Snyggt gjort.
Gillar det lite fräscha perspektivet.
För framtida förbättringar:
http://www.youtube.com/watch?v=YJXv-Qm4ZUc

För framtida förbättringar:

http://www.youtube.com/watch?v=YJXv-Qm4ZUc
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ulvhamne> TackBörjar faktiskt bli mer och mer sugen på idén med att bygga till gyro för lutningen i x-led, alltså så att jag alltid ser horzionten oavsett framåtlutning. Elektronik är trots allt ett av mina andra stora intressen så det känns inte helt främmande. Man borde även kunna göra det helt mekaniskt också för den delen. Kanske är vettigare. Typ kullageranslutningar, någon fästannordning och tyngd.
Onödigt komplicerat med ett gyro tycker jag.
Gör en upphängning som kan rotera framåt, ehh alltså likadant som hjulen när du kör rakt fram. Kl 12 på navet fäster du kamerafästet och kl6 en vikt som är något större än kamera+ fäste. Då kommer kameran alltid, nästan, ha samma vinkel oavsett hur du rör dig. Och du kan fortfarande välja vinkel.
Ulvhamne> Bra poäng med fartvind och eventuellt problem med acceleration. Har ju aldrig provat sådan konstruktion tidigare så vet inte hur stort problem detta kan vara, men jag förstår vad du menar. Om du har någon idé på smart/enkel konstruktion så tveka inte att dela med dig
Jag skall testa göra 3D-mockup på konstruktion sedan, så får ni tycka till.
Skeptisk till att det skulle spela så stor roll faktiskt. Är man orolig, montera vikten på en stång, kanske 50cm. Då är den dels skyddad från fartvind och dels blir den "trögare" vid fartändringar.Sålänge man sluter in kameran och vikten i en homogen låda så att fartvinden inte tar tag i vikten och drar den bakåt så att det istället får effekten att det vinklar kameran neråt (samt att acceleration kommer att vinkla kameran uppåt/nedåt med).
Gyro behöver inte vara speciellt krångligt, man behöver samma infästning fär vikt-scenariot, man byter bara ut vikten mot något som kommer att se till att kameran alltid tittar i samma vinkel gentemot tyngdaccelerationen, dvs en roterande skiva.
Men, det är bara lite spånerier fårn en mupp. Tycker det är häftigt nog som det är med nuvarande konstruktion.![]()
Det där med stabilisering känns inte som en helt trivial grej. En mekanisk sådan vill ha en extra vikt, vilket är lite problematiskt som bygger på just att den är lätt. Mer vikt kan behöva annan med stabilare konstruktion för själva kameraarmen. Inget omöjligt, men man kanske vill bygga ny rig från grunden isåfall.
Elektronisk stabilisering verkar inte omöjligt, men mycket nytt att sätta sig in i och man måste vara redo att lägga ner en hel del pengar på det.
Säg att man ger sig på mekanisk variant med vikt, har ni förslag på vad man kan använda för rotationsaxel och hur ansluter man denna mot en hållare? Man vill ju ha minimal friktion. Jag tänker genast kullager, men har ingen aning om vad jag skulle leta efter för att komma igång med detta.
I KISS-anda så borde jag kunna bygga en U-formade hållare av bara fler PVC-rör/kopplingar och borra igenom denna för att ansluta lager/axel.
Som sagt har jag inte jättebra koll på vilka saker som finns att tillgå. Men jag föreställer mig något åt detta hållet. Vad tror ni?
Denna konstruktionen borde jag bara kunna haka på min existerande rig eftersom jag kan byta ut kameraarmen.
![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |