har de mynträknare på posten?

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
Ja hos kassaservice alltså?

Har ett whiskeyrör som innehåller några kg mynt i blandade valörer numera, börjar bli dax att växla in nu tycker jag.. och vem ids ta ledigt för att åka till banken?

Brukar inte banker ha öppet längre någon dag i veckan, vanligtvis torsdagar? Om så är fallet behöver du knappast ta ledigt, eller?

Lösning 2: räkna själv. :D

Alt1: Där sa du något

Edit: Fast man kan ju ge sig f*n på att det är en massa pensionärer där då också
Alt2: Har inte tillräckligt med fingrar att räkna på :2cool

Last edited:
Iaf Kassaservice på Redbergsplatsen vägrar ta emot småmynt så länge det inte ligger i fina rör som man så snällt kan få köpa av dom för 2 kr/st.

Krya på er Kassaservice, säger jag.

Vanish skrev:
Det blir till o lägga dom i små fina rör. Eller gå till en bank o tömma i en sån där box.
Får nog bli att trängas med pensionärer och andra knegare på bankens öppetkväll då

Esquire skrev:
Annars kan man ju väga mynten. :)
ja nu var det ju som sagt en blandad röra med femtioöringar, kronor och tior.. och det är väl inte så att en tiokrona väger tio ggr mer än en enkrona? ;)
dessutom tror jag inte det är acceptabelt att gå in på banken o säga "här har ni 2.197 kg mynt, kan ni sätta in motsvarande summa på mitt konto?" :)

Kan ju va värt att tänka på att gammla 50 öringen blir vädelös efter nyår! Om du endå ska in med pengarna kan det ju va kul att få nått även för dom...

Annars så finns det ju insättningsautomater för mynt, som en bankomat fast du sätter in pengar :tummenupp

Carcass skrev:
ja nu var det ju som sagt en blandad röra med femtioöringar, kronor och tior.. och det är väl inte så att en tiokrona väger tio ggr mer än en enkrona? ;)
dessutom tror jag inte det är acceptabelt att gå in på banken o säga "här har ni 2.197 kg mynt, kan ni sätta in motsvarande summa på mitt konto?" :)
Nope, men du kan ju väga ett mynat av varje valör. Sedan väger du alla mynt av en valör och upprepar det tills du gått igenom alla valörer. Därefter delar du det enskilda myntets vikt med hela valörens vikt så får du fram antalet mynt i en viss valör och gör om momentet tills du gått igenom alla valörer. Resten kan du nog räkna ut själv. :)

Btw, kom just på att jag brukar vara in på ett bankkontor här i stan som har en mynträknare som man själv använder. Det förutsätter att man har ett konto i den banken. Men då är det bara att knappa in kontonummret, pynta ner mynten i automaten och en dag senare är pengarna inne på kontot. :tummenupp

Cervantes skrev:
Kan ju va värt att tänka på att gammla 50 öringen blir vädelös efter nyår! Om du endå ska in med pengarna kan det ju va kul att få nått även för dom...
Jo det är delvis därför jag tänkte ta mig tiden att göra det.. inte för att det kan röra sig om så många spänn totalt men ändå.

Esquire skrev:
Nope, men du kan ju väga ett mynat av varje valör. Sedan väger du alla mynt av en valör och upprepar det tills du gått igenom alla valörer. Därefter delar du det enskilda myntets vikt med hela valörens vikt så får du fram antalet mynt i en viss valör och gör om momentet tills du gått igenom alla valörer. Resten kan du nog räkna ut själv. :)
Hihi låter som en matteuppgift man fick på mellanstadiet ungefär..
Saken är ju den att jag då lika gärna kan stoppa mynten i rör om jag ändå skall sortera dem.
Sen är det ju lite sekundärt att ta reda på hur rik jag är på mynt, allt jag vill är att placera dem på mitt konto enklast möjliga väg.
Esquire skrev:
Btw, kom just på att jag brukar vara in på ett bankkontor här i stan som har en mynträknare som man själv använder. Det förutsätter att man har ett konto i den banken. Men då är det bara att knappa in kontonummret, pynta ner mynten i automaten och en dag senare är pengarna inne på kontot. :tummenupp
Låter som samma grej fogarty nämner, vore ju kalas om de hadde en sådan makapär på mitt bankkontor :)
Antar att den där maskinen älskas av frälsningsarmen :hihi

Last edited:
Carcass skrev:
Jo det är delvis därför jag tänkte ta mig tiden att göra det.. inte för att det kan röra sig om så många spänn totalt men ändå.

Har tänkt samma sak själv... Va och hämta massa rör på nordea idag! va endå 1500.- i mynt... bra med en plånbok utan myntfack
:banana

Enklast är att fråga på någon bensinmack om de behöver växel. De kanske inte kan ta emot allt på en gång men de brukar vara tacksamma för växel

dom väger mynt på posten. ja va o lämna in flera månaders skörd mynt, all växel man har när man kommer hem. jag la dom i en 4-krpant colaflaska. när den va full med blandade mynt så blev det ca 1800, ganska kul när man över en tusing iaf. posten/ kassa service tar bara rör o det kostar tyvärr 2 kr för varje inlämnat rör, tycker dom ska va glada att man inte kommer med skiten i en blandad påse och ta o skippa dom där 2 kronorna but thats just me.. jag gav dom flera 5kr rör med enkronor i (dom hade gett mej för lite rör) så hon i kassan fick räkna ändå :hihi , lite ska dom dom göra för 2kr/rör tycker jag. jag menar jag har ju redan gjort grovjobbet och sorterat/stoppat in dom i rören

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg