Hantera ny hoj, splitternya ringar

Kul tråd :D

Tråkigt för den som kvaddade ny cykel, men jag skulle ju inte tro att det är det vanligaste att göra 50 meter efter man har hämtat ut cykeln. Det är väl bara hoppas att cykeln var försäkrad..

Köper du ny cykel och är orolig för att kvadda den det första du gör så har du antingen en för dålig försäkring eller så köper du helt enkelt fel cykel...

Så sluta analysera allt. Vissa saker skiter sig och det är inte värre med det. Vissa saker skiter sig inte, men inte fan håller någon på och startar en tråd om varför en viss cykel INTE halkade omkull tre meter utanför affären... eller?
 
Dom här trådarna känns som den absoluta motsatsen till den andra tråden vi hade för nått år sen av BRASSARN... :hihi
 
Milda Matilda... snacka om att göra en höna av en fjäder...

I mitt jobb arbetar vi ganska mycket med riskmedvetenhet men det får ju inte gå helt överstyr...

När man köper en ny hoj så ska man ta det lite försiktigt, men det sker ganska automatiskt eller hur? Börja lite sakta så ger det sig efterhand. Ducce handlaren här i Berlin lämnar alltid över nya hojar på gatan utanför pga tidigare missöden, så ta det försiktigt och känn dig fram. Som jag skrev tidigare, se till att däcken kommer upp i temp så frigörs vax/oljor etc... Efter 10 mil så borde det vara ok att lägga ner lite mer.

Nästa steg är några efter dagar/veckor/månader/år i sadeln när du känner dig säker och tycker att du har koll på läget, det är då risken ökar att något ska hända...

Med dina funderingar så ligger det nära tillhands att fråga sig om en Gixxer 1000 med 180+ hästar verkligen är rätt? Det är kanske roligare att ha en hoj man tror man behärskar än en som ligger steget före dig hela tiden. Det är faktiskt en ganska extrem hoj och du är rädd för att lägga omkull den på en parkeringsplats??? Kanske en hoj som kan läggas omkull utan att det är katastrof vore lämpligt tills du känner att det inte är någon risk att den läggs i första taget...?

och, nej, det är inte avundsjuka som får mig att skriva det...
 
Om vi nu pratar riskhantering tar jag mig friheten att åberopa Haddons tio strategier.

1. Eleminera risken - Skrota hojen
2. Separera risken - Sälj hojen
3. Isolera risken - Lås in hojen i garaget och kasta nyckeln
4. Modifiera risken - Stryp hojen
5. Utrusta för att klara risken - Köp bra skydd (Det har du ju redan gjort. bra där!)
6. Träna och instruera - Gå en SMC-kurs
7. Varna för risken - Det klarar du ju bra själv
8. Övervaka - Skaffa en handledare
9. Rädda - Se till att komma till sjukan om (när) du kraschar.
10. Lindra och återställ - Samma som ovan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top