Hantverkare är drägg

tikki skrev:
2510477 (blir oftast sämre behandlade än hundar).
Stämmer, på min arbetsplats får hantverkarna gå nakna i koppel med sin verktygslåda i munnen. När vi går på lunch låser vi in dem i små burar och häller in chips (istället för torrfoder) genom gallret så de ska bli mer fettiga. Dessutom brukar vi kasta dart på dem, det är det som skiljer - det skulle man ju aldrig göra mot en hund.

Det finns ju någon sorts mellanväg...

Folk måste ju inse att det innebär en störning av miljön om man behöver ta in hantverkare, men samtidigt kan man ju utföra sitt arbete med minsta möjliga störning för kunden. Det gör iaf jag när jag är ute hos kund. Leverar såmycket som möjligt med så små störningar som möjligt.

Dessutom är trådens rubrik en alltför kraftig generalisering för att tas på allvar. Jag kan inte vara den enda som bara har bra erfarenheter av att jobba på kontor under ombyggnad?

Chris Ash skrev:
2510436 Bara en sån enkel sak som att ta av sig sina leriga skor innan man går in i en lägenhet verkar vara utdöd på många håll och kanter.

Kanske beror på att de måste använda skyddsskor, ett golv går att torka men en fot är lite svårare att byta ut.

Ivil skrev:
2510486 Att inte ta sv sig skorna har lite med säkerhet att göra också. Inte så jävla skoj att tappa en "Galt" (Gjutjärnsradiator) på tårna eller något annat tungt och ilsket.
Exact, och sen så kan man få lite trubbel med försäkring o grejor om man tar av sig skorna och sabbar en fyra fem tår.

Abloy skrev:
2510496 Kanske beror på att de måste använda skyddsskor, ett golv går att torka men en fot är lite svårare att byta ut.

Jag kan räkna upp enormt många servicejobb och andra moment inomhus som man inte behöver skyddsskor för. Man behöver inte byta ut en fot för att man tappat en kartong skruv på den....

Det går alldeles utmärkt att använda huvudet i såna här fall, det är ju skrämmande om en hantverkare inte vet när det behövs skyddskor eller inte.

Byggföretaget jag arbetar på ser till att alla hantverkare har speciella inneskor just för att inte skita ner hemma hos folk. Det kan alla hantverkare ha.

Att inte ta av sig sina skitiga dojjor eller att inte städa efter mm. Är inget annat än ett tecken på att personen i fråga är lat eller bara inte respekterar andra människor.

Att visa respekt för kunden är en självklarhet i de flesta branscher.

Stämmer, på min arbetsplats får hantverkarna gå nakna i koppel med sin verktygslåda i munnen. När vi går på lunch låser vi in dem i små burar och häller in chips (istället för torrfoder) genom gallret så de ska bli mer fettiga. Dessutom brukar vi kasta dart på dem, det är det som skiljer - det skulle man ju aldrig göra mot en hund.
Det låter iofs. ganska trevligt, gå naken i koppel men jag tror jag föredrar att göra det på fritiden. Vad jag pratar om att behöva byta om i bilen, för att dom inte ska bli störda, eller att behöva värma matlådan på pannan i källaren, för att ingen ska behöva se en hantverkare äta lunch, inte kunna göra sitt jobb för att medelålders damer inte vill bli störda. Utan dom ber oss komma tillbaka och jobba på nätterna i stället. Sen är det så överdrivet att hantverkare skulle gå runt och spotta snus och vara allmänt otrevliga

Chris Ash skrev:
2510515 Jag kan räkna upp enormt många servicejobb och andra moment inomhus som man inte behöver skyddsskor för. Man behöver inte byta ut en fot för att man tappat en kartong skruv på den....

Det går alldeles utmärkt att använda huvudet i såna här fall, det är ju skrämmande om en hantverkare inte vet när det behövs skyddskor eller inte.

Det kanske behåller skorna på som en fin gest mot överheten, för att passa in i din fina våning, för inte går du väl omkring i strumplästen i dett hem?

Hantverkare is da shit! :yoparty Helst ska vi även ha en egen fil på vägen så vi kan komma ifrån kunden så fort som möjligt innan de upptäcker alla felen!

tikki skrev:
2510477Dom absolut otrevligaste och sociala analfabeter har jag träffat på kontor. Vad jag reagerar äver är den inställningen som hantverkare möts av när dom ska jobba på andras människor arbetsplatser (blir oftast sämre behandlade än hundar).
Vad tror du det beror på att hantverkare har dåligt istället för bra rykte bland många av sina kunder? Skrönor, fördomar, konspirationer och lögner?

Hantverkare är redigt folk. Folk som sitter på kontor saknar verklighetsförankring.

Starfighter skrev:
2510538 Hantverkare is da shit! :yoparty Helst ska vi även ha en egen fil på vägen så vi kan komma ifrån kunden så fort som möjligt innan de upptäcker alla felen!
Samt att man prenumererar på kontantkort så man kan byta telnummer efter ett par jobb.:tummenupp

Last edited:
Ricken skrev:
2510502 Exact, och sen så kan man få lite trubbel med försäkring o grejor om man tar av sig skorna och sabbar en fyra fem tår.

Varför ska hantverkare gå med skyddskor på kundens golv? Golvet slits och det blir märken ffs.

Vill de nu ha sina pjuks på sig så kan de väl ta med fina plastmattor som de kan lägga ut, om de nu måst springa fram och tillbaka, in och ut hos kund.

Några "arbetare" ( :7peta ) bygger om på kontoret här och, mycket riktigt, hög volym på pratet även om de står 1 m ifrån varandra, ultrahöga ringsignaler och fullt med grejer på de mest olämpliga ställena som t.ex. hallgångar och likn.

