Har era kedjor gått sönder?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har för mig att jag läste här på sporthoj om nån kille som hade kört ihjäl sig. alla skrev att han var väldigt bra på att köra. olyckan orsakades vad jag förstod antagligen av att kedjan gått av och att bakhjulet då låste sig för att kedjan fastnade på något sätt. han åkte då av vägen och dog.
detta har jag tänkt på väldigt mycket.
om jag åker av vägen vill jag göra det för att jag gör något förarmisstag, inte för att kedjan går av.

så lite frågor nu:

hur många här har råkat ut för att kedjan gått av?
om ni råkat ut för det, hur gick det då? traslade kedjan in sig så att bakhjulet låste sig eller flög bara kedjan iväg?

så gott som varenda gång kedjan har gått av på någon av mina cyklar(alltså vanliga trampcyklar) så har den traslat in sig så att bakhjulet har låst sig. är det lika lätt att den gör det på motorcyklar?

vad ska man göra för att se till att det är så liten chans som möjligt att kedjan går av? förutom att byta drivpaket i tid och smörja kedjan regelbundet med kedjespray.

Nej, som tur är men det är den ständiga mardrömmen. Tänk t.ex. att låsa hjulet och lägga sig platt när man kommer i full karriär vid en omkörning.

bmwjohan skrev:
jag har för mig att jag läste här på sporthoj om nån kille som hade kört ihjäl sig. alla skrev att han var väldigt bra på att köra. olyckan orsakades vad jag förstod antagligen av att kedjan gått av och att bakhjulet då låste sig för att kedjan fastnade på något sätt. han åkte då av vägen och dog.
detta har jag tänkt på väldigt mycket.
om jag åker av vägen vill jag göra det för att jag gör något förarmisstag, inte för att kedjan går av.

så lite frågor nu:

om ni råkat ut för det, hur gick det då? traslade kedjan in sig så att bakhjulet låste sig eller flög bara kedjan iväg?

så gott som varenda gång kedjan har gått av på någon av mina cyklar(alltså vanliga trampcyklar) så har den traslat in sig så att bakhjulet har låst sig. är det lika lätt att den gör det på motorcyklar?

vad ska man göra för att se till att det är så liten chans som möjligt att kedjan går av? förutom att byta drivpaket i tid och smörja kedjan regelbundet med kedjespray.

Nitat kedjelås och se till att den är rätt spänd och i bra skick.

Jag har haft polare i Californien detta hänt för en massa gånger, detta har med dålig underhållning på kedjan och skabbig montering... allting måste vara rakt och i linje. T.ex sitter bakhjulet snett på axeln så kommer det bli en dålig gång på kedjan på drevet, vilket till slut kommer leda till nått problem.

Alltid tvätta och smörj om kedjan var 50-100e mil (beroende på väderförhållandena som varit under dessa mil). Sen hur spänd kedjan är oxå! Den får absolut inte spännas så att den har ett slack på högst 1cm. Då kommer den brista till slut och även skapa påfrestningar på utgående axeln från växellådan. Testa att sitta och lyfta hojen m.m för att se till att kedjan ej är för spänd vid något tillfälle. 2-3cm är bra

mitt skräckscenario som jag ser framför mig är att jag ligger och högfartscrusar på motorvägen i kanske 200 i en kurva. kedjan går av och låser bakhjulet och i ytterkurvan sitter sånadär vägräcken/vajerräcken som det ofta finns på motorvägar. en sekund senare ligger man i köttslamsor efter att ha glidit in i räcket.

Mitt kedjelås gick upp en gång, kedjan la sig snyggt runt min fot. De va bara o stanna och invänta en kompis som fixade ett nytt åt mig. Man ska ha tur ibland :banana . Det kostade en bakkåpa, omlack av fälg ny blinkers samt lite andra repor.

Kör helst med en helnitad kedja och håll den i gott skick så ska det inte vara några problem!

PMR skrev:
Mitt kedjelås gick upp en gång, kedjan la sig snyggt runt min fot. De va bara o stanna och invänta en kompis som fixade ett nytt åt mig. Man ska ha tur ibland :banana . Det kostade en bakkåpa, omlack av fälg ny blinkers samt lite andra repor.

Kör helst med en helnitad kedja och håll den i gott skick så ska det inte vara några problem!

Edit: hastigheten var runt 160 km/h
Edit2: fel knapp

bmwjohan skrev:
mitt skräckscenario som jag ser framför mig är att jag ligger och högfartscrusar på motorvägen i kanske 200 i en kurva. kedjan går av och låser bakhjulet och i ytterkurvan sitter sånadär vägräcken/vajerräcken som det ofta finns på motorvägar. en sekund senare ligger man i köttslamsor efter att ha glidit in i räcket.
Det är därför som man behöver lite sinne för hur hojen känner sig och att man tar hand om den så slipper man oroa sig för annat än förarmisstag.

norrlansguld skrev:
Nitat kedjelås och se till att den är rätt spänd och i bra skick.

jag tror inte att jag har nått nitat kedjelås. nån som kan lägga in en bild på hur ett sånt ser ut? mitt ser bara ut som att det är låst med en "bricka".

jag har inte tvättat min kedja nån gång. på crossen brukar jag spola av den med vatten ifall det är lera på den men sporthojen har jag aldrig tvättat just för att den blir ju inte skitig på det sättet. men det ska man alltså göra?

vad ska man tvätta en o-ringskedja med för att man inte ska förstöra den? funkar det med typ vatten och yes?

jag smörjer dock min kedja kanske var 30mil med kedjespray om inte oftare.

min kedja ser dock lite skum ut nu. den hänger liksom inte helt rakt utan om man tittar på den från sidan så är den lite zigzackig, alltså länkarna pekar åt lite olika håll. den ligger lite i slalommönster kan man säga. detta känns inte så bra. har jag smörjat för lite då?

