Har finanskrisen drabbat dig.. =kicken

Har du fått foten?

• Antal röstningar
    0
Jag tycker att många av mina bekanta har "glädjeköpt" lite mycket när det var goda tider, Hojar, bilar, TV osv..belånat sig upp till öronen och när allt är degat så finns det inte så mycket kvar. Väldigt lite marginal.

Mitt tips är att ha en "draåthelvetekassa" i storlek med MINST 5 månadslöner, helst mer. Lägg undan så mycket man kan varje månad, vill man handla gör man det när man har deg, inte lånar upp sig! Dessutom om man inte har skulder på sina fordon/grejer så kan man, vilket gud förbjude :rolleyes:, sälja dessa med och få in pengar (självklart skulle bilen ryka före hojen, haha)

OM man sedan blir av med jobbet så har man A-kassa + "draåthelvetekassan" att ta ifrån, så man klarar sig med samma levnadsstandard i något år = gott om tid att söka nytt jobb!
/My 50 cents

Både ja och nej. Har lika mycket jobb som vanligt på det vanliga jobbet men kontoret på fickan har blivit lite lidande då folk inte bygger/renoverar lika mycket just nu. Men det gör inget för då ha jag tid att jobba med mina egna projekt också, just nu är dygnet ca 20h för kort...

Japp. Men hoppar in ibland...
Sen är jag garanterat jobb över sommaren, så chillar gärnet för tillfället. Men hade man fått fortsatt arbeta heltid, hade man istället fått semester i år, vilket hade slagit högre nu då man har hoj. :arsele

I stort sett varenda kund förvarnade om att de inte skulle ta ut något material från oss, emedan det var FINANSKRIS!!!111!!oneoneone.
De flesta har tagit ut normala volymer.
Trots detta har vi sagt upp en ganska stor del av personalen, eftersom andra fabriker inom koncernen har dålig beläggning.
Men:
Om dessa personer verkligen slutar, så hinner vi inte med på långa vägar.

Mitt tips är att ha en "draåthelvetekassa" i storlek med MINST 5 månadslöner, helst mer. Lägg undan så mycket man kan varje månad

Det är just detta som gör att vi sjunker djupare och djupare.

Konsumera och gör det ordentligt!

Jag bidrar dagligen och nog fanken känns det rock ´n roll! :D

Varför finns det inget "jag slutar frivilligt" alternativ? För det är vad jag gör om ca två månader.:) :yoparty Dock märker vi av finanskrisen här på ön ganska tydligt, och många företag på vår High Street har kängat stor del av sin personal eller stängt butiken helt och hållet.

Som tur är har jag blivit erbjuden ett sommarjobb på samma företag i Sverige, så när jag flyttar hem blir det inte så stor skillnad. Min personliga ekonomi kommer faktiskt att förbättras eftersom jag inte behöver lägga 6000 kr/månad i hyra heller:tummenupp

Det är just detta som gör att vi sjunker djupare och djupare.

Konsumera och gör det ordentligt!

Jag bidrar dagligen och nog fanken känns det rock ´n roll! :D
Precis. Till er som har pengar över i slutet av månaden och därigen bidrar till det ekonomiska läget; fy skäms. Folk sparar som små hålögda hamstrar, var en god medborgare och låt stålarna rulla! :whip

Precis. Till er som har pengar över i slutet av månaden och därigen bidrar till det ekonomiska läget; fy skäms. Folk sparar som små hålögda hamstrar, var en god medborgare och låt stålarna rulla! :whip
haha! Ja såklart! Nu ska jag så klart ändra mig, kanske någon som vill ha lite stålar:va ,

Lyxfällan nästa!:fyllisar

Jag jobbar i en bransch som just nu blöder som en sönderskjuten gris. Flera konkurrenter har gått i graven, andra har tappat kreditvärdigheten och gör det ena utspelet efter det andra för att försöka få tillbaka marknadsandelar...

Men vi nyanställer och bygger ut, hinner knappt med. Och jag har mer kvar efter skatt, huslånet är billigare varje månad tack vare räntesänkningar... Nä, inte fan lider jag inte. Ja, förutom att våren dröjer.

Köpte en lägenhet förra våren för 3.9 milj..... Totalrenoverade för 1 milj. + allt slit....
Har nu haft den ute till försäljning och budet är uppe i 3,975 milj. :gnissla
Blir nog till att vackert sitta kvar ett par år... :glömdet

Jobben fortsätter att komma in däremot.... Många använder det nya rotavdraget som dom införde för att få in mer vita pengar i byggbranchen, vilket verkar ha vart positivt för min del...

Last edited:
Arbetslös sen mitten av januari, fick a-kassa först häromdagen men har fått leva på mina sparade pengar under tiden, har rätt stabil ekonomi så tjejens lön+ a-kassan så blir det tom några kronor över varje månad.

Köpte en lägenhet förra våren för 3.9 milj..... Totalrenoverade för 1 milj. + allt slit....

Jobben fortsätter att komma in däremot.... Många använder det nya rotavdraget som dom införde för att få in mer vita pengar i byggbranchen, vilket verkar ha vart positivt för min del...

Är man lite pessimistisk lagd så får man i ditt fall nästan acceptera att aldrig få igen de pengarna, åtminstone inte på en väldigt lång tid. Bostäder har varit vansinnigt övervärderade i många år och priserna hålls uppe av riksbankens idiotränta just nu, detta kommer inte hålla i evighet. Bubblan kommer att spricka och priserna rasa (mer korrekt: återgå till normala nivåer), riksbankens konstgjorda andning kommer inte funka hur länge som helst.

Det reella värdet i en lägenhet är inte 3,9 miljoner.
Att du renoverar för en mille betyder att värdet stiger beroende på hur köparen vill ha lägenheten.
Att tro att bostäder skall fortsätta att stiga i värde i all evighet (amen) är bara dumt.
Välkommen till verkligheten.

Det är för jävl-gt mina feta bonusar har brunnit inne:gråta :gråta tur att man redan hade hunnit sno åt sig rejält innan lågkonjukturen drabbade vår ekonomi:banana.

Det reella värdet i en lägenhet är inte 3,9 miljoner.
Att du renoverar för en mille betyder att värdet stiger beroende på hur köparen vill ha lägenheten.
Att tro att bostäder skall fortsätta att stiga i värde i all evighet (amen) är bara dumt.
Välkommen till verkligheten.

Nu är det inte så att jag deppar ihop för det, då både jag och sambon gjorde bra vinster på tidigare bostäder när vi sålde på topp...
Nu väljer vi att stanna kvar i stället. Och se hur marknaden artar sig framöver....

1/3 del verkar vara återkommande... Många har sagt att en 3:e del åker från jobbet.. en 3:e del av kunderna går i konken..

Undra om det överlag är 1/3 del som kommer drabbas hårt i denna kris... I så fall kommer fler än de 500k arbetslösa som vår hårdrocks-finans-brat förutspår räkna med att bli arbetslösa innan botten e nådd...

Hemska siffror... :(

Fy fasicken, hur mycket har de varit övervärderade med? :confused:

Är de övervärderade om intressenterna är villiga att betala för dem? :3freak

Däremot är de antagligen högt belånade i förhållande till inkomst.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...