjukare!

...alltså, bara töntar kör med helställ! :rolleyes:

Okej, då är jag med. Det är ju naturligtvis helt logiskt.... :huvet

:3freak

Jag åkte med skinnställ till jobbet i morse, men jag får erkänna att jag brukar fuska då det tar mig 5 minuter att åka dit, och det känns jobbigt att kränga på sig skinnstället då. Så goretexjacka, ryggskydd, jeans & hjälm i vanliga fall. I morse åkte jag från norrtälje mot stan, och då tyckte jag det var motiverat att åka med helt ställ. 110 vägen inbjuder till lite snabbare hastigheter än dom 50 vägarna jag åker till jobbet vanligtvis :rolleyes:

Naivt, dumt, korkat, lättja? javisst...

För mig är det mer en ekonomisk fråga. Ska jag spendera 3000 kronor på ett par nya skinnbrallor eller vänta några veckor på att träningen ska ge resultat och jag kan ha dem igen.

Dock ångrar man väl sig säkert om man går på det senare alternativet, även om man nu kör med förstånd. Det finns ju fler i trafiken också.

Brötar man mest omkring i stan så blir det bara jacka, rygga, handskar o hjälm. Tar ni på er stället när ni cyklar också? Det går ungefär lika fort. Bilarna är lika hårda även om man har ett extra lager skinn på benen.

Syss skrev:

Mitt försvar tillhör den mest korkade logikgången, så jag börjar nästan fundera på om jag är kvinna. Har kört i jeans, gympadojjer och dunväst de 5 mil som jag har rullat i år. Logiken har varit, det är ju grusigt ute så jag skall bara posöråka en vända, men likt förbannat så efter ett par kvarter så åker framhjulet upp i luften.
Jag tror att den logiken kan läggas i facket med:
Om du inte vet varför jag är sur, tänker jag inte berätta det! :tummenupp

//D.umhuvud

HanneZ skrev:
Brötar man mest omkring i stan så blir det bara jacka, rygga, handskar o hjälm. Tar ni på er stället när ni cyklar också? Det går ungefär lika fort. Bilarna är lika hårda även om man har ett extra lager skinn på benen.

Själv har jag alltid ställ, oavsett om jag ska köra på en parkering (vilket jag gör en del för ögonblicket.... :tungan ) eller en längre tur. Jag kanske är försiktig i överkant, men skrubbsår gör så satans ont och det kan ju vara det minsta man råkar ut för.... :3freak

Jag tror inte heller att jag skulle åka moppe utan ställ. Har åkt några gånger med brorsan, och då har jag åtminstone haft mockabyxor och MC-jacka (och hjälm, självklart), fan, moppen går ju lika fort som en hoj... Man kanske skulle ha helt ställ då med. :3freak :tungan

Okej då, jag är fånig. :tuttar

loser skrev:
Mitt försvar tillhör den mest korkade logikgången, så jag börjar nästan fundera på om jag är kvinna. Har kört i jeans, gympadojjer och dunväst de 5 mil som jag har rullat i år. Logiken har varit, det är ju grusigt ute så jag skall bara posöråka en vända, men likt förbannat så efter ett par kvarter så åker framhjulet upp i luften.
Jag tror att den logiken kan läggas i facket med:
Om du inte vet varför jag är sur, tänker jag inte berätta det! :tummenupp

//D.umhuvud

Det är ju jättelätt att vurpa om det är grusigt.... :7peta

HanneZ skrev:

Har provat att cykla mtb med full utrustning och det var ingen lek

Jag kan faktiskt erkänna att jag alltid kör i mitt skinnställ varje gång ja ska va sporthojspilot...

Den här frågan är ju en ren klassiker snart... ge upp. För mycket moralkärring snack och tycka å tänka. Brukar köra utan ställ lite då och då, so what! Vurpar jag och flår mig själv så får jag väll skylla mig själv eller hur. :arsele

Sen är de ganska roligt att folk bara reagerar när det är sporthojsåkare som kör utan ställ, vad hände med alla Hells Angels wannabees som kör i skinnväst och en halsduk runt skallen?

HanneZ skrev:

Påstår du i din vildaste fantasi att du rullar omkring i max 30 hela tiden?
En annan sak som motiverar skydd vid MC men inte cykel är att hojen väger en skvätt mer.
Det kan göra ont att få hojen över benet om man bara har jeans på sig.
Lägger vi dessutom till möjligheten att du kan få fotpinnen inkörd i foten/benet så börjar det bli jobbigt.

Jag ska inte säga att jag själv är guds bästa barn.
Jag brukar tex bara ha skinnjackan, handskar och hjälm när jag ska tvätta pärlan. Men då handlar det om en resa på 500 meter.
Anledningen är att jag VET att jag inte kan hålla mig i styr när jag sitter på hojen.
Det blir omkörningar, höga hastigheter och bakhjulsåka. jag rår inte för det :rolleyes:
Nej, better safe then sorry. Jag var otroligt glad att jag hade alla skydd när jag sopade ut i diket i sommras och förstörde 3 kotor.
Törs inte ens tänka på vad som hänt om jag hade kört utan alla skydd då :skrämd

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...