Det som retar mig är just att de, arbetarna (!!!11), tar för givet att de äger kungariket.

-Jag kan bajsa på golvet hur mycket jag vill och ingen kan säga något. Dessutom betalar tjänstemänhelvetena oss för det också. Nä, om man skulle spotta ut snusen på golvet och fortsätta gapa..

Ivil skrev:
2510542 Hantverkare är redigt folk. Folk som sitter på kontor saknar verklighetsförankring.

Jag som trodde Neandertalarna var utdöda.

Last edited:
Kia skrev:
Hur många här som gnäller säger verkligen till hantverkaren att "var snäll att inte gå in med skorna på, det blir så smutsigt då." och hur många går runt som den sanne svensken och surar i all tysthet....??? :va
Det kan man ju inte göra. Då skulle aset se till att grejerna pajar precis när garantin går ut. Bara för att jävlas.

Zee skrev:
2510561
Några "arbetare" ( :7peta ) bygger om på kontoret här och, mycket riktigt, hög volym på pratet även om de står 1 m ifrån varandra, ultrahöga ringsignaler och fullt med grejer på de mest olämpliga ställena som t.ex. hallgångar och likn.

Du är bara avundsjuk för att kvinnorna på din arbetsplats får något vått i ögonen när de ser riktiga karar som tar för sig i sitt arbete. Själv sitter du framför din dator på ditt rum utan att prestera något vettigt förutom att grina över hur de beter sig på ett forum:D

Dåligt rykte tror jag kommer i från att det finns många lyckosökare som vill tjäna mycket pengar på kort tid (mycket fusk). Många svartjobbare,(då får du ingen garanti på jobbet) Finns rötägg i byggbranschen som förstör för dom övriga . Men det finns väl i alla branscher. Men att alla golvläggare, snickare , målare elektriker, rörmokare mm.mm. är drägg som skriker, är socialt missanpassade, går in med leriga skor, spottar snus inomhus, det är en skröna!

På fikarasten i dag på kontoret spydde alla galla över motorcycklister, sa att alla körde alltid för fort, och att vi utsatta bilister för fara, för tänk hur jobbigt det skulle kännas för dom om dom körde ihjäl en mc förare, då skulle dom nog vara tvungen att sjukskriva sig. Av 14 st. ville alla utom 2 förbjuda motorcycklar. Det är samma fördommar som många har mot hantverkare.
Lite mer förståelse för varandra i samhället skulle inte skada

Jag har jobbat som "röris" i några år och min brorsa har egen VVS firma.

Vi försöker alltid städa och ta med skräp i den mån det nu går.

Självklart tar man väl av sig skorna när man är hos folk såvida inte man ska tassa runt på ett bjälklag då....

Men det kan va jävligt störande att som hantverkare ha den där besserwisser husägaren eller kontorsarbetaren eller vad det nu må vara, hängandes över axeln när man försöker jobba :mad:

Jobbar inte längre inom VVS men vet att det inte alltid är så lätt för hantverkare heller.

Ingen som vill starta Hantverkare VS tjänsteman-tråden?

Börjar bli pajkastning känns det som. Arbete som arbete. Alla behövs. (o fred på jorden o all den skiten..)

Zee skrev:
2510561 Varför ska hantverkare gå med skyddskor på kundens golv? Golvet slits och det blir märken ffs.

Vill de nu ha sina pjuks på sig så kan de väl ta med fina plastmattor som de kan lägga ut, om de nu måst springa fram och tillbaka, in och ut hos kund.

Det som retar mig är just att de, arbetarna (!!!11), tar för givet att de äger kungariket.

-Jag kan bajsa på golvet hur mycket jag vill och ingen kan säga något. Dessutom betalar tjänstemänhelvetena oss för det också. Nä, om man skulle spotta ut snusen på golvet och fortsätta gapa..

Jag som trodde Neandertalarna var utdöda.

Så du har inte skor på dig inne på jobbet heller då?
För det sliter ju på golvet :pannkyss

Är det jobb som tar längre tid så ska dom självklart se till o inte störa mer än nödvändigt, men man kan inte alltid spara golven.

Lägga skyddsmatta från ytterdörr till där man jobbar, det kan i en del fall bli en 30-50m, sånt läggs det inga pengar på.
Om ni tycker att dom har förstört erat golv så är det väl helt upp till er o ringa företaget i fråga o säga åt dom att fixa golvet igen.

Sen att arbetare pratar högt, ja kör man slagborr, bilar golv o håller på så blir det lätt att man hör sämre innan det är klart.
Och vill man prata med nån som kör nån maskin så är det skrika som gäller, annars hör han ju inte.

Om dom är på erat jobb och fixar nåt åt er i 2-3v. då har ni ju ändå 49v kvar på året då det är lugnt å skönt.
Det måste ni väl kunna stå ut med :confused:

Om man ska vara ärlig, det finns alla sorter. Kanske är det också upp till våra respektive arbetsgivare vad det är för ur-puckon de tar in? Vi har haft mycket folk på kontoret sedan i somras och de märks knappt, och även när de gör livsnödvändiga saker nästintill så kommer de och frågar om det stör eller om man vill att de ska vänta.
Privat har jag haft riktigt jävla sepe plattmongo som kaklat mitt kök och badrum, men samtidigt en pedantisk målare som alltid var lugn, hjälpsam, artig och mottaglig för kritik.

Fan vad jag hatar att klä mig rollen som något mellanalternativ, det ska inte upprepas många gånger till - and you can take that to the bank. :mad:

Back