Har du sett något ovanligt djur ute i naturen?

Skillnaden mellan mårdhund och tvättbjörn är..? (ingen retorisk eller sarkastisk fråga, och pallar inte googla)

Det är helt olika djur.

men ingen av dom ska finnas här, det är ett som är säkert.

Just det, vildsvin såg jag i Boråstrakten, biffiga jäklar det där, en sån vill man inte ha framför hjulen.
Fick direkt associationer till Asterix och Obelix fester när jag såg den.

Skogsturken har jag sett!

annars är bäver och iller två andra djur jag stött på

Myskoxe, järv, björn och varg hör väl till de mest sällsynta jag sett.

Edit: Lo glömde jag.

Last edited:
Säl och snok tillhör de lite sällsyntare jag sett... fast när jag var runt 10-12år fick vi en stenbit (fisken alltså) i nätet i stockholms skärgård, den skall inte finnas på östkusten fick jag höra då.

Och anlednigen till det antar jag att du kan klargöra?

Mårdhunden föddes upp i ryssland för sin päls, men tillräckligt många rymde för att starta en liten population, och några har tagit sig över till sverige.

Det är den story jag har fått höra och enligt Wiki så stämmer det.

Såg en mård hemma i Sörmland i somras vilket får ses som något av en sensation, iallafall där.
Fiskgjuse som nämnts tidigare i tråden finns det hundratals av i mina hemtrakter så det är inte så exotiskt. Vildsvin har jag sett ett par gånger, men det kryllar av dem hos mina föräldrar så det är inte så märkvärdigt. Annars är nog blå kärrhök det mest ovanliga som jag kan komma på att jag sett.

Lo och mårdhund.

Mårdhundar är förbaskat fula djur faktiskt. Läste om dem när jag tog jägarexamen. I vanliga fall väljer djur att antingen fly eller gå till attack om de stöter på ett hot. Mårdhunden å andra sidan ger helt sonika upp.

Såg en del Lo faktiskt när jag var på en motorsågskurs norr om Vaxholm för 10 år sen.

Mina föräldrar såg ena dagen en albinosvala utanför köksfönstret på gården. Dagen efter knallade det förbi en lama precis utanför. Farsan trodde det var något med dricksvattnet men det visade sig att det faktiskt var en albinosvala i faggorna enligt div fågelskodare som sedan invaderade Värmdö.

ang Laman så hade Hasse Wallman ett par sådana var av en hade rymt och knallat genom skogen hem till päronen. Jag kom ut och vi haffade den och sen fick Hasse tillbaka djuret.

Det är helt olika djur.

men ingen av dom ska finnas här, det är ett som är säkert.

Just det, vildsvin såg jag i Boråstrakten, biffiga jäklar det där, en sån vill man inte ha framför hjulen.
Fick direkt associationer till Asterix och Obelix fester när jag såg den.

Vildsvin har vi på Värmdö. Satan vad de bökar sönder. För några år sedan var det en varg på Värmdö. Den knallade ner åt Nynäs sedan och blev skjuten om jag inte minns fel.

Last edited:

Berguv e dendäringa jättestora fågeln va?
Precis den ja tänkte skriva isf...

Brukar se den ibland på nätterna när jag jobbar o jag bara måste stanna till bilen i ställa mig o glo på den tills den flyger iväg varje gång, fascinerande skapelse.

Stötte på en krabba mitt på en cykelväg en gång för några år sedan, var höst och närmaste tillgång till havet var cirkus 3 kilometer :gnissla Vet inte hur han hade kommit dit.

Kom på att jag såg tre kattugglor samtidigt förra hösten. Var ute och cyklade runt lite på kvällen och såg 2 bamsingar på en lämna-företräde-skylt, den tredje satt uppe i ett träd bredvid mig men den upptäckte jag inte förrän den började låta om sig. Det verkade som den satt och "pratade" med dom andra på skylten. Cyklade närmare ugglorna som satt på skylten och då flög dom vidare till ett träd och efter ett tag kom den andra också. Var häftigt att se.

Jag har fångat en orm, fy fan vad arg den blev. Kan nog drömma en och annan mardröm om den fortfarande, så här 17-18 år senare. :gnissla

Annars har ja gsett havsörn, eftersom ingen annan skrivit det så antar jag att den är grymt vanlig eller grymt ovanlig men jag har bara sett det en gång, på Åland förvisso. Och säl. På Åland.

HAHAHA va? xD Nu får du allt ta och utveckla!

Den har korta ben och är menlös och springer man ikapp den lägger den sig ner och ger upp.

Jag har fångat en orm, fy fan vad arg den blev. Kan nog drömma en och annan mardröm om den fortfarande, så här 17-18 år senare. :gnissla

Annars har ja gsett havsörn, eftersom ingen annan skrivit det så antar jag att den är grymt vanlig eller grymt ovanlig men jag har bara sett det en gång, på Åland förvisso. Och säl. På Åland.

Både säl och havsörn finns ute på gården på Värmdö. Fan det låter som det är ett helt sjukt djurliv där men det har varit lite säl inne i viken och havsörnar ser man rätt ofta.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...