Har byggt en tredjepersons-gopro-kamerarig.

Wonderwizard> Jag skulle estimera ca 300-400kr allt som allt. PVC-rördelar, PVC-lim, GoPro Tripod Mount, svart sprayfärg och någon ryggsäck man kan slakta. Det tar kanske en heldag att bygga ihop om man räknar med lite tid för att testa och laborera.

Ketalar> Jag håller med om dina reflektioner. Måste ju testas mer när vädert tillåter det. Lite kurviga 70-vägar med lite landskap borde bli bra. Våga luta lite mer i kurvorna med varma däck. Garagehöjden hade jag nog lite tur med :P Försöker luta mig bakåt lite när jag kör in vid porten för att få ner kameran lägre. Jag kör nog för det mesta rätt lagligt, iaf jämfört med många andra GoPro-motorcykelfilmer. Det är väl lite så min personlighet är antar jag.

Ulvhamne> Tack :) Börjar faktiskt bli mer och mer sugen på idén med att bygga till gyro för lutningen i x-led, alltså så att jag alltid ser horzionten oavsett framåtlutning. Elektronik är trots allt ett av mina andra stora intressen så det känns inte helt främmande. Man borde även kunna göra det helt mekaniskt också för den delen. Kanske är vettigare. Typ kullageranslutningar, någon fästannordning och tyngd.

Ulvhamne> Tack :) Börjar faktiskt bli mer och mer sugen på idén med att bygga till gyro för lutningen i x-led, alltså så att jag alltid ser horzionten oavsett framåtlutning. Elektronik är trots allt ett av mina andra stora intressen så det känns inte helt främmande. Man borde även kunna göra det helt mekaniskt också för den delen. Kanske är vettigare. Typ kullageranslutningar, någon fästannordning och tyngd.

Om du gör "tyngden" till en roterande skiva så får du ett gyro. ;) (Det är det som heter gyro) gyroskopisk balancering. Sedan behövs bara en led som gör att kameran kan röra sig fritt i en led, så kommer den roterande skivan att hyfsat väl hålla pekandes mot horizonten. Elen som behövs är väl en motor som spinner skivan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gyroscope

Onödigt komplicerat med ett gyro tycker jag.
Gör en upphängning som kan rotera framåt, ehh alltså likadant som hjulen när du kör rakt fram. Kl 12 på navet fäster du kamerafästet och kl6 en vikt som är något större än kamera+ fäste. Då kommer kameran alltid, nästan, ha samma vinkel oavsett hur du rör dig. Och du kan fortfarande välja vinkel.

Supermoto> Det var exakt så jag tänkte man kunde lösa det mekaniskt. Känns som något lättare lösning. Hade varit nice om man kunde använda kullager eller dyl för rotationen i upphängningen så att där är minimalt med friktion för rotationen.

Onödigt komplicerat med ett gyro tycker jag.
Gör en upphängning som kan rotera framåt, ehh alltså likadant som hjulen när du kör rakt fram. Kl 12 på navet fäster du kamerafästet och kl6 en vikt som är något större än kamera+ fäste. Då kommer kameran alltid, nästan, ha samma vinkel oavsett hur du rör dig. Och du kan fortfarande välja vinkel.

Sålänge man sluter in kameran och vikten i en homogen låda så att fartvinden inte tar tag i vikten och drar den bakåt så att det istället får effekten att det vinklar kameran neråt (samt att acceleration kommer att vinkla kameran uppåt/nedåt med).
Gyro behöver inte vara speciellt krångligt, man behöver samma infästning fär vikt-scenariot, man byter bara ut vikten mot något som kommer att se till att kameran alltid tittar i samma vinkel gentemot tyngdaccelerationen, dvs en roterande skiva.

Men, det är bara lite spånerier fårn en mupp. Tycker det är häftigt nog som det är med nuvarande konstruktion. ;)

Riktigt bra lösning! Håller med de flesta: Första vinkeln är bäst.:tummenupp

Kul för dig också att kunna prova redan nu.. Här hade vi 20 grader kallt imorse..:näsblod

Ulvhamne> Bra poäng med fartvind och eventuellt problem med acceleration. Har ju aldrig provat sådan konstruktion tidigare så vet inte hur stort problem detta kan vara, men jag förstår vad du menar. Om du har någon idé på smart/enkel konstruktion så tveka inte att dela med dig :)

Jag skall testa göra 3D-mockup på konstruktion sedan, så får ni tycka till.

Ulvhamne> Bra poäng med fartvind och eventuellt problem med acceleration. Har ju aldrig provat sådan konstruktion tidigare så vet inte hur stort problem detta kan vara, men jag förstår vad du menar. Om du har någon idé på smart/enkel konstruktion så tveka inte att dela med dig :)

Jag skall testa göra 3D-mockup på konstruktion sedan, så får ni tycka till.

