Har era kedjor gått sönder?

Silwer skrev:
ja man sprejar på en klistrig olja, finns många varianter, kedjevax är också helt ok.
Du har väl kedjeolja, eller hur gör du? har på spillolja eller nåt?
Vanlig olja slungas av kedjan väldigt fort och det blir ett evigt smörjande.

jag använder biltemas kedjespray. den har vi kört med på crossarna under lång tid och det funkar bra på dom i alla fall. det är o-ringskedjor på crossarna också så det borde väl funka bra på sporthojen då också tycker man.

bmwjohan skrev:
jag använder biltemas kedjespray. den har vi kört med på crossarna under lång tid och det funkar bra på dom i alla fall. det är o-ringskedjor på crossarna också så det borde väl funka bra på sporthojen då också tycker man.
Japp det är ett sk klisterspray, funka pra krappen, dy spryta satan på sedjan å sen rulla lätt som fan.

/Leifi.P

Det olyckan du pratade om var nog Gpf:s och orsaken var inte att kjedjan gick av, inte vad jag vet iallafall.
Är det nån som vet vad utredarna har kommit fram till?

gurrah skrev:
Använd fotogen och tandborste + glatt humör och gott om tid :)

fotogen torkar inte ur oringarna alltså? får väl prova det.

när man läser det som alla skriver här så känns det i alla fall som att det är betydligt större chans att kedjan inte trasslar in sig och låser bakhjulet än att den gör det. nu är det väl lite för få som har uttalat sig för att man ska kunna dra några sådana slutsatser men det känns ju bra i alla fall

försök smörja kedjan direkt efter (hård)körning, och på insidan och snurra hjulet några extra varv efter. i en varm kedja kan smörjan tränga in bättre.
använder CRC kedjespray, funkar perfekt.

På min fd hoj gick kedjelåset upp trots korrekt montering. Låg å körde i ca 150 när det small till. Kedjan pajjade bakram, sidokåpor och knäckte hela motorblocket. Hela vevpartiet vreds sönder. I princip gick 4st kolvar att återanvända, resten va skrot. Detta va en nästan ny Triumph TT600, dock ej original kedja.

Vanligaste problemet med clipslås är att om man kör +200 så flyger dom av ibland, dom öppnar sig, en annan grej är att pressplattan ofta är så tight att den inte ligger an mot clipset och då lossnar cliset ännu lättare.

Chansa inte kör nitat :tummenupp

hur länge håller en orginal kedja med drivpaket... med regelbunden smörjning....

jag gissar på 2500mil.....

efter hur många mil har ni bytt drivpaket o kedja???

bmwjohan skrev:
hur många här har råkat ut för att kedjan gått av?
om ni råkat ut för det, hur gick det då? traslade kedjan in sig så att bakhjulet låste sig eller flög bara kedjan iväg?

Lösningen är mycket enkel, BMW har många "hojar" med kardandrift :yoparty

Är det så här man najar?

På bilden har jag snurrat najtråden runt låsclipset några varv.. Är det riktigt?
Hur tunn ska najtråden vara?
Trist om man lyckas göra nått som blir ett farligt trassel istället.

Bifogat

• najadkedja.jpg
    najadkedja.jpg
    11.1 KB · Visningar: 58
Last edited:
Robban W skrev:
Är det så här man najar?

På bilden har jag snurrat najtråden runt låsclipset några varv.. Är det riktigt?
Hur tunn ska najtråden vara?
Trist om man lyckas göra nått som blir ett farligt trassel istället.
Yes det ser bra ut

Min nitade kedja gick rakt av i 110 km/h. Som tur var så hade jag precis släppt gasen, så det skakade till lite och sen låg kedjan som ett fint sträck i ytterfilen utanför Lännaavfarten. Jag hade otrolig tur för den slog inte sönder någonting förutom min stålthet. Det stannade c:a 5-6 bilar och påpekade att min kedja hade ramlat av. En taxichaffis undrade varför jag inte satte dit den igen.. för det vore väl lättast istället för att stå och se sur ut i vägkanten.. :kocko

pageer skrev:
Min nitade kedja gick rakt av i 110 km/h. Som tur var så hade jag precis släppt gasen, så det skakade till lite och sen låg kedjan som ett fint sträck i ytterfilen utanför Lännaavfarten. ---//---

Jomen så kör du Ducati oxå. Då händer sånt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT