!!!! Har alla samma problem. BESIKTNING

Hur menar du nu?

Dal-Mausen

Han menar väl att du har användning för halvförsäkring även om du har turbo på hojen eftersom stöldförsäkringen borde gälla oavsett om du har turbo på hojen eller inte. Framförallt är det rätt liten chans att försäkringsbolaget får veta att hojen har turbo och dessutom förstår jag inte hur det egentligen skulle påverka stöldmomentet huruvida man har turbo eller inte.

Nackdelen är väl att du inte får någon ersättning för turboprylarna men du får ju i alla fall tillbaka lite pengar för hojen.
 
Har för mig att Lahi här på forumet har registrerat sin med turbo. Antar att han hade papper på hp och nm när han besikta. Är dock inte säker på hur han gjorde.

Sen är hans hoj från 86, så det kanske gjorde saken lättare. Jävligt frän är den iaf :)
 
Jag tror att det går att regga hojjar med turbo fram till års mod -99 Sen vart den lag mm som jag inte är så insatt i. Jag har tänkt försöka regga min retta med turbo, vi får se hur det går.
 
Jag har reggat min hoj med turbo. Här står hur jag gjorde http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085 På sida två står hur det gick...

Helfordonsgodkännandet kom 1999. 17/6 om jag minns rätt... Hojar tillverkade innan det datumet går att regga med turbo, hojar tillverkade efter går inte att regga med turbo. Helt kört.
 
...http://www.sfro.com/ :va Gå den vägen borde funka.

Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...
 
Vad jag har hört är att folk fixar bänkningspapper som säger typ 5% extra hästar mot org och regbesiktar med det. Då har de inget att säga när du kommer till besiktnigen med turbo (däremot kan det vara klokt att den kanske inte har 300 bhp vid bes.)

Har tänk igenom och borde ta en del från de flesta förslag:rofl Ska öppna wastgaten helt, köra i bänk och sedan köra till besiktningen. En sak i taget, försäkringen tar jag sen.:gnissla
 
Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Härligt drag i hojen. Turbo är den riktiga vägen, fel, den enda vägen:yoparty

Du köpte hojen så?

Har byggt allt själv :) . Nästan iallafall. Laddluftkylaren fans det ingen som kunde böja så den kommer MCX men den är också ombyggd. Jag tycker det är skitkul o bygga men blir lite stressad nu när sommeren e här :tuttar
 
Last edited:
Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga!


Exakt, jag fick höra samma när pratade med SB och dess ingenjörer. Dock så måste ramen vara stresstestad så den klarar påfrestningarna. Dessa tester måste göra av auth.firma och detta är inte direkt gratis.

Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Samma här, jag har också försökt och det är tvärnej. Just med motiveringen att Suzuki inte vill vara ansvariga om tex. en olycka inträffar på grund av att tex. ram och bromsar inte klarar den ökade effekten.
 
Last edited:
Skit i SB gå direkt till Vägverket och kolla kraven, de ger SB författningssamlingarna. Har erfarenheter från SB att de säger tvärt nej, men fordonet har tillslut trillat igenom registrering :D

Finns det inga huppilihupp godkänande från tillverkare så borde man kunna räkna själv och ta med till reggning, som sagt SB ingenjörer borde kunna cheka beräkningarna. Från VVs F.F.samling MC: ...utfört och dimensionerat, att risken för skador eller driftstörningar är liten. Hur ser en sådan MC ut? :confused: Se så be nu om tillverkarnens specifikationer oh börja räkna :rolleyes: Papperssverigetröttarutmedborgarna :öl
 
Förra gången min besiktigades togs turbon bort, den här gången vet jag inte om jag orkar...

Vad händer om den inte går igenom?
 
Förra gången min besiktigades togs turbon bort, den här gången vet jag inte om jag orkar...

Vad händer om den inte går igenom?

Det verkar finnas 3 vägar att gå. 1 Bänka den av aukt. verkstad med inget el. mycket lite laddtryck, orkar jag, så göra en beräkning som kan chekas sedan regga. 2 Plocka av, plocka på, plocka av..... orkar inte :glömdet . 3 Köra utan besiktning och skita i vad alla säger (de blåa, försäkring), detta är den hårda vägen:mad:
 
Alternativ 1 !

Få in den i systemet med turbo , rätt kul när polisen stannar en och upptäcker den ... Host host "175hp" :rolleyes: :D
 
Alternativ 1 !

Få in den i systemet med turbo , rätt kul när polisen stannar en och upptäcker den ... Host host "175hp" :rolleyes: :D

Ja. Det verkar vara den bästa metoden. Vem har sagt att livet skulle vara enkelt. Det är ju så att motorn har en komp sänkning vilket måste kompenseras av lite tryck :hihi Jag har redan satt på en high o low switch som är gömd. Ett tryck för Potatisen och ett för mig :kär Skulle dom haffa mig ändå :notme Försäkringen kan man aldrig förutse men det finns många idag :cool: På ett eller annat sätt ska jag ha mina 300 pollar :yoparty
 
Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Har tankat ner din förklaring hur du har tagit dig genom systemet :cool: Ska läsa igenom det och se vad jag använda. Det behövs flera turbohojar på besiktningen så dom vänjer sig :mad: :smasha att det är ett naturligt beteende med turbo.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top