Last edited:
Jag lät skaffa en extra tjock kedja vid senaste monteringen... Kedjesprayar vid varje tankning.

bmwjohan skrev:
jag tror inte att jag har nått nitat kedjelås. nån som kan lägga in en bild på hur ett sånt ser ut? mitt ser bara ut som att det är låst med en "bricka".

Det syns direkt om det är ett clipslås, ser ut som på trampcykeln.
Har själv clipslås som är najat och säkrat med silicon, känns som det inte
borde lossna i första taget.

bmwjohan skrev:

Det var nära för tre år sen. Lyckades upptäcka i tid att att clipset på kedjelåset var borta. Ytan där clipset skulle sitta såg gammal ut så förmodligen hade jag kört så i flera veckor. Har kört hoj sen 1974 och använder alltid kedjelås. Enda nitade kedjorna jag haft var på på mina hojar - var när jag köpte hojarna nya.

Jag känner ingen som har tappat kedjan annat än på dragstripen (300+ hästar, ingen bakfjädring och slicks). SNAP!

jag hade kedjelås förr o det tappade jag en gång. När man köde fort så flög det av fast det suttit rätt monterat (kedjan delade sig otroligt nog inte), sen nitade jag kedjorna.

bmwjohan skrev:

jag har inte tvättat min kedja nån gång. på crossen brukar jag spola av den med vatten ifall det är lera på den men sporthojen har jag aldrig tvättat just för att den blir ju inte skitig på det sättet. men det ska man alltså göra?

vad ska man tvätta en o-ringskedja med för att man inte ska förstöra den? funkar det med typ vatten och yes?

jag smörjer dock min kedja kanske var 30mil med kedjespray om inte oftare.

min kedja ser dock lite skum ut nu. den hänger liksom inte helt rakt utan om man tittar på den från sidan så är den lite zigzackig, alltså länkarna pekar åt lite olika håll. den ligger lite i slalommönster kan man säga. detta känns inte så bra. har jag smörjat för lite då?

Dags för ny kedja! Jag har i alla fall inte lyckats leda upp en O-ringskedja än.

Jag råkade ut för att kedjan hoppade av och kilade sej mellan drevbultarna
och baksvingen när jag körde 125'a. På den tiden så böt man inte kedja å
drev sålänge man såg var kuggarna hade varit :rolleyes: .

Jag kom glidande i stan på min MBX125, och passerade en bil på högra sidan,
den låg så långt till vänster att jag trodde den skulle svänga.
Det skulle den inte, och gubbjäveln som körde blev tydligen förargad,
blinkade och levde om, och började köra efter mej.
Jag var på väg hem till byn, och när jag såg den röda 360'n i backspeglarna,
så gasa ja förstås på.
När jag legat på tanken en 10 km i den svindlande hastigheten av 135-140,
så skramla det till, åså stannade bakhjulet,
och jag satte en lakritsrem av aldrig tidigare skådat slag.
Jag hade dock turen att vägen var spikrak när det hände, så jag höll mej på
hjulen.
När jag då stod där bredvid hojen och åkallade alla mörkrets makter :4skrika :censored
både på finska å svenska, så vem kom inte
åkande förbi om inte den röda volvon innehållande en ful skäggig gubbtjyv
med flinet upp till öronen :machinegu :kulspruta :mad:
Han åkte om, svängde och gled förbi igen med samma fåniga uppsyn,
jag kunde ha stoppat upp min MBX där solen aldrig skiner på jäkeln.

Nåja, resultatet blev att kedjan gick i tre delar, drevbultarna blev skit,
å så fick vi sätta svetsen på svingen för att få den brukbar igen.

Nu så håller jag nog efter kedjan bättre, med kedjevax, och rätt spänning,
åså byter jag kedja+drev när jag märker att den blir så ojämt tänjd att den
flaxar upp ner ett par cm när man snurrar hjulet.

Kedjan har skurit i länkarna en gång efter 3800 mil, men den gick inte av, numera så byter jag keja/drev samt använder skruvlås, det är som att nita men enklare, finns hos www.addemoto.se superdrive drivpaket håller 2000-3000 mil på landsväg, klisterspray varannan tankning, vid bankörning så längnar den snabbare.

Min gick av... Kom över ett krön och skulle piska upp den på bakhjulet, PANG sa det så gick den av. Tur dock så flög den under hojen och slog bara sönder kedjeskyddet typ. Att den kunde tagit foten vill jag inte ens tänka på...

Min gick av i 160 på motorvägen pga dåligt underhåll. Slog sönder kedjeskydd, bakkåpa, vattenpump och drevkåpa. Som tur va fick jag en bit av bakkåpan mellan min vad och kedjan när det slog upp, annars hade jag väl haft ett stort hål där också.

GSXR1100R skrev:
Kedjan har skurit i länkarna en gång efter 3800 mil, men den gick inte av, numera så byter jag keja/drev samt använder skruvlås, det är som att nita men enklare, finns hos www.addemoto.se superdrive drivpaket håller 2000-3000 mil på landsväg, klisterspray varannan tankning, vid bankörning så längnar den snabbare.

klisterspray?

bmwjohan skrev:

ja man sprejar på en klistrig olja, finns många varianter, kedjevax är också helt ok.
Du har väl kedjeolja, eller hur gör du? har på spillolja eller nåt?
Vanlig olja slungas av kedjan väldigt fort och det blir ett evigt smörjande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT