Har du koll på din mc?

Det finns ju några grundläggande grejer som man måste känna till om sin hoj.
1. Hur stavas fabrikatet. Jodå
Modellbeteckningen Japp
Sen kommer en radda av uppgifter;
Vikt, inte jättetung
Effekt och max vridmoment. Resp varvtal. Ingen aning alls
Cylindervolym, gärna borrning och slag, Ungefär som en moped
Hjulbas, Nån meter drygt
Gaffelvinkel Lite grann
Tankvolym . Soppaförbrukning, Tankar när jag tror det behövs. Får plats mindre än i bilarna.
Gaffelbensdiameter, Några centimeter
Däckdimension fram och bak, svarta och runda
Fjädringsväg fram och bak, I klass med gaffelbensdiametern
Oljevolym, det är olja i
Toppfart och 0-100 samt 0-402, Mer än tillräcklig toppfart och acca från stillastående med mc är larvigt.

Jag tillhör dem som har noll koll :(
Givetvis vet jag att det är Honda jag kör och hur många kubik den är på.
Men där tar typ min kunskap slut. Kan smörja kedjan, resten lämnar jag in den för.

Varför? Jo jag har aldrig kört moppe som ung, har aldrig haft någon farsa som meckar eller kompisar som sysslat med sånt heller. Maken är (förlåt) helt okunnig på sånt här.

Hade mer än gärna gått en kurs för att lära mig men dom växer inte på träd. Inser att man behöver kunna mer ifall man blir ståendes mitt i skogen nån gång. Men tack och lov så ingår bärgning i försäkringen :D

Det är inte helt lätt att skaffa sig kunskap om man inte vet var man skall söka den, har försökt knyta kontakter när tillfälle ges, men det känns trögt att få nån att lära mig att klara det enklaste själv.

/B

Jag tillhör dem som har noll koll :(
Givetvis vet jag att det är Honda jag kör och hur många kubik den är på.
Men där tar typ min kunskap slut. Kan smörja kedjan, resten lämnar jag in den för.

Varför? Jo jag har aldrig kört moppe som ung, har aldrig haft någon farsa som meckar eller kompisar som sysslat med sånt heller. Maken är (förlåt) helt okunnig på sånt här.

Hade mer än gärna gått en kurs för att lära mig men dom växer inte på träd. Inser att man behöver kunna mer ifall man blir ståendes mitt i skogen nån gång. Men tack och lov så ingår bärgning i försäkringen :D

Det är inte helt lätt att skaffa sig kunskap om man inte vet var man skall söka den, har försökt knyta kontakter när tillfälle ges, men det känns trögt att få nån att lära mig att klara det enklaste själv.

/B

Det bästa sättet att lära sig är att ha ett rymligt garage, köpa ett gammalt as som har en frisk motor och ram, och sedan börja skruva isär och fixa allt. Fråga om saker innan du skruvar isär, och dokumentera varje steg så det blir lättare att få ihop igen sedan.
Var beredd på att det kommer kosta en slant i verktyg till att börja med.
Det är bättre att göra sina misstag på ett billigt as än ögonstenen.

Det bästa sättet att lära sig är att ha ett rymligt garage, köpa ett gammalt as som har en frisk motor och ram, och sedan börja skruva isär och fixa allt. Fråga om saker innan du skruvar isär, och dokumentera varje steg så det blir lättare att få ihop igen sedan.
Var beredd på att det kommer kosta en slant i verktyg till att börja med.
Det är bättre att göra sina misstag på ett billigt as än ögonstenen.

Eller en gammal moped så blir misstagen både billigare och mindre riskabla.

Har faktiskt funderat på att köpa mig en bus hoj. Något som jag inte behöver vara så rädd om. Får nog börjat titta efter något lämpligt. Moppe känns inte aktuellt, men kanske en cross eller enduro, då måste jag ju lära mig att byta olja och filter iallafall.

/B

Eller gör som jag: köp en gammal cross (Husqvarna 256 -68), billig i försäkring (350 kr/år), en mogen 50-åring som vet vad den vill men foglig på samma gång. Plus en hingst (Mr Grey: Street Triple R, alltid redo för att grenslas) och en mittemellan (Triumph Scrambler) vid lata dagar. :)

Eller gör som jag: köp en gammal cross (Husqvarna 256 -68), billig i försäkring (350 kr/år), en mogen 50-åring som vet vad den vill men foglig på samma gång. Plus en hingst (Mr Grey: Street Triple R, alltid redo för att grenslas) och en mittemellan (Triumph Scrambler) vid lata dagar. :)

För reservdelar till 256an växer verkligen på träd:rolleyes:
Man kanske ska köpa något där alla reservdelar går att få tag i.

När jag tänker vidare på mitt förra inlägg så är folk rätt dåliga även på det de är intresserade av. På jobbet är väl fördelningen mellan kompetenta / utfyllnad nånstans 70 / 30, snällt räknat.

Många människor verkar ha stora problem med logik, och allt som kräver nån form av tankearbete innan man gör något konkret kastas gärna åt sidan.

Överlag verkar många tro att utförande är mer värt än planerande/strukturerande, när sanningen är att båda är lika viktiga men måste ske i sekvens. Annars blir det som på alla arbetsplatser jag är på, och hör om - folk gör, sen försöker man lista ut hur man borde gjort.

För reservdelar till 256an växer verkligen på träd :rolleyes:

Oh javisst, glömde att det är svårt att hitta delar. Men, jag besökte en veteranmarknad nyligen och det låg många bakljus där i en låda, sprillans nya med mörkerbelysning. Helt otroligt.
Samlade på mig ett par så nu ligger de på hyllan i fall jag skulle behöva montera dit en ny baklampa. Nån gång... :)

Oh javisst, glömde att det är svårt att hitta delar. Men, jag besökte en veteranmarknad nyligen och det låg många bakljus där i en låda, sprillans nya med mörkerbelysning. Helt otroligt.
Samlade på mig ett par så nu ligger de på hyllan i fall jag skulle behöva montera dit en ny baklampa. Nån gång... :)

Det gäller juh att prioritera viktiga delar :tummenupp:brynad

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...