Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0
Det var svårt att få tag i originalluft från 1972 när jag renoverade en sån Honda.... men det gick!
 
Dr.Bike skrev:
Det var svårt att få tag i originalluft från 1972 när jag renoverade en sån Honda.... men det gick!
Där är ju internet suveränt! Hittade en kille i Kentucky som hade haft mc-verkstad sedan 1950 talet och han hade varit förutseende nog att spara luft från de märken och årsmodeller han sålt, tyvärr inte Honda utan mest HD men även del engelska hojar. Guldgruva! :tummenupp
 
Är det någon som har testat rök i däcken? Det borde ju bli häftigare burnouts då. :va

LocDog skrev:
Egentligen borde ju hojen gå snabbare om man hade i helium i dom? :confused:

Hmm fast hojen "sätter" sig ju sämre om den vill lätta och flyga iväg :rolleyes:

Helium ska man bara ha i framdäcket. Lättare att wiiila då.
 
mudder skrev:
Helium ska man bara ha i framdäcket. Lättare att wiiila då.
Ja och betong i bakslangen är ett måste, hört att det är därför Sune Andersson kan wiiiila så jävligt.

P.S Tänk att det finns folk som svarat NEJ på frågan... dah!!! vilka amatörer det finns :) D.S
 
Teo skrev:
Jag har bytt kalsonger nå´n gång ...tror Jag. :va
Nää jag brukar bara lufta dom litegrann då och då.... :rolleyes:

honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)
Jo satt och tänkte på de jag med...det borde ju vara så att om man får en lite lättare hoj så resulterar det ju i ett bättre vikt/effekt förhållande :squid
 
honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)

Ingen aning, men jag har sett på en del filmer att vissa har för mycket. :näsblod

När en del bromsar kan man se att dom har gjort misstaget att pumpa helium i bakdäcket.
 
mudder skrev:
Ingen aning, men jag har sett på en del filmer att vissa har för mycket. :näsblod

När en del bromsar kan man se att dom har gjort misstaget att pumpa helium i bakdäcket.
Hmm tror jag oxå sett det någonstans på film.....tror dom kallade det för "stoppie-effekten"...

GSXR1100R skrev:
I princip ingen alls, det krävs mycket volym för att ge lyftkraft, 8 liter lyfter 5 gram http://www.reklamballonger.se/ballonger.php
Glädjedödare.....där sprack vår tes :(
 
LocDog skrev:
Hmm tror jag oxå sett det någonstans på film.....tror dom kallade det för "stoppie-effekten"...


Glädjedödare.....där sprack vår tes :(
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
 
GSXR1100R skrev:
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
Sådana däringa Dunlop-ballongisar som Mumlan har. Duger de?
 
Gustav O skrev:
Sådana däringa Dunlop-ballongisar som Mumlan har. Duger de?
Ja det måste vara därför som tjockmumlan har ballongdäck, han har säkert kittat dom med helium.
 
honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)

En liten överslagberäkning för ett typiskt däck 160-60/17 ger att det har ca 30 liters volym. Normalt däcktryck är ca 2,5 Atm så den komprimerade luften har ungefär volymen 75 liter vid normalt atmosfärstryck.
Densiteten för luft är ca 1,2 kg/m3 och för helium 0,18 kg/m3 vid atmosfärstryck. Luften i däcket väger alltså ca 90 gram och skulle man istället använda helium blir det 13,5 gram.
En viktbesparing på hela 76,5 gram alltså! :tummenupp

Man får passa sig så man inte tar en extra potatis till lunchen!

Vill man snåla in extra mycket vikt kan man använda vätgas istället. Då kommer gasen att väga ca 6,3 gram! Man sparar alltså hela 83,7 gram! Frågan är bara om brandförsäkringen fortfarande gäller!

Snacket om kvägas (Nitrogen) i däcken anser jag vara rent bondfångeri! Luft består till 78% av kväve och jag tror inte de sista 22% spelar någon roll.
Att det skulle vara konstant tryck oavsett temperatur bara för att man använder kvävgas är helt fel. Allmänna gaslagen gäller kvävgas lika väl som luft!
 
GSXR1100R skrev:
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
He he späd på du bara....

Jo men de kanske ändå vore nått att testa, då kan man ju åka på vatten oxå....fast de kan ju blir lite svårt att få upp fart när man väl kommit ut (ett platt skovelhjul för ju ingen glad)...och för att inte tala om konsten att hålla balansen :)

Men vem har sagt att de ska vara enkelt att jaga innovativa lösningar :)
 
helium skulle väl även bara ge lyftkraft uppåt? Alltså om vi tänker att vi skulle få in tusen liter helium i varje däck så skulle den bara bli lättstuntad och få sämre fäste? Tänker jag rätt nu? :va
 
honkiie skrev:
helium skulle väl även bara ge lyftkraft uppåt? Alltså om vi tänker att vi skulle få in tusen liter helium i varje däck så skulle den bara bli lättstuntad och få sämre fäste? Tänker jag rätt nu? :va
Om man komprimerar helium så ökar den specifika vikten och lyftkraften minskar, pga gasen blir tyngre, just därför finns det inga små zeppelinare.
 
GSXR1100R skrev:
Om man komprimerar helium så ökar den specifika vikten och lyftkraften minskar, pga gasen blir tyngre, just därför finns det inga små zeppelinare.
Jo men jag tänkte att om vi leker med tanken bara. Skulle det gå snabbare eller skulle det bara bli mindre fäste och mer lättuiilat?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top