Har du koll på din mc?

När jag tänker vidare på mitt förra inlägg så är folk rätt dåliga även på det de är intresserade av. På jobbet är väl fördelningen mellan kompetenta / utfyllnad nånstans 70 / 30, snällt räknat.

Många människor verkar ha stora problem med logik, och allt som kräver nån form av tankearbete innan man gör något konkret kastas gärna åt sidan.

Överlag verkar många tro att utförande är mer värt än planerande/strukturerande, när sanningen är att båda är lika viktiga men måste ske i sekvens. Annars blir det som på alla arbetsplatser jag är på, och hör om - folk gör, sen försöker man lista ut hur man borde gjort.

Det kan ju vara så, att många inte är det minsta lilla intresserade av sitt yrke? :va
 
När jag tänker vidare på mitt förra inlägg så är folk rätt dåliga även på det de är intresserade av. På jobbet är väl fördelningen mellan kompetenta / utfyllnad nånstans 70 / 30, snällt räknat.

Många människor verkar ha stora problem med logik, och allt som kräver nån form av tankearbete innan man gör något konkret kastas gärna åt sidan.

Överlag verkar många tro att utförande är mer värt än planerande/strukturerande, när sanningen är att båda är lika viktiga men måste ske i sekvens. Annars blir det som på alla arbetsplatser jag är på, och hör om - folk gör, sen försöker man lista ut hur man borde gjort.

Tyvärr ligger det ganska mycket i det du säger...
Farsan brukar säga att förberedelse är halva jobbet..
Men så är han Tysk så tankesättet känns inte helt orimligt :)

Har hållt på och mekat sen innan jag kunde gå ordentligt så den vägen var rätt utstakad från början.

Men apropå att kunna sin hoj....
En bekant fick slut på olja vid en körning och jag konstaterade snabbt lagerhaveri i vevstakens storända....

Började förklara diagnosen och såg snart att "budskapet" gick liksom inte fram...
-Ookej, men kan jag köra hem åtminstone?

En av de andra medåkarna tittar klentroget på mej och säger sen.
-Du, vi har inte en aning om vad du pratar om...

I det ögonblicket insåg jag att gilla köra hoj betyder inte att man måste kunna det tekniska...

De är förmodligen ännu mer framgångsrika på det som de är duktiga på och tjänar antagligen mer pengar på det än jag också.

Önskar jag valt att bli lika duktig på värdepapper som på motorer, då skulle jag aldrig behövt kunna något om motorer, haha.

Kul twist....
Killen med lagerhaveriet, som uppenbarligen inte mekat mycket innan bygger bokstavligen upp en temporär verkstad i vardagsrummet.
Släpar in hojen och river ner motorn...

Teo, det imponerar fortfarande på mej :tummenupp :)
 
+ svarv, fräs & svets så får man tillverka egna reservdelar. :yoparty
Svarv, fräs & svets måste jag lära mig i så fall, fast det finns andra som kan det bättre än jag gör (har ändå inget intresse alls här för det). :)
 
Började förklara diagnosen och såg snart att "budskapet" gick liksom inte fram...
Jag hade fattat direkt. Å andra sidan kollar jag alltid oljan (och annat) på alla fordon jag kör med. :)
Jag måste ha koll på grejerna, jag kan bara inte köra fordon utan att veta hur de funkar och varför de funkar som de gör och varför saker går fel när de går fel. Allt började nog med att jag lagade cykeldäcken själv som 9-åring om jag fick punka. Tror det bottnar däri. :)
 
Det här med märke/modell verkar ganska många ha svårt med.

Yamaha Dragster......Nja, DragStar heter den ju.
Rätt skall vara rätt.

Dragster_1.jpg

Dragstar_1.jpg
 
Last edited:
Suzaki & Huskevarna:hihi
Hahaha, chainsaw kit from Huskevarna...
Påminner om när jag stack in näbben på San Diego Automotive museum.

Blev bokstavligen framsläpad till deras MC-avdelning där två seniora volontärer berättade att Huskevarna minsann var den bästa MCn i hela världen.

De levde fortfarande i ett annat århundrade så jag hade inte hjärta att ta upp att de tillverkades i Italien då för tiden :)

IMG_5270.JPGIMG_5271.JPG
 
Last edited:
Vilken hjälte, en riktig biker.
Kolsvart bromsvätska och slut kamkedja gör väl inget när man har 600 hestar

Z
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top