Jag har blivit fotad 2 gånger i år och det är första gången. Jag brukar alltid hålla igen lite vid kamerorna när jag kör hoj just för att jag inte vill bidra till några beslutsfattares åsikter om att MC borde ha regskylt fram.
Med bilen fäller jag ner solskyddet och bara kör men dom har aldrig varit aktiverade när jag kört förbi med bilen.
Det blixtrar till av bara fan va? Har kört förbi massor i på tok för hög fart med hoj utan att man sett någon blixt. Tror aldrig de varit på.
//Dafe
Nej. Det är dom inte. Jag har slutat bry mig när jag kör bil. Jag bara håller samma fart förbi men fäller ner solskyddet och sträcker lite på mig så dom bara får en bild på halsen. Dom är nästan alltid avstängda.
Jag läste någonstans att en genomsnittlig kamera är aktiverad ungefär 2 minuter per dygn. Fler bilder än så hinner dom inte bearbeta så sen får dom slå av kameran.
är det inte så att dom bara blixtrar när det är mörkt ute? och att i dagsljus så märker man inte att dom tar kort? rätta mig om jag har fel
Dom blixtrar alltid.
Jag blev fotad i strålande solsken med mörkt visir på och det gick inte att missa den blixten.
Så har du inte sett blixten men ändå blivit fotad så måste du varit ganska ouppmärksam.
skojar du? varje gång jag åkt ut dit så har jag inte fått en enda blixt! eller ska det blixtra eller har jag missat något?
Du borde kolla ögonen kanske.
Hmmm... jag har då aldrig varit med om att en blixt brinner av när jag kört förbi en fartkamera med hoj. Osannolikt att alla kameror jag kört förbi skulle vara deaktiverade?
Sen tycker jag hela debatten om nummerplåt fram och ägaransvar är lite far fetched, eftersom det kräver tämligen stora förändringar i lagen för att fungera praktiskt. I ärlighetens namn så låter det som Mycket gnäll från moraliserande kärringar. Det är ingen myt att man som genomsnittshojåkare kör för fort oftare och mer, än man gör som genomsnittsbilist. Detta är ett faktum varesig fartkamerans vara eller icke-vara, och jag tror inte att ett gäng fartkamerabilder kommer förändra varken beteendet, eller makthavarnas bild på situationen.
Är ganska personligen övertygad om att fartkameran generellt inte räddar speciellt många liv. Däremot är den troligen effektiv på att sänka hastigheten i en väldigt begränsad zon i trafiken. Pendlare vet vart kamerorna sitter, och om man inte känner till sträckan så finns alla kameror markerade i de flesta GPS:er, som varrenda svenne-banan tycks äga idag. Men än finns det inte tillräckliga mängder data över olyckor i trafiken före/efter fartkamerans intåg. De första åren visar sänkta siffror, men tidsspannet är på tok för kort för att bevisa något.
50 öre till diskussionen.
Det är inte så osannolikt. Statistiskt så är kameran påslagen under ca 2 minuter på ett dygn. Åker du inte förbi under dom två minuterna så blir du inte fotad.
Att beslutsfattarna ska börja kräva nummerplåt fram är nog inte så far fetched. Att dom däremot inte skulle kunna bötfälla någon motorcyklist med integralhjälm och kanske tonat visir är en annan sak som det måste till ganska stora lagförändringar för att komma åt.
Jag tror inte heller att fartkamerorna räddar liv. Kollar man på statistiken för dom senaste 10 åren så ökade antalet trafikdödade gradvis när man började montera upp kamerorna. Dom siffor som dom visat upp för i år är ett undantag ifrån den statistiken. 2007 var antalet dödade tillbaka på den nivå det var 10 år tidigare.
blev fotade utanför åtvidaberg härom veckan, blev sjukt förvånad för jag tyckte inte att jag körde olagligt men det gjorde jag tydligen
Har en rätt rolig historia som jag hörde igår. Sambons kollega var ute och körde utanför Malmö när en fartkamera plötsligt blixtrar till. Eftersom hon visste att hon inte hållt mer än lagliga 50 så beslutade hon sig för att köra tillbaka och testa igen, denna gången i 40km/h men även nu blev hon fotad. Hon testar ytterligare en gång fast nu i 30km/h (ja det räcker ju inte med 2 ggr

) och samma sak händer igen, kamerajäveln fotar henne. Hon blir förbannad och tar fram sin telefon och ringer upp kameranissarna och förklarar situationen och att hon inte alls kört för fort men att kameran ändå fotat henne vilket måste betyda att den är trasig. Kameraoperatören letar rätt på fotona, alla 3, och ser mycket väl att hastigheten hon hållt har varit OK, "men" tillägger han, "du har inget bälte på dig, det blir böter på det" och således fick hon 3 st böter á 600:-
smart!
Det där är vandringssägner. Det är ingen som bötfällts för att ha kört utan bälte i fartkamerorna. I alla fall inte enligt polisen och vägverket.
Dom används uteslutande för att lagföra fartöverträdelser.
Ja jag skojar lite.
Som jag sa tidigare dom flesta är inte på.
Men ibland så blixtrar det i någon av dom.
Anledningen att dom flesta är av är att det skulle bli folkstorm om alla vore på för det skulle torska så kopiöst mycket folk att det skulle bli en politisk maktfaktor, det gäller att nagla lagom många inte för många inte för få.
Nej. Anledningen till att dom inte är påslagna mer än några minuter per dygn är att dom inte hinner bearbeta fler bilder än så.
Enligt svensk lag så betraktas ett foto taget med hastighetskamera som en rapporterad lagöverträdelse.
Rapporterade lagöverträdelser måste utredas. Tar dom för många bilder så hinner dom inte utreda och följer därigenom inte lagen om dom inte stänger av kameran.
Det tydligaste beviset för det är att dom hade en period under inkörningen då dom hade kamerorna på lite längre men då blev det uppåt två månaders väntetid på att få sin böteslapp och det var för långa handläggningstider för att det skulle vara bra.
Ska inte säga att det ÄR så, men såg på top gear när dom testade vilken hastighet som krävdes för att hinna före en fartkamera.
dom kom fram till att det inte finns i gatlagligt utförande.
Men det betyder jue inte att det inte ska gå.
spec. när det finns flera fordon på vägen osv.
Däremot vet jag att kameran BARA fotar ett körfält. kanske därför dom inte fick med din polare.
Har för övrigt blivit fotad 2 gånger i bil i år, men skymde med handen, så inga böter.
1 gång med hoj förra året, och då va vi fyra på rad i hög hastiget. alla blev fotade. som fyrverkeri som nån sa. satans snabba dom där.
Kameran fotar hela vägbanan. I alla fall på dom bilder som jag fått se (Ingen på mig själv dock)
Däremot kan dom inte lagföra om det är två fordon i bredd därför att även om radarn i kameran kan hålla reda på flera fordon samtidigt så har dom inte någon bra metod för att koppla varje hastighet till vilket av fordonen som kört vilken hastighet.
I praktiken är den högre hastigheten nästan alltid den omkörande men eftersom det i teorin kan vara så att någon kör om på högersidan så kan man inte lagföra då det inte är ställt utom rimligt tvivel vem som faktiskt kört för fort.