Hmm, kan ju alltid testa att kladda på något, men förvänta dig inga under av klarhet av mina ritningar. ;)

Sålänge man sluter in kameran och vikten i en homogen låda så att fartvinden inte tar tag i vikten och drar den bakåt så att det istället får effekten att det vinklar kameran neråt (samt att acceleration kommer att vinkla kameran uppåt/nedåt med).
Gyro behöver inte vara speciellt krångligt, man behöver samma infästning fär vikt-scenariot, man byter bara ut vikten mot något som kommer att se till att kameran alltid tittar i samma vinkel gentemot tyngdaccelerationen, dvs en roterande skiva.

Men, det är bara lite spånerier fårn en mupp. Tycker det är häftigt nog som det är med nuvarande konstruktion. ;)
Skeptisk till att det skulle spela så stor roll faktiskt. Är man orolig, montera vikten på en stång, kanske 50cm. Då är den dels skyddad från fartvind och dels blir den "trögare" vid fartändringar.
Fast såklart, om man vill bygga en aktivgyrolösning "för man kan" är jag den förste att heja på :)

Det där med stabilisering känns inte som en helt trivial grej. En mekanisk sådan vill ha en extra vikt, vilket är lite problematiskt som bygger på just att den är lätt. Mer vikt kan behöva annan med stabilare konstruktion för själva kameraarmen. Inget omöjligt, men man kanske vill bygga ny rig från grunden isåfall.

Elektronisk stabilisering verkar inte omöjligt, men mycket nytt att sätta sig in i och man måste vara redo att lägga ner en hel del pengar på det.

Säg att man ger sig på mekanisk variant med vikt, har ni förslag på vad man kan använda för rotationsaxel och hur ansluter man denna mot en hållare? Man vill ju ha minimal friktion. Jag tänker genast kullager, men har ingen aning om vad jag skulle leta efter för att komma igång med detta.

Det där med stabilisering känns inte som en helt trivial grej. En mekanisk sådan vill ha en extra vikt, vilket är lite problematiskt som bygger på just att den är lätt. Mer vikt kan behöva annan med stabilare konstruktion för själva kameraarmen. Inget omöjligt, men man kanske vill bygga ny rig från grunden isåfall.

Elektronisk stabilisering verkar inte omöjligt, men mycket nytt att sätta sig in i och man måste vara redo att lägga ner en hel del pengar på det.

Säg att man ger sig på mekanisk variant med vikt, har ni förslag på vad man kan använda för rotationsaxel och hur ansluter man denna mot en hållare? Man vill ju ha minimal friktion. Jag tänker genast kullager, men har ingen aning om vad jag skulle leta efter för att komma igång med detta.

Med de låga vikterna du har så spelar det inte någon större roll vilket lager du väljer, men ta ett som inte rostar, då det kommer bli utsatt för väder och vind. ;)
Rotationsaxel är inget sådär värst komplicerat heller, behövs inte en hel axel, utan bara två fästpunkter som kamerafästet/hållaren kan rotera fritt runt en "tänkt" axel.
Jag kan tyvärr inte ladda upp bilder på forumet för tillfället, så har lite svårt att kladda ihop några enkla lösningar och skicka upp (orkar inte strula med alla dessa fotodelningssidor).
Rent generellt ska man alltid jobba utifrån KISSregeln... (Keep It Simple, Stupid) så gör inga svåra saker med många delar, då är det bara mer skit som går sönder eller blir fel.

Får väl bli någon tur till bygghandel eller dyl. Kolla på sortiment och brainstorma lite.

I KISS-anda så borde jag kunna bygga en U-formade hållare av bara fler PVC-rör/kopplingar och borra igenom denna för att ansluta lager/axel.

Som sagt har jag inte jättebra koll på vilka saker som finns att tillgå. Men jag föreställer mig något åt detta hållet. Vad tror ni?

Denna konstruktionen borde jag bara kunna haka på min existerande rig eftersom jag kan byta ut kameraarmen.

3rdpersonstabilizationm.jpg

Som sagt har jag inte jättebra koll på vilka saker som finns att tillgå. Men jag föreställer mig något åt detta hållet. Vad tror ni?

Denna konstruktionen borde jag bara kunna haka på min existerande rig eftersom jag kan byta ut kameraarmen.

3rdpersonstabilizationm.jpg

Bara att testa. :)
Den där riggen ser dessutom väldigt lätt ut att bygga om med en gyrostabiliserare om det skulle behövas.

Brainstormingrunda på Hornbach. Kom hem 190kr fattigare med en påse full med muttrar, skruvar, brickor, gångjärn etc. ^^

*cracks fingers*
Nu jävlar...

Last edited:
Så ja... :yoparty

Nu inväntar jag bara ytterligare ett par 90° och T-kopplingar för att kunna bygga klart en arm för detta stabilizeringsfästet. Skall bli spännande att se hur det går.

20130316151353.jpg